Ökokatasztrófa fenyeget Kárpátalján

Száztíz tonna olaj ömlött a Vereckei-hágónál múlt hét szerdán a Latorca folyóba a Barátság kőolajvezetékből. Helyszíni riportunkból kiderül: hasonló balesetek bármikor, akár több helyen is bekövetkezhetnek, mert a csövek elöregedtek, és a vezetéket több helyen tolvajok fúrták meg. A szennyezés továbbterjedését a hivatalos közlések szerint az ukrán kárelhárítóknak sikerült megakadályozni, de egy újabb baleset ökológiai katasztrófával fenyegeti a felbecsülhetetlen természeti értékekkel rendelkező Bodrogközt és környékét.

2003. 09. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Vereckei-hágó lábánál a második világháború óta nem láttak gépfegyveres katonákat. Szarvasháza környékén azonban a napokban terepszínű ruhás őrök jelentek meg, sátrakat építettek, és letáboroztak a Latorca folyó partján. A marcona férfiak a folyónak azt a szakaszát őrzik, ahová szerdán 110 tonna nyers olaj ömlött az eltört Barátság kőolajvezetékből. A környéken mindenhol teherautók, szivattyús kocsik állnak, helikopter rotorja pörög, tűzoltóautó villog. Amikor a helyszínhez közeledünk, egy terepjáró autóból hórihorgas, napszemüveges, katonaruhás férfi ugrik elő, hogy konzultáljon a kezeslábasban feszengő kárelhárítókkal. Hiába mutatjuk neki a sajtóigazolványunkat, akadékoskodunk, hogy csak a munkálatok vezetőivel szeretnénk szót váltani, a katonák szigorúan markolják meg gépfegyvereiket. Egy biztonsági őrt is állítanak mellénk, amikor észreveszik, hogy nem tágítunk.
– Ilyenek ezek, három dologra tanítottak meg minket, hazudni, lopni és inni – jegyzi meg magyar kísérőnk, a szolyvai Schlág Tibor. Megtudom tőle azt is, hogy Szolyván is nagy a titkolódzás az esettel kapcsolatban. Tudják ugyan, hogy mi történt, de a lakosságot nem készítették fel arra, hogy esetleg szünetelhet a vízellátás, amelyet a Latorcából biztosítanak. A nagy hallgatás sok mindennek köszönhető. Kísérőnk szerint több helyen rendszeresen lopják a vezetékből az olajat, megfúrják, lecsapolják, majd hatalmas csavarokkal dugaszolják vissza a lyukakat. Szerinte elképzelhető, hogy a mostani balesetet is ez okozta, de igaz lehet a hivatalos közlés is, miszerint rozsdásodás miatt következett be a katasztrófa.
Ezt igazolja a kőolajvezeték felújításán dolgozó cég egyik munkatársa is, akivel Szolyván találkozunk. A neve elhallgatását kérő férfi látta meg elsőként a csőtörést. Beszámolója szerint egyik percről a másikra két-három méterre tört fel a levegőbe a nyers olaj, és onnan a folyóba zúdult. Azonnal riasztani kellett a vízügyeseket, akik csak egy-két óra múlva tudták elzárni a vezeték sérült szakaszát. Ezután buldózerekkel eltolt földhalmokkal, úszógátakkal határolták el a folyót, hogy a vízfelszínen úszó olajat leszivattyúzhassák. A férfi szerint valóban rozsdásodás okozhatta a balesetet, és ez bármikor, akár egyszerre több helyen is bekövetkezhet, hiszen a kőolajvezeték több száz kilométeres szakaszokon felújításra szorul. Az építők harmincéves garanciát vállaltak a csövekre, a határidő azonban két éve lejárt, a felújítás viszont lassan halad, mert nincs rá pénze az államnak. Informátorunk szerint nem véletlen, hogy megyei vezetők és állambiztonsági emberek is megjelentek a területen, féltek ugyanis, hogy a szennyezés külföldre is eljut, és nemzetközi konfliktust okoz.
– Az ukrán államnak annyira nincs pénze, hogy a csővezetékek felújításán dolgozók zöme három hónapja nem kapott fizetést – panaszolja a dolgozó, aki szerint az sem kizárt, hogy valamelyik munkás rongálta meg a csövet, mert azóta kénytelenek fizetni a felújítóknak. Nemcsak a csövek elöregedése veszélyezteti tehát a kárpátaljai települések vízellátását és a Bodrog szlovákiai és magyarországi szakaszait, hanem a lopások és a szabotázs is.
A helyzetet súlyosbítja, hogy a baleset minden részletéről még a kárpátaljai polgármestereket sem tájékoztatták.
Pliska György, a határ menti Csap alpolgármestere lapunknak azt állította: azonnal kapott értesítést az esetről, de pontosan még a helyét sem tudja a balesetnek. Felkészültek a vízellátás pótlására, de erre nem volt szükség, mert információi szerint sikerült megállítani a szennyezés továbbterjedését.
Az olajszennyezés megállítása azért is elengedhetetlen, mert a baleset a tiszai ciánszennyezéshez hasonló ökológiai katasztrófát is eredményezhetett volna Magyarországon.
A Bodrog, a Tisza és a hozzájuk kötődő vízrendszerek – a Bodrogzug, a Tisza mente – olyan felbecsülhetetlen értékű természeti kincsek, amelyek egyedülálló élővilágnak adnak otthont. A Fidesz Borsod-Abaúj-Zemplén megyei zöldtagozatának közleménye szerint a folyókat befogadó táj kulturális örökségünk számos kiemelkedő alkotását őrzi, egybefonódva történelmi településeinkkel, az itt élő emberek életmódjával. Sárospatak, a Bodrogzug, a világörökség részét képező tokaji borvidék, a Hortobágy és a Tisza mente sorsát nagymértékben meghatározza a Bodrog vízminősége. Sárospatak, Sátoraljaújhely és húsz község ivóvize a Bodrogból származik, amelynek minősége egy esetleges szennyezés esetén veszélybe kerülhet.
A tagozat ezért felkérte a kormányt, hogy kérjen hivatalos tájékoztatást az ukrán kormánytól az eseményről, annak esetleges magyarországi kihatásairól, és azt hozza teljes egészében nyilvánosságra, illetve haladéktalanul tegyen hathatós lépéseket a tartós veszélyeztetettség megszüntetésére.
Szerencsére a Bodrogköz szlovákiai részén áthaladó folyókon egyelőre nincs jele az ukrajnai olajszennyezésnek.
Az MTI jelentése szerint a tőketerebesi (Trebisov) járásban lévő Battyánnál hétfő délelőtt vett vízminták már nem mutattak szennyezést. A Csapnál vett minták folyamatos elemzése során viszont literenként 0,7–1,5 milligrammos szennyeződést mértek. Ha kedd délig a vízmintákban a szennyeződés nem lépi túl a literenként megengedett 0,1 milligrammos határt, akkor a Bodrogköz szlovákiai térségében megszüntetik a készültséget.
Bodnár Gáspár, a Felső-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság igazgatója lapunknak elismerte, hogy meg sem jelentek a helyszínen, és csak ma találkozik az ukrán vízügyesekkel.
Szerinte erre nem is volt eddig szükség, és „diplomáciailag sem lenne szerencsés” beavatkozni olyan esetbe, amely nem magyar területen történt.
Németh János, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium környezetbiztonsági főosztályvezető-helyettese megkeresésünkre közölte: jelezni fogja a szaktárca vezetőjének, hogy a tartós veszélyeztetettség megszüntetésére tegyen javaslatokat a kormánynak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.