Népszavazás Kartalon a hulladéklerakóról

2003. 09. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég 2900 aláírást gyűjtöttek a Másik Oldal – Ökoszociális Mozgalom és önkormányzati képviselők, hogy ne épüljön hulladéklerakó a négyezer szavazásra jogosult lakost számláló Kartalon, az önkormányzat október 5-én mégis népszavazást tart az ügyben. A település polgármestere, Kovács László szerint az aláírásgyűjtők félrevezették a lakosságot az Európai Unió ISPA-pályázatán hárommilliárd forintot nyert tervekkel kapcsolatosan.
– Az összegyűjtött aláírások ismeretében miért tartanak népszavazást Kartalon?
– Nagyon fontosnak tartom azt hangsúlyozni, hogy nem akarjuk minden áron ráerőszakolni a lakosságra a hulladéklerakót. Azt viszont szeretnénk, hogy népszavazás döntsön, hisz ez egy olyan komoly kérdés, amely nagyon sok ember életét sokáig befolyásolhatja majd. Meglett volna a joga a képviselő-testületnek arra is, hogy egyedül határozzon, de egy pillanatig sem volt kérdés számunkra a lakosság széles körű bevonása.
– A népszavazás költséges, főként, ha a hulladéklerakót ellenző röpiratot aláírók számának ismeretében feleslegesnek is tűnik.
– A képviselő-testület nem fogadta el az aláírásgyűjtés eredményét, és ragaszkodik a hivatalos népszavazáshoz. Ennek költségeit pedig később megtéríthetik az önkormányzatnak.
– A környezetvédők egyik fő aggodalma, hogy a kartali vízbázis fölött épülne meg ez a telep.
– Azt nem tudom, hogy vízbázis fölé a rendelkezések szerint épülhetnek-e ilyen létesítmények, de a terület számításaink szerint több száz méterre van a fontos vízbázisoktól, tehát alaptalan, amit a környezetvédők terjesztenek.
– A helyi politikusok egy része azt is állítja, hogy az önök által kiválasztott helyszínre azért sem szabad hulladéklerakót építeni, mert az egy negyven aranykorona értékű földterület.
– Ha jól tudom, akkor nem negyven, hanem csak harminchárom aranykorona értékű ez a föld. De nem feltétlenül az aranykorona-érték számít, hanem az, hogy a földterület milyen besorolást kapott. A közepesnél rosszabb besorolású földterületekre – ahogyan az általunk kiválasztott telekre is – a földhivatal által kiadott engedéllyel lehet hulladéklerakót létesíteni.
– Arról is beszélnek, hogy a projektet irányító önkormányzati társulás által alapított Börzsöny-Cserhát Kft.-ben privilegizált jogai vannak az osztrák ASA Rt.-nek. Előjogokat élveznek például a szállításban, a begyűjtésben, és az igazgatóságban is több szavazattal rendelkeznek.
– A hulladéklerakóval kapcsolatosan 19 nemzetközi közbeszerzési pályázatot írnak majd ki, így szó sem lehet arról, hogy bármely céget is előnyökhöz jutassák. A Börzsöny-Cserhát Kft.-nek 49 százalékos tulajdonosa az ASA, és 51 százalékban birtokolja az önkormányzati társulás. Ennek ellenére a pályázatokon az ASA-nak is versenyezni kell. A szavazati arányokról nincsenek pontos ismereteim, de biztos vagyok benne, hogy később akár a társasági szerződést is módosíthatják majd, ha lesz erre igény.
– Úgy tudom, hogy a pályázat nem egy konkrét lerakóról, hanem hulladékkezelésről szól. Az elnyert ISPA-támogatásból nem lehetne inkább a környék már meglévő hulladéklerakóit fejleszteni? Így több pénz jutna a szelektív hulladékgyűjtésre is.
– A gödöllői kistérségi ülésen volt arról szó, hogy a gödöllői hulladéklerakót bővítse a város és a Galga menti polgármesteri hivatalok. A kartali önkormányzatnak 22 millió forintot kellett volna befizetnie önrészként, és a beruházás öt évre oldotta volna meg a hulladékgondokat. Az ISPA-projekthez ugyanennyi önrészt kell befizetni, és húsz évre megoldja a település hulladékproblémáját. A központi regionális hulladéklerakóval mindenki jobban jár.
– Mi az álláspontja azzal kapcsolatban, hogy a zöldek szerint számos szabálytalanság volt az EU-pályázatban, például nem csatlakozott a projekthez a dokumentumban eredetileg megnevezett 99 település?
– Ezt nekem nehéz megítélni. Bízom a szakhatóságokban, a minisztériumban és Brüsszelben. Bízom abban, hogy egy ilyen fontos projektnél nem voltak komoly szabálytalanságok, és ha meglesz a helyszín, egyre több település csatlakozik majd.
– Milyen kompenzációt fizetnek a településnek?
– Hozzávetőlegesen évi hetvenmillió forintos adó- és egyéb kompenzációs bevételeket jelent a településnek, ha befogadja a lerakót. Ezekből az önkormányzat átvállalná a helyiek hulladékszállítását, és szó van arról is, hogy a kartali gyerekek ingyen étkezhetnének az iskolában és az óvodában, valamint ingyen kaphatnák a tankönyvet is. Ebből az összegből nagyobb mértékben támogathatnánk az időseket és a rászorultakat is. A támogatás mintegy nyolc százaléka az éves költségvetésünknek. Az idén felhasználható szabad forrásunk 20-25 millió forint volt, a támogatással viszont majdnem százmillió forintra emelkedne ez az összeg. Óriási lépés lenne a falunak ez a hosszú távon kalkulálható, állandó bevétel. Ugyanakkor hetven kartalinak munkát is adna a hulladéktelep.
– Új utat kell építeni a szemétszállító autóknak, vagy azok a falun keresztül jutnának el a lerakóhoz?
– A lerakó az autópályától lenne leggyorsabban megközelíthető. Ehhez csak egy körülbelül 2-2,5 kilométeres utat kellene építeni. Ez az út már megvan most is, egy mezőgazdasági földút, amit leaszfaltoznának a beruházók. Ezáltal teljes mértékben elkerülhető, hogy Kartalon keresztül haladjanak a szállítóautók.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.