Tizenhárom éves regnálása alatt Demszky Gábor főpolgármestert gyakran lehetett látni a televízióban, újságokban, amint együtt kerékpározik Budapest népével. A biciklizésekkel a szabad demokrata politikus azt próbálta elhitetni velünk: lám, nem is olyan rossz itt élni, ebben a szmogos, zajos, kátyús városban, hiszen ő is itt teker közöttünk, személyesen. (Az itt élés nehézségeiről bővebben nem nyilatkozott a sportos városvezér, hanem sietve Budakeszin lévő villájába hajtatott, átvergődve az éppen aktuális dugókon.)
A kevésbé tájékozottak talán el is hiszik, hogy a „világváros” szívén viseli a biciklisek sorsát. A valóságban ugyanakkor évek óta alig épül új kerékpárút Budapesten. Tavaly még hat és fél kilométer készült el, idén viszont egyetlen fillért sem különített el a városvezetés ilyen célra. Csupán két nagyobb útfelújítás költségvetéséből lecsípve jut pénz arra, hogy év végéig átadjanak két rövidebb pályaszakaszt: az egyiket az Árpád híd északi járdáján, a másikat pedig a Kőbányai úton. Ezeken kívül a XI. kerületi önkormányzat pályázati támogatással kialakított egy háromszáz méteres kerékpárutat. Atkári János, gazdasági ügyekért felelős főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta: amíg az állam nem ad több pénzt a fővárosnak a BKV életben tartására, addig remény sincs arra, hogy külön keretet hozzanak létre bicikliutak építésére. Kiemelte: óriási finanszírozási hézagok tátonganak a költségvetésben, milliárdok kellenének kátyúzásra és útfelújításra, ráadásul nincs kizárva, hogy balesetveszélyességük miatt hidakat és utakat kell lezárni a közeljövőben. Ilyen körülmények között egyetlen fillér sincs kerékpárutakra – szögezte le.
Tőkés Balázs, az önkormányzat kerékpáros ügyekért felelős munkatársa szerint annak ellenére, hogy a politikusok sokszor és látványosan kiállnak a biciklizés mellett, a szükségesnél kevesebb pénzt szánnak évről évre a helyzet javítására. Budapesten 140 kilométernyi kijelölt kerékpárútvonal van, amelyből 33-at a kerületek finanszíroztak, ugyanakkor még legalább 180 kilométernyi kéne ahhoz, hogy a hálózat megfeleljen a minimális igényeknek – szögezte le. Hozzátette: körülbelül félmillió kerékpár van a fővárosban, és a budapestieknek harmada szokta használni járgányát, miközben felmérések szerint negyven százalékuk többet biciklizne, ha több és jobb minőségű út lenne.
Az a legnagyobb probléma, hogy Budapest vezetői autócentrikusak, és csak szavakban állnak ki a kerékpárosok mellett – nyilatkozta Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes tagja, aki egyébként rendszeresen biciklivel jár munkahelyére. Kifejtette: például Bécsben két év alatt négyszáz kilométer utat tudtak megépíteni, mert volt rá politikai akarat. Hozzáfűzte: a kerékpárút nemcsak a biciklisek, hanem a mozgáskorlátozottak közlekedését is megkönnyíti.
Kőhalmi István, a Városi Biciklizés Barátai Egyesületének elnöke szerint a városvezetés ki nem mondott célja, hogy minél több autó legyen, hiszen ebből jelentős adóbevételeik vannak. Kijelentette: ez ellen úgy tiltakoznak, hogy nem vesznek részt vasárnap az autómentes nap rendezvényein, mivel nem akarják a nevüket adni a döntéshozók semmittevéséhez.
Emlékezetes, tavaly a rossz időjárás és a hatóságok közösen akadályozták meg az első magyarországi autómentes nap megtartását az Andrássy úton. Bár Európában szeptember 22-én tartják, nálunk mégis 21-én vasárnap rendezik meg idén a kerékpáros-felvonulást, mert a városvezetés nem akarta, hogy hétfőn megbénuljon a közlekedés.
Országosan jobb a helyzet. Idén két pályázaton keresztül több mint egymilliárd forintot szánt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kerékpárutakra, amelyből közel hatvanöt kilométer megépítésére futja – tájékoztatta lapunkat Fodor János, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság osztályvezetője. Elmondta: tavaly körülbelül száz kilométernyi szakasz készült el. Jövőre a tárca 1,3-1,4 milliárd forintot szeretne kerékpárút-pályázatok támogatására fordítani – fűzte hozzá. Információink szerint a bringástársadalmat képviselő országos szervezet, a Magyar Kerékpárosklub a közeljövőben megállapodást ír alá a közlekedési tárcával, hogy a beérkező pályázatokat ezentúl közösen értékeljék.
Lecsúszott a kifutóról egy repülőgép Ferihegyen