Autógyári capriccio

2003. 10. 19. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, vesztésre állunk a másfél milliárd amerikai dollárt meghaladó Hyundai–Kia-beruházás kapcsán (is). Aki esetleg nem tudná, olyan összeszerelő üzemet készülnek Kelet-Közép-Európába telepíteni a dél-koreaiak, amelynek csarnokaiból évente átlagosan 300 ezer kis- és középkategóriás gépkocsi kerülne ki. A multinacionális autógyár a telepítés kérdésében Szlovákia, Csehország, hazánk és esetleg Lengyelország között mérlegel.
Miközben erőteljesen beindult a szlovák és cseh lobbi, bizonyára nem a véletlen műve, hogy Pavol Rusko szlovák gazdasági miniszter első külföldi útja a múlt héten Dél-Koreába vezetett, továbbá Csehország magas rangú diplomatái éjt nappallá téve összejöveteleket rendeznek a Hyundai-Kia képviselői számára Prágában, aközben Magyarországon ez a kérdés nem ügy. Olyannyira nem, hogy míg Szlovákia, Csehország, de már Lengyelország is további adó- és beruházási kedvezményeket helyezett kilátásba, addig hazánkban síri csend övezi a kérdést.
Bizonyára sokan emlékeznek rá, hogy az Orbán-kormányt – méltatlanul – 1998–2002 között a világcégek és a multik, vagyis a működő tőke ellenségének kiáltották ki a jelenlegi parlamenti pártok, továbbá a velük szimpatizáló média. A polgári kabinet bűne az volt, hogy a külföldi vállalatok mellett – és nem azokkal szemben, micsoda különbség – a magyar vállalkozások piachoz való jutását, feltőkésítését próbálta segíteni. Ez egyébként az Európai Unió összes tagállamában jogos elvárás a mindenkori kormánnyal szemben.
Míg tehát kígyót-békát hordott össze a magyarországi baloldal az Orbán-kormányról külföldön (is), a működő tőke szokásos mértékben áramlott az országba. Az Orbán-kormány egy teljes hivatali évében, 2001-ben például 2,4 milliárd dollár volt az invesztíció értéke. A parlamenti választások után azonban afrikai szintre zuhant az ország tőkevonzó képessége…
A 2002-es választások két fordulója között éppen Bécsben voltam. Szállodai tévém egyik csatornáján, ha jól emlékszem, ORF-s műsorsávon a Strabag vezérigazgatója nyilatkozott a magyar politikai helyzetről. A cég magas rangú vezetője abbéli reményének adott hangot: ha hazánkban a baloldali pártok jutnak hatalomra, nem diszkriminálják majd a működő tőke bejövetelét. Nos, elszólta magát az osztrák útépítő vállalat képviselője, mert ha a Strabagnak be is jött és be is jön a Medgyessy-kormány, Magyarország költségvetése pórul járt. Tavaly az egy évvel korábbi működőtőke-mennyiségnek csupán az egyharmad része érkezett hazánkba, azaz kilencszázmillió dollár. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint 2003-ban – értékben kifejezve még ennél is kevesebbre – csak pár száz millió dollár bejövetelére számíthatunk.
Hogy van gyakorlati érzéke a Medgyessy-kormánynak nagy volumenű befektetések elpuskázására, azt jól példázza néhány, a Hyundai–Kiához hasonló beruházás hónapokkal ezelőtt, a Peugeot, a Citroën és a Toyota letelepedésének elszalasztása is. Utóbbival nemcsak tőkét, munkahelyeket veszítettünk el, de versenyképességünk megítélése is romlott a befektetők körében. Mellesleg a működő tőke fedezhetné a büdzsé égető hiányát is.
Szakmai körökben amúgy már tudni vélik, hogy a koreaiak Prága vagy Ostrava környékén szeretnék gyártani a Hyundai és Kia márkájú autókat és nem Tatabányán vagy Miskolcon – mint arról Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter állítólag értesült. Úgy fest tehát, hogy erről a fejlesztésről is lemaradunk. Ez pedig – negatív értelemben – akár már jelképpé is válhat. A Medgyessy-kormány jelképévé.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.