Üvegzseb és magánszámla

2003. 10. 09. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember elsején öt faxot küldött e sorok írója anyaországi és határon túli politikusoknak, tisztségviselőknek. Minden levél azzal kezdődött, hogy lapunk tényfeltáró riportsorozatot készül közölni a határon túli magyar támogatáspolitika alakulásáról és a közpénzek felhasználásáról – különös tekintettel a nagy médianyilvánosságot kapó alapítványokra.
Az első címzett Szabó Vilmos határon túli magyarokért felelős politikai államtitkár volt. Tőle azt szerettük volna megtudni, hogy a kisebbségi koordinációs keret terhére kinek folyósított támogatásokat, és mekkora ez a keret (lapunk információi szerint az idén bőven meghaladta a félmilliárd forintot). Érdekelt volna az is, ki pályázott és hogyan erre a pénzre, illetve miként számoltak el a támogatással. Megkérdeztük, hogy az eltelt időszakban készült-e olyan háttéranyag, szakértői tanulmány, amely megindokolná azt a kormánydöntést, amelynek értelmében a státustörvény által garantált oktatási-nevelési támogatás folyósítását egy szakmai szervezettől (Romániai Magyar Pedagógusok Szervezete) egy pártalapítvány (az RMDSZ által létrehozott Iskola Alapítvány) hatáskörébe utalták.
Bálint Pataki József, a Határon Túli Magyarok Hivatalának vezetője hasonló kérdéseket kapott (a kisebbségi koordinációs keret feléről ugyanis ő rendelkezik), de őt arra is megkértük, engedjen betekintést a magyar adófizetők pénzéből támogatott romániai Progres Alapítvány által benyújtott pályázatokba, támogatási kérelmekbe és elszámolási dokumentációkba. Pomogáts Bélától, az Illyés Közalapítvány elnökétől azt tudakoltuk, a kormányváltás után miért nem találhatók meg – a korábbi gyakorlattal ellentétben – az alapítvány honlapján az új döntések tételes jegyzékei. Betekintést kértünk a kolozsvári Iskola Alapítvány elszámolásaiba, mert információink szerint magyarországi bankokban kamatoztatják a támogatásként kapott összeget, és ezt szigorúan tiltja a közhasznúsági törvény. Más kérdések mellett azt is szerettük volna megtudni, igaz-e, hogy a viharos kuratóriumváltást követően az SZDSZ-es titkár részére négymilliós gépkocsit vásároltak (miközben az alapítványnak már volt egy szolgálati gépkocsija), egyes vezetők tiszteletdíját pedig a kétszeresére emelték. Levél ment a romániai Progres Alapítvány vezetőségének és Markó Bélának is, amelyben az anyaországi támogatások sorsáról érdeklődtünk.
E sorok írásának időpontjáig senki nem válaszolt kérdéseinkre. Lassan negyven nap telt el a faxok elküldése óta, pedig az MSZP– SZDSZ-kormány által elfogadott üvegzsebtörvény értelmében a közpénzek felhasználásával kapcsolatban válaszadási kötelezettség terheli a címzetteket. Az Illyés Közalapítvány ugyanis az államháztartás központi költségvetési alrendszere által folyósított közpénzekből gazdálkodik, a kisebbségi koordinációs keret is költségvetési pénz, tehát a 2003. évi XXIV. törvény 16. szakaszának 4. bekezdése értelmében „az, aki az államháztartás valamely alrendszerével pénzügyi, illetve üzleti kapcsolatot létesít, kérésre köteles a jogviszonnyal összefüggő és a (3) bekezdés alapján közérdekből nyilvános adatokra vonatkozóan tájékoztatást adni. (…) A felvilágosítás megtagadása esetén vagy ha a felvilágosítást kérő szerint a tájékoztatás nem kielégítő, a törvényességi felügyelet gyakorlására jogosult szerv eljárása kezdeményezhető”.
Jó tudni, hogy a választási kampány idején a szocialisták többször is azt ígérték, hogy az addigi gyakorlattal ellentétben teljes átláthatóságot biztosítanak a határon túli támogatásokról, a külhoni magyarokra fordított pénz nagyságát megemelik, és ezentúl nemcsak a „Fidesz-klientúra” kap pénzt, hanem az is, aki szakmailag megalapozott pályázatokat nyújt be.
A győztes választások után beindult a fűnyíró: ahol tudták, pártkatonákra cserélték a magyar közpénzeket elosztó alkuratóriumok embereit, ahol ez nem sikerült, ott egyszerűen felfüggesztették ezek működését. Mint arról lapunkban is beszámoltunk, a Tőkés László királyhágó-melléki református püspök érmindszenti pályázatára megítélt több mint háromszázmillió forintot a demokratikus gyakorlatban példátlan módon olyasvalakinek adták oda, aki korábban nem is pályázott, így Ady-zarándokhely helyett szállodát épít Nagyváradon egy Mudura Sándorhoz közeli alapítvány… A támogatási keretek változásáról igen beszédes táblázat olvasható tegnapelőttől a www.transindex.ro weboldalon. A cikk szerint az összes határon túli magyarra alig harmadannyit költ a magyar költségvetés, mint a pesti rendőr-főkapitányságra. A támogatás nemhogy nőtt volna legalább az öt és fél százalékos infláció mértékével, hanem átlagban három százalékkal csökken, így például a státustörvény végrehajtására jövő évben alig feleannyi jut, mint az idén; kulturális célokra pedig huszonhárom százalékkal kevesebbet adnak. Mindeközben a magyar költségvetés kiadásai átlagban csaknem tizenhárom százalékkal növekednek. Igaz, a miniszterelnök szerint a polgári kormány túlszerette a határon túli magyarokat, ezért ideje ezt a hatalmas problémát orvosolni.
Miközben a kimenő pénz mennyisége csökkent, a Határon Túli Magyarok Hivatalának adott támogatás nő – igaz, a másfél milliós plusz gyakorlatilag csak az adminisztráció egyfős felduzzasztására elegendő.
Az ellenőrizhetetlen támogatásokat osztó kisebbségi koordinációs keret (e sorok írója tíz éve foglalkozik a határon túli magyar támogatásokkal, de nem emlékszik arra, hogy valaha is nyilvános pályázatot írtak volna ki e keret terhére) támogatása jövőre kétszázharminchatmillió forinttal csökken, de így is több mint háromszázmilliót lehet adni a baráti körbe tartozó politikusoknak és üzletfeleknek.
Az új költségvetés legnagyobb nyertese a szomszédos országokban élő magyarok nevelési-oktatási, tankönyv- és taneszköz-támogatására nyújtott keret. A kedvezménytörvényben előírt támogatások kifizetésére félmilliárddal több forintot szán a Pénzügyminisztérium – már ha egyáltalán ki fogják fizetni, hiszen a 2002-es támogatások folyósítását csak az idén októberben kezdték meg, az idei pályázatokat pedig még ki sem írták. És ami nagyon fontos: a legnagyobb határon túli magyar közösség, vagyis Erdély esetében a végrehajtást elvették attól a szervezettől, amelyik ehhez a legjobban ért (a Romániai Magyar Pedagógusok Szervezetétől), és rábízták egy pártalapítványra. Az RMPSZ-nek képviselői vannak minden iskolában, irodahálózata és infrastruktúrája alkalmas a pályázatok lebonyolítására, csak éppen nem hajlandók aláfeküdni az RMDSZ-nek, ezért Medgyessyék – Markó Béla kérésére – a romániai magyar párt alapítványának adták a pénzosztó feladatot. A jövőben ugyanis választások lesznek Romániában, és Markó Bélának nem mindegy, hogy a diákonként húszezer forintot az ő aláírásával utalják-e a kedves szülőknek vagy nem – mióta az RMDSZ-nek komoly konkurenciával kell számolnia a helyhatósági választásokon, minden a szavazatok maximálásának van alárendelve.
A brókerbotránytól és más csapásoktól sújtott magyar közélet valószínűleg észre sem veszi, hogy a határon túli magyar támogatások elapadnak, és a kevés is baráti zsebekbe csordul-cseppen. Az ostor azok bőrén csattan, akiknek a megmaradását, kulturális-nemzeti hovatartozását éltette az anyaországi köldökzsinór. Igaz, ők nem fognak szavazni 2006-ban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.