És nincsenek többé őrzőangyalok

Megérkezett a magyar mozikba is a vihart kavaró svéd filmdráma, a dokumentatív eszközökkel operáló Lilja 4ever. Lukas Moodysson alkotását mit tudom én, hány szociális szervezet, emberjogi aktivista és védőangyal támogatta: a film ugyanis felvázolja a Kelet-Európából magukat Nyugatra álmodó gyermeklányok rabszolgaságát és a liliomtipró rabszolgatartók lélekgyilkosságát.

Muray Gábor
2003. 11. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Munkatábori barakkokra emlékeztető blokkházak, télbeállta, üresen kongó gyármonstrum, szétvert játszóterek, pocsolyák, sár. „Sár és gyűlölet” valahol a szétrothadt Szovjetunió területén. Kórkép munka nélkül tengődő alkoholista szülőkről és kutyaként kivert, szipuzó gyermekeikről. Szerencsére a rendező néha túlcsorduló szentimentalitása és a történetbe beleszivárgó civilizált giccs sem zavarja meg a dokumentációt: az „építő” proletárdiktatúra özönvízként mindent elpusztító nyomainak feltérképezését. Európában vannak szellemvárosok, ahol a munka és a létbiztonság hiánya valamilyen apokaliptikus lebegésbe sodorta a gyógyszereken, szintetikus vodkán, hígítón élő, elállatiasult lakosokat. Itt él Lilja, a tizenhat éves, álmodozó lány, akinek prosti anyja éppen az imént lépett le egy fazonnal az Államokba, magára hagyva gyermekét a pokolban. Lilja egyetlen barátja Vologya, az alig tízéves kissrác, aki Moodyssonnak köszönhetően érettebben gondolkodik a világról, mint bárki más keleten és nyugaton. Amikor később Lilja szerelmes lesz a civilizált arcú Andrejbe, amaz fűt-fát ígér neki, Lilja tehát elhagyja a világvégi létet, elhagyja barátját, Vologyát (aki biztos, ami biztos, öngyilkos lesz és angyallá avanzsál), majd nekivág az álomvilágnak. S az édes álom rémálomba hajlik: Andrej eladja az orosz lányt Svédországba gyermekpornó-rabszolgának. Aztán már csak nyögdécselő arcok: nappal szobafogság, éjjel bűzös leheletű kivénhedt kanok emésztik fel a lány maradék lelkét; gyűrött lepedők, kanapék, Svédország a szőnyeg alatt, szürke fellegek a skandináv égen. A keretes történetet bezárva a film elejéhez hasonlóan újra egy sztráda szélén látjuk szédelegni Lilját, üvölt a Rammstein, s nincsenek többé őrzőangyalok, csak a zuhanás az autók közé. A lányból egy felirat marad csak egy szovjet padon, ő véste oda, amikor vágyni mert még: Lilja 4ever. A fényűző nagyvárosokban pedig tovább virágzik a szexuális rabszolgahálózat – ebben a percben is tizenéveseket erőszakolnak valahol Európában. Én meg csendben, szégyenlősen elgondolkodom a halálbüntetésen.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.