Diplomáciai téren Varsó lelépte Budapestet

Az eltelt évben mind a magyar, mind pedig a lengyel kormánynak nehéz belpolitikai helyzetben kellett súlyos külpolitikai döntéseket hoznia. Míg azonban Varsó képes volt a bizonytalan hátországgal is tudatos és következetes külpolitikai irányvonalat képviselni mind a transzatlanti vitában, mind pedig az EU-tárgyalások során, addig a budapesti diplomácia vízió nélküli és következetlen külpolitikát folytatott mindkét, Magyarország jövője szempontjából kulcsfontosságú területen – állítja a Budapest Analyses elemzőközpont legutóbbi, interneten közreadott értékelése.

2003. 09. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mindkét baloldali kormány belpolitikai háttere hasonlóan alakult az eltelt egy évben. Helyzetük instabilnak tekinthető, még ha különböző mértékűek is az ebből fakadó problémáik. A lengyel kormány helyzete olyannyira bizonytalan, hogy nagy eséllyel nem is fogja kitölteni mandátumát. Hivatalba lépése óta a magyar kormánynak is szembe kell néznie azzal a ténnyel, hogy a választók nem elhanyagolható részének szemében kérdéses a legitimációja, ráadásul a mögötte álló parlamenti többség a rendszerváltozás óta a legkisebb. A budapesti kormány belföldi nehézségei ugyan nem olyan közvetlenek és látványosak, mint a varsóié, a megszokottnál azonban jobban korlátozzák mozgásterét – állapítja meg kiindulási pontként az elemzés.
A komoly belpolitikai nehézségek ellenére Varsó tudatos és következetes külpolitikai irányvonalat képviselt az eltelt egy évben. A transzatlanti vitában egyértelműen az Egyesült Államok oldalára állt, s a tudatosan atlantista politika részeként az afganisztáni szerepvállalás után aktívan részt vett az iraki háborúban. A lengyel politikai és katonai támogatás eredményeként az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Ausztrália mellett negyedikként Varsó vehetett részt április közepén az iraki rendezésről szóló első politikai egyeztetéseken. Az Irakot zónákra osztó rendezési tervben egy, a Bászra és Bagdad között fekvő terület Lengyelország irányítása alá kerül. A fentiek folyományaként több mint 50 lengyel vállalat kapott alvállalkozói megbízást az iraki újjáépítésben. Lengyelország az eltelt egy évben azt is elérte, hogy – kiemelt szövetségesként – a neki fontos kérdésekben maga mögött tudhassa Washington támogatását. Ezt bizonyította az is, hogy George W. Bush szentpétervári látogatása előtt megállt Krakkóban – amint elődei pekingi látogatásaik előtt meg szoktak állni Tokióban.
Budapest transzatlanti politikája ezzel szemben sokkal kevésbé volt következetes és sikeres – emeli ki a Budapest Analyses értékelése. Magyarország például csak többszöri célzás és felszólítás után járult hozzá alakulatokkal az afganisztáni rendezéshez, az iraki hadműveletben pedig nem vett részt. A kormány felajánlott ugyan kétezer gázálarcot Törökország védelmére, azonban ezek eljuttatása koordinációs problémák miatt elmaradt. Az iraki rendezéshez Magyarország a környező országokhoz képest lemaradással, 300 fős, támogató feladatokat ellátó katonai alakulatot küld, ami lakosságarányos létszámát tekintve érezhetően elmarad a lengyel hozzájárulás nagyságától. A magyar kormány a nyolcak levelével és az iraki koalícióban való részvételével a transzatlanti vitában egyértelműen az Egyesült Államok mellett tette le a voksát, mégsem használhatta ki az ebből fakadó előnyöket, mert e politikát csak fél szívvel vitte véghez. Tartva a lakosság elutasító véleményétől, olyan kérdésekben is parlamenti vitát és egyeztetést kezdeményezett – így a légtérhasználat kérdésében –, amelyekben kormányzati kompetenciával és felelősséggel dönthetett volna. Elutasította az ellenzék alkotmánymódosításra irányuló kezdeményezését, amely lehetővé tette volna felelős és gyors kormányzati lépések megtételét hasonló nemzetközi helyzetekben. A magyar kormány atlanti politikája nem tudatos külpolitikai vonalvezetésen, hanem belpolitikai – főleg kommunikációs – pozícióőrzésen, illetve pozícióerősítésen alapult.
Az elmúlt év másik kiemelkedő fontosságú külpolitikai eseménye az EU-csatlakozási tárgyalások befejezése és az ahhoz kapcsolódó referendumok lebonyolítása volt. Korábban ugyan Lengyelországot gazdasági nehézségei, mezőgazdaságának problémái és a strukturális reformok hiánya miatt a csatlakozás előtt álló országok egyik „legproblematikusabbjaként” emlegették, a varsói kormánynak azonban a decemberi koppenhágai tárgyalásokon sikerült jelentős extratámogatást kiharcolnia. Ezzel szemben Magyarországot korábban a jelölt országok éllovasaként kezelték, ám ezt a pozíciót a magyar kormány képtelen volt valódi előnyre konvertálni az EU-csatlakozási tárgyalások során, és a két ország súlyát is figyelembe véve arányosan jóval kevesebbel távozott a tárgyalóasztaltól, mint a lengyel küldöttség.
Varsó előtt további akadályt jelentett, hogy közvélemény-kutatási adatok szerint a lengyelek körében nem volt egyértelmű az EU-csatlakozás támogatottsága, és veszélyben volt a 2003 júniusára kitűzött referendum érvényessége. Az előzetes várakozásokkal ellentétben azonban végül a választásra jogosultak 58,85 százaléka vett részt a népszavazáson, az igen szavazatok aránya pedig 77,45 százalék volt. Ezzel szemben Magyarországon nem volt kérdéses az EU-csatlakozás támogatottsága. Ennek ellenére a népszavazás előtti EU-kampány rendkívül alacsony színvonala azt eredményezte, hogy a csatlakozásra váró országok közül egyedül Magyarországon nem érte el a részvételi arány az 50 százalékot.
A Medgyessy-kormány külpolitikai teljesítményének gyengesége tehát különösen élesen látszik, ha a Miller-kabinetével hasonlítjuk öszsze. Az utóbbi ugyanis nehezebb belpolitikai háttérrel ért el sokkal jobb teljesítményt. Varsó következetes külpolitikai lépéseinek köszönhetően az EU-csatlakozási tárgyalások utolsó szakaszában jelentős extratámogatáshoz jutott, az iraki válság kapcsán pedig sikerült egyértelműen kiemelkednie a régió többi országa közül. Ezzel szemben Budapest „mindenkinek megfelelni vágyó”, azaz valódi prioritásokat nem érvényesítő külpolitikája az EU-csatlakozási tárgyalások során nem volt hatékony és sikeres, az iraki válság kezelésében pedig csak harmadrendű statisztaszerepig jutott. A magyar külpolitika a két szék között a pad alá esett. Addicionális befolyásra nem tett szert Washingtonban, Berlin, Párizs és Brüsszel neheztelését viszont sikerült „kivívnia” – szögezi le elemzésében a Budapest Analyses.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.