Bajban az autótolvajok

Átlagosan huszonkét autót lopnak el naponta hazánkban, ennek hetven-nyolcvan százalékát a fővárosban. A 2003-as év első kilenc hónapjában szinte darabra pontosan annyi gépjárművet tulajdonítottak el (6067-et), mint tavaly ugyanebben az időszakban.

2003. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A rendőrök szerint ugyanakkor örömteli, hogy 1998 óta folyamatosan csökken az ilyen bűncselekmények száma. Az ellopott autóknak körülbelül tizenöt-húsz százaléka kerül elő.
Az idén is Volkswagenből loptak legtöbbet; a német márka évek óta magabiztosan vezeti a tolvajok „népszerűségi” listáját. Utána az Opel, a Suzuki és a Renault következik. Továbbra is az „élmezőnybe” tartozik a Lada és a Trabant, ezeket a bűnözők többnyire szétszerelik, és alkatrészként értékesítik.
Szomor Sándor, az Országos Rendőr-főkapitányság nyomozó osztályának vezetője szerint az autólopások számának csökkenése annak is köszönhető, hogy a kilencvenes évek közepén bevezették a kötelező eredetiség-vizsgálatot és a törzskönyvezést, így szinte lehetetlenné vált, hogy külföldön lopott autókat hamis papírokkal újra forgalomba állítsanak Magyarországon.
*
Szomor Sándor szerint a tolvajoknak – hacsak nem akarnak lebukni – két lehetőségük van: vagy szétszerelik a járművet, és az alkatrészeit eladják (az esetek hetven százalékában ezt teszik), vagy megpróbálják kivinni azt az országból.
Az autók biztonsági rendszereire ugyanaz igaz, mint a lakásokéra: bármelyiket ki lehet játszani. A cél tehát az, hogy a védőberendezések meghosszabbítsák a bejutáshoz szükséges időt, így növelve a lebukás esélyét.
Hegedűs Lajos őrnagy, a BRFK gépjárműbűnözés elleni osztályának munkatársa lapunknak elmondta: a műholdas követővel (GPS) fölszerelt autók sem jelentenek akadályt a tolvajoknak, akik egyszerűen leárnyékolják a jeladó készüléket. Véleménye szerint napjainkban a leghatékonyabb védőberendezés a mikrokapcsoló, amelyet a tulajdonos tetszés szerinti műszerre csatlakoztathat, és a tolvaj csak akkor indíthatja el a kocsit, ha megtalálja ezt az eszközt.
Vérten Sándor, a Porsche Hungária kommunikációs igazgatója szerint a külföldi megrendelések miatt lopnak továbbra is olyan sok Volkswagent hazánkban, azokat is többnyire a külföldi rendszámú vagy régebbi példányok közül. Ugyanakkor a bűncselekmények száma évente húsz-harminc százalékkal csökken – emelte ki.
*
A sokszor a szomszédos országok bűnözőivel is jó kapcsolatban lévő tolvajbandák lefüleléséhez nemzetközi összefogásra van szükség. Legutóbb augusztusban szervezett akciót több európai ország – köztük hazánk – bűnüldöző szerve. Ennek során közel száz olyan járműre bukkantak, amelyek bűncselekményekkel hozhatók kapcsolatba. Minden országnak van valami „specialitása”. Bulgáriában például olyan járművek lopására szakosodtak, amelyekért tulajdonosuk hajlandó váltságdíjat fizetni – adta hírül az MTI. Ausztriában idén számos nagy értékű Mercedest, BMW-t és Audit loptak el a márkakereskedésekből. Németországban gyakran hamis papírokkal értékesítenek bérelt kocsikat. Fehéroroszországban pedig lopott rendszámtáblákkal visznek be a határon másutt eltulajdonított járműveket. Három év alatt csaknem tízezer rendszámtáblának veszett nyoma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.