Két keréken a semmibe?

Vasárnap rendezik meg a fővárosban a kerékpáros-felvonulással egybekötött autómentes napot, amelyet tavaly a rossz időjárás és a hatóságok közösen akadályoztak meg. Az eseményen nem vesz részt a Városi Biciklizés Barátai Egyesület, mert így akarnak tiltakozni az ellen, hogy a városvezetés idén egyetlen fillért sem szánt kerékpárutak építésére. Mint mondták, „nem akarják a nevüket adni a döntéshozók semmittevéséhez”. Budapesttel ellentétben országosan jobb a helyzet, hiszen a közlekedési tárca idén több mint egymilliárdot különített el erre a célra.

2003. 09. 18. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenhárom éves regnálása alatt Demszky Gábor főpolgármestert gyakran lehetett látni a televízióban, újságokban, amint együtt kerékpározik Budapest népével. A biciklizésekkel a szabad demokrata politikus azt próbálta elhitetni velünk: lám, nem is olyan rossz itt élni, ebben a szmogos, zajos, kátyús városban, hiszen ő is itt teker közöttünk, személyesen. (Az itt élés nehézségeiről bővebben nem nyilatkozott a sportos városvezér, hanem sietve Budakeszin lévő villájába hajtatott, átvergődve az éppen aktuális dugókon.)
A kevésbé tájékozottak talán el is hiszik, hogy a „világváros” szívén viseli a biciklisek sorsát. A valóságban ugyanakkor évek óta alig épül új kerékpárút Budapesten. Tavaly még hat és fél kilométer készült el, idén viszont egyetlen fillért sem különített el a városvezetés ilyen célra. Csupán két nagyobb útfelújítás költségvetéséből lecsípve jut pénz arra, hogy év végéig átadjanak két rövidebb pályaszakaszt: az egyiket az Árpád híd északi járdáján, a másikat pedig a Kőbányai úton. Ezeken kívül a XI. kerületi önkormányzat pályázati támogatással kialakított egy háromszáz méteres kerékpárutat. Atkári János, gazdasági ügyekért felelős főpolgármester-helyettes lapunknak elmondta: amíg az állam nem ad több pénzt a fővárosnak a BKV életben tartására, addig remény sincs arra, hogy külön keretet hozzanak létre bicikliutak építésére. Kiemelte: óriási finanszírozási hézagok tátonganak a költségvetésben, milliárdok kellenének kátyúzásra és útfelújításra, ráadásul nincs kizárva, hogy balesetveszélyességük miatt hidakat és utakat kell lezárni a közeljövőben. Ilyen körülmények között egyetlen fillér sincs kerékpárutakra – szögezte le.
Tőkés Balázs, az önkormányzat kerékpáros ügyekért felelős munkatársa szerint annak ellenére, hogy a politikusok sokszor és látványosan kiállnak a biciklizés mellett, a szükségesnél kevesebb pénzt szánnak évről évre a helyzet javítására. Budapesten 140 kilométernyi kijelölt kerékpárútvonal van, amelyből 33-at a kerületek finanszíroztak, ugyanakkor még legalább 180 kilométernyi kéne ahhoz, hogy a hálózat megfeleljen a minimális igényeknek – szögezte le. Hozzátette: körülbelül félmillió kerékpár van a fővárosban, és a budapestieknek harmada szokta használni járgányát, miközben felmérések szerint negyven százalékuk többet biciklizne, ha több és jobb minőségű út lenne.
Az a legnagyobb probléma, hogy Budapest vezetői autócentrikusak, és csak szavakban állnak ki a kerékpárosok mellett – nyilatkozta Szálka Miklós, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának fideszes tagja, aki egyébként rendszeresen biciklivel jár munkahelyére. Kifejtette: például Bécsben két év alatt négyszáz kilométer utat tudtak megépíteni, mert volt rá politikai akarat. Hozzáfűzte: a kerékpárút nemcsak a biciklisek, hanem a mozgáskorlátozottak közlekedését is megkönnyíti.
Kőhalmi István, a Városi Biciklizés Barátai Egyesületének elnöke szerint a városvezetés ki nem mondott célja, hogy minél több autó legyen, hiszen ebből jelentős adóbevételeik vannak. Kijelentette: ez ellen úgy tiltakoznak, hogy nem vesznek részt vasárnap az autómentes nap rendezvényein, mivel nem akarják a nevüket adni a döntéshozók semmittevéséhez.
Emlékezetes, tavaly a rossz időjárás és a hatóságok közösen akadályozták meg az első magyarországi autómentes nap megtartását az Andrássy úton. Bár Európában szeptember 22-én tartják, nálunk mégis 21-én vasárnap rendezik meg idén a kerékpáros-felvonulást, mert a városvezetés nem akarta, hogy hétfőn megbénuljon a közlekedés.
Országosan jobb a helyzet. Idén két pályázaton keresztül több mint egymilliárd forintot szánt a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium kerékpárutakra, amelyből közel hatvanöt kilométer megépítésére futja – tájékoztatta lapunkat Fodor János, az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság osztályvezetője. Elmondta: tavaly körülbelül száz kilométernyi szakasz készült el. Jövőre a tárca 1,3-1,4 milliárd forintot szeretne kerékpárút-pályázatok támogatására fordítani – fűzte hozzá. Információink szerint a bringástársadalmat képviselő országos szervezet, a Magyar Kerékpárosklub a közeljövőben megállapodást ír alá a közlekedési tárcával, hogy a beérkező pályázatokat ezentúl közösen értékeljék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.