Mindenképpen szóba kerül Magyarország szerepe az iraki újjáépítésben az amerikai–magyar külügyi tárgyalásokon – közölte lapunkkal Tóth Tamás külügyi szóvivő, akit Washingtonban sikerült elérnünk. A tárgyalások fordulatot hozhatnak, hiszen eddig semmit sem ajánlottak fel Magyarországnak, és az újjáépítésre jelentkező mintegy százötven magyar cégnek az amerikaiak. Pedig az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Ügynökségétől (USAID) a Külügyminisztérium már tavasszal felhívást kapott arra, hogy magyar cégek is jelentkezzenek nyílt pályázati úton az iraki újjáépítésre. Míg hazánkat eddig nem kecsegtették megbízásokkal, a The San Diego Union Tribune című kaliforniai lap szerint Törökország 8,5 milliárd dolláros amerikai kölcsöngaranciát kapott, Mongóliának pedig jó esélye van szabadkereskedelmi megállapodást kötni az USA-val. A lengyel Bank Millennium tagja lett annak a 13 bankból álló konzorciumnak, amely az Iraki Kereskedelmi Bankot működteti, 116 lengyel vállalat vette fel alvállalkozóként a kapcsolatot a Bechtel társasággal, amelynek feladata Irak újjáépítése, és több mint húsz vállalat írt alá egyetértési megállapodást a Kellogg, Brown és Root céggel, amely a Halliburton óriásvállalat építkezési alvállalkozója.
*
Olasz lapértesülések szerint az itáliai infrastrukturális minisztérium megbízást kapott az iraki közlekedési hálózat fejlesztési tervének kidolgozására. Az Il Sole 24 ore című lap azt írja: Paul Bremer, az Irakot irányító amerikai hatóság vezetője augusztusban kérte fel Rómát, hogy 2004 szeptemberéig álljon elő elképzeléseivel. A lap úgy tudja: mintegy 46 milliárd eurós beruházások szükségesek az elképzelésekben szereplő 24-féle terv megvalósításához, egyebek között Bagdad és Bászra között gyorsvasúti vonal kiépítéséhez és a nagyobb városok közlekedésének fejlesztéséhez. A terv kidolgozásában az Anas országútépítő ügynökség, a Ferrovie della Stato állami vasúttársaság, az ENAC és az ENAV polgári repülésügyi hatóságok vesznek részt.
A volt kelet-európai országoknak egyelőre nem ajánlottak fel semmit, pedig Csehország és Bulgária kereskedelmi kirendeltséget is létrehozott Bagdadban. A pénzügyi intézetek eddig egyetlen szerződést sem tudtak megkötni Romániában sem, holott a konfliktuszónába csapatokat küldött az ország, és az amerikaiak számára rendelkezésre bocsátotta a Kogalniceanu repülőteret.
Nem maradnak tárgyalási alap nélkül a magyar Külügyminisztérium képviselői sem, hiszen jelenleg háromszáz magyar katonánk dolgozik Irakban, a háború alatt Taszáron képeztek ki irakiakat, és engedélyeztük hadi szállítmányok, illetve harci eszközök áthaladását is. Nyitray Andrástól, a hazánk légtere felett végzett átrepüléseket vizsgáló parlamenti bizottság elnökétől megtudtuk: a testületnek bemutatott dokumentumok szerint Magyarország felett csaknem kétszáz alkalommal mehettek át B–52-es bombázók, veszélyeztetve a lakosság biztonságát.
Szánthó Miklós levelet írt David Pressman távozó nagykövet-aktivistának