Elhibázottnak tartják az ökoadót

A jövő év elejétől életbe lépő új környezetvédelmi terheket – amelyek csak ökoadóként vonultak be a köztudatba – számos kritika érte. A szakemberek főleg az új adóterhek központi költségvetésbe tagozódása miatt kezelik fenntartásokkal a környezetterhelési díjak bevezetését, ám az energiaadónál az is előfordul, hogy éppen a környezetszennyező alternatíva, az autózás részesül előnyben a tömegközlekedéssel szemben.

Vermes Márk
2003. 12. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Kittenberger Alapítványból alakult Ökoszalonon ismertették először a törvény részleteit a nagyobb nyilvánosság előtt. Az eszmecserén az előterjesztői oldal képviselői mellett a Fidesz zöldtagozatának elnöke, Medgyesy Balázs is részt vett. A zöldszervezetek képviselői ugyanakkor nem voltak hivatalosak az eseményre. A rendezvény időszerűsége is kérdéses, hiszen a törvény január elsejével lép hatályba, és a törvénytervezet parlamenti vitáját nem előzte meg szakmai, társadalmi egyeztetés.
A környezetvédelmi tárca képviseletében felszólaló Borsányi-Bognár Levente szűkszavúan tájékoztatta a hallgatóságot a környezetterhelési díj bevezetéséről és érintettjeiről. Három tételből: víz-, levegő-, és talajterhelési díjból tevődik össze, és egységnyi szenynyezés után kell majd fizetni a díjat – foglalta össze. Ide sorolható ugyanakkor az energiaadó is. Koloszár Miklós, a Pénzügyminisztérium pénzügyi tanácsadója elmondta: várakozásai szerint mintegy húszmilliárd forint többlettel gazdálkodhat a költségvetés az ökoadó bevezetésével. A környezetterhelési díjakat az adóhatóság fogja kezelni, negyedévente kell majd az APEH-hoz befizetni a környezethasználat mértékének megfelelő összeget – tette hozzá.
Medgyesy Balázs szerint elsietett lépés volt a kormány részéről a környezetterhelési díjak bevezetése, mert azt majd összhangba kell hozni az uniós szabályozással. A törvény legfőbb hibáját abban látja, hogy a Pénzügyminisztérium bevételgeneráló eszközeként lép majd életbe. Nem látja biztosítva, hogy az APEH-hoz befolyó díjtételeket a környezet rehabilitációjára fordítják. Aggályosnak tartja, hogy a tárca az EU-forrásokra alapozza költségvetését, bár azok fogadására az országjelentés alapján még nem áll rendelkezésre megfelelő intézményrendszer. Elmondása szerint megfelelő szabályozásnál a befolyó öszszeg csökkenésének és a gazdasági szereplők alkalmazkodásának előmozdítása kell a célnak lennie. Az adókon felüli elvonások a környezetvédelmi technológiai fejlesztéseket is gátolhatják és a vállalkozások ellehetetlenüléséhez vezetnek – fejtette ki a Fidesz környezetpolitikusa. A vízterhelési díjra kitérve megjegyezte: a víz- és csatornaszolgáltatók összes árbevételének mintegy 50 százalékát fogja kitenni a díj, amit korszerűsítési keretükből és a költségek lakosságra terhelésével tudnak csak kompenzálni.
Ámon Ada, az Energia Klub civil szervezet munkatársa a Magyar Nemzetnek elmondta: a törvény első, 1995-ös tárgyalásakor a nagyvállalatok lobbierejüknél fogva elérték, hogy bekerülhessen a jogszabályba az a kedvezmény, mely szerint a környezetvédelmi technológiafejlesztés esetén a beruházó visszaigényelheti a környezetterhelési díjak felét. Bár az új adónem bevezetését a Horn- és az Orbán-kormány is elhalasztotta, az alapkoncepció nem sokban módosult.
Ámon Ada rámutatott: az ökoadócsomagból a lakosságot leginkább érintő, a jövő évtől bevezetendő teher az energiaadó, ami szerinte nem teremt semleges viszonyokat az ágazatok között. A kohászat, ami köztudottan a legdrágább és leginkább környezetszennyező energiatermelési mód, például kikerül az energiaadó-kötelezettség alól a távhőszolgáltatással együtt. A földgáz- és a villamosenergia-szolgáltatók nem mentesülnek az új adóteher alól. A környezetvédő úgy véli: rendkívül rossz üzenete van annak, hogy míg a személyautókra nem, addig a villamosokra, a trolikra és a vonatokra vonatkozik majd az energiaadó. Mindez a tömegközlekedés általános térvesztésén túl azt is eredményezheti, hogy a szolgáltatók a környezetbarátabb villamos meghajtás helyett a buszokat, dízelmozdonyokat részesítik előnyben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.