A rendőrök szerint ugyanakkor örömteli, hogy 1998 óta folyamatosan csökken az ilyen bűncselekmények száma. Az ellopott autóknak körülbelül tizenöt-húsz százaléka kerül elő.
Az idén is Volkswagenből loptak legtöbbet; a német márka évek óta magabiztosan vezeti a tolvajok „népszerűségi” listáját. Utána az Opel, a Suzuki és a Renault következik. Továbbra is az „élmezőnybe” tartozik a Lada és a Trabant, ezeket a bűnözők többnyire szétszerelik, és alkatrészként értékesítik.
Szomor Sándor, az Országos Rendőr-főkapitányság nyomozó osztályának vezetője szerint az autólopások számának csökkenése annak is köszönhető, hogy a kilencvenes évek közepén bevezették a kötelező eredetiség-vizsgálatot és a törzskönyvezést, így szinte lehetetlenné vált, hogy külföldön lopott autókat hamis papírokkal újra forgalomba állítsanak Magyarországon.
*
Szomor Sándor szerint a tolvajoknak – hacsak nem akarnak lebukni – két lehetőségük van: vagy szétszerelik a járművet, és az alkatrészeit eladják (az esetek hetven százalékában ezt teszik), vagy megpróbálják kivinni azt az országból.
Az autók biztonsági rendszereire ugyanaz igaz, mint a lakásokéra: bármelyiket ki lehet játszani. A cél tehát az, hogy a védőberendezések meghosszabbítsák a bejutáshoz szükséges időt, így növelve a lebukás esélyét.
Hegedűs Lajos őrnagy, a BRFK gépjárműbűnözés elleni osztályának munkatársa lapunknak elmondta: a műholdas követővel (GPS) fölszerelt autók sem jelentenek akadályt a tolvajoknak, akik egyszerűen leárnyékolják a jeladó készüléket. Véleménye szerint napjainkban a leghatékonyabb védőberendezés a mikrokapcsoló, amelyet a tulajdonos tetszés szerinti műszerre csatlakoztathat, és a tolvaj csak akkor indíthatja el a kocsit, ha megtalálja ezt az eszközt.
Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója szerint a külföldi megrendelések miatt lopnak továbbra is olyan sok Volkswagent hazánkban, azokat is többnyire a külföldi rendszámú vagy régebbi példányok közül. Ugyanakkor a bűncselekmények száma évente húsz-harminc százalékkal csökken – emelte ki.
*
A sokszor a szomszédos országok bűnözőivel is jó kapcsolatban lévő tolvajbandák lefüleléséhez nemzetközi összefogásra van szükség. Legutóbb augusztusban szervezett akciót több európai ország – köztük hazánk – bűnüldöző szerve. Ennek során közel száz olyan járműre bukkantak, amelyek bűncselekményekkel hozhatók kapcsolatba. Minden országnak van valami „specialitása”. Bulgáriában például olyan járművek lopására szakosodtak, amelyekért tulajdonosuk hajlandó váltságdíjat fizetni – adta hírül az MTI. Ausztriában idén számos nagy értékű Mercedest, BMW-t és Audit loptak el a márkakereskedésekből. Németországban gyakran hamis papírokkal értékesítenek bérelt kocsikat. Fehéroroszországban pedig lopott rendszámtáblákkal visznek be a határon másutt eltulajdonított járműveket. Három év alatt csaknem tízezer rendszámtáblának veszett nyoma.
Lecsúszott a kifutóról egy repülőgép Ferihegyen