A Paksi Atomerőmű Rt. igazgatóságának döntése alapján az orosz TVEL cég végezheti el az erőmű kettes blokkjában keletkezett súlyos üzemzavar elhárítását – jelentette be tegnap Kocsis István vezérigazgató. A munkáért 4,540 millió dollárt (mai árfolyamon közel 1,054 milliárd forintot) fizetnek ki a cégnek. A vezérigazgató elmondta: a másik pályázótól, a francia– német Framatome ANP-től nem kaptak hozzájárulást az árajánlatuk közlésére.
A feladat gyorsabb végrehajtása nem jelent biztonsági kockázatot – hangsúlyozta Kocsis. Az engedélyezési eljárást követően a TVEL elképzelései szerint hat hónapos előkészítés után, két hónap alatt biztonságos, hermetikusan zárt tokokba, majd veszélyesanyag-tárolókba helyezik a sérült fűtőelemeket.
*
A munkálatokat az erőmű irányítja és magyar munkatársak végzik manipulátorokkal, valamint az orosz társaságnál már meglévő kézi működtetésű berendezésekkel. Kocsis bevallása szerint a döntésben szerepet játszott az is, hogy az oroszok nagyobb referenciákkal rendelkeznek a paksi fűtőanyagok kezelésével kapcsolatban. Megjegyezte: a két pályázó mellett az erőmű négy világcéget keresett meg, de mindegyik jelezte, hogy nem rendelkeznek az üzemzavar elhárításához szükséges képességekkel. Lapunk kérdésére válaszolva Molnár Károly igazgatósági elnök elmondta: a pályázatokról kétszintű szakértői értékelést követően döntöttek, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium, az Országos Atomenergia Hivatal és a Magyar Villamos Művek képviselői mellett a szakmai elemzésben részt vettek a Magyar Tudományos Akadémia külső szakemberei is.
Kocsis István tájékoztatása szerint az erőmű nemrég megkapta az engedélyt a sérült fűtőelemeket tartalmazó tisztítótartály leszerelésére, és ezzel biztonságosabb viszonyokat teremthetnek a helyreállításhoz. Újságírói érdeklődésre válaszolva a vezérigazgató megerősítette, a Framatome ANP-vel a pályázat eredményétől függetlenül folytatódnak a tárgyalások a kártérítésről, de ha nem sikerül megegyezni, a berni választott bíróságnak kell tárgyalnia az ügyet.
Molnár Károly bejelentette: elkészült a Nemzetközi Atomenergia-ügynökség végleges jelentése, amelyben az erőmű álláspontjához hasonlóan szintén a német– francia céget jelölik meg az üzemzavar fő okozójaként.
Gázolt a vonat Székesfehérvár és Dinnyés között