Kudarcot vallott a vízi rendészet

Elavult járműveivel képtelen ellátni mentési feladatait a balatoni vízi rendészet. A tárca nem tervez lépéseket, a Vízimentők Balatoni Szakszolgálata viszont levélben fordul Lamperth Mónika belügyminiszterhez a vízi mentésben kialakult tarthatatlan állapotok miatt. Három hajóval és egy helikopterrel kutattak tegnap a szombati, balatoni viharban eltűnt horgász után, de nem találták meg a férfit.

Szarka Ágota
2003. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balatoni vízi rendészet – különösen szélsőséges időben – képtelen a mentési feladatok ellátására, mert járműparkja elavult és nagyon rossz műszaki állapotban van – nyilatkozta lapunknak Hauer Ferenc őrnagy, a Balatoni Vízi Rendészeti Rendőrkapitányság helyettes vezetője. Elmondta: mentőhajóik átlagban 20 évesek, s a tragikus keszthelyi vihar idején azért rendelte vissza azokat az őrnagy, mert további bevetésük már a legénység biztonságát is súlyosan veszélyeztette volna. Az a hajó, amivel a vízbetörés és az elektromos hibák miatt kellett visszafordulni, több mint harmincéves. Most éppen javítják: igyekeznek minél rövidebb idő alatt újra üzemképessé tenni, mert ha a közeljövőben ismét hasonló krízishelyzet alakul ki, akkor csak erre a járműre lehetne számítani – szögezte le Hauer Ferenc. Jelenleg egy – a mentésre korlátozottan alkalmas – hajó áll rendelkezésre, de ezt is vissza kellett rendelni az eltűnt horgász utáni kutatásból, mert a radarja nem működik – tette hozzá az őrnagy.
Emlékezetes: a szintén elavult balatoni járőrhajókat még a nyáron újakra cserélték. Úgy tudjuk: az ünnepélyes átadáskor Lamperth Mónika belügyminiszter megígérte, hogy a mentőhajókat is újakkal váltják fel. A Belügyminisztérium (BM) azonban úgy tájékoztatott: a járműpark általános fejlesztéséről volt szó, nem kifejezetten a mentőhajókról. A rendőrségtől év közben 1,1 milliárd forintot vontak el, ennek ellenére adósság nélkül zárják az évet – közölte az egyik napilap. A BM kommunikációs igazgatója, Benkő István elmondta: a vízi rendészeti fejlesztési célok kijelölése nem a minisztérium, hanem az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) feladata.
Az ORFK nem tervez vizsgálatot a balatoni tragédia miatt – közölte Németh Lajos kommunikációs igazgatóhelyettes. Való igaz, hogy az elavult járműpark csak kis része alkalmas a szélsőséges időjárási viszonyok közötti mentésre, de ettől függetlenül a vízi rendészet lehetőségeihez mérten igyekszik ellátni feladatait – hangsúlyozta.
A Vízimentők Balatoni Szakszolgálata a napokban levélben fordul a belügyminiszterhez, mivel úgy vélik: a keszthelyi események megmutatták, hogy a vízi mentés területén tarthatatlan állapotok alakultak ki. Bagyó Sándor elnök közölte: ez az eset is bizonyítja, hogy bár a rendőrség nyakába varrták az életmentési feladatokat annak idején, ezek végrehajtásához ma sem adottak az eszközök. Az elnök – aki egyébként a Nemzetközi Életmentő Szövetség (ILS) tagja – szerint a jogi szabályozást haladéktalanul meg kellene változtatni uniós mintára, és lehetővé kellene tenni, hogy a szakmai egyesületek átvállalhassák ezt az állami feladatkört, természetesen a megfelelő jogi és anyagi garanciákkal. Így 3-4 éven belül el lehetne érni, hogy a tavon 24 órás, téli-nyári, megfelelően felszerelt és képzett ügyelet működjön.
– Most, vesztett helyzetben három ember életét sikerült megmentenünk – folytatta Bagyó Sándor. – Pedig a mi hajóink sem igazán erre az időjárásra valók, de a kedvezőtlen adottságokat szakmai furfanggal tudtuk ellensúlyozni. A BM-nek ezután a tragédia után lépnie kell – szögezte le. Hozzátette: sürgősen meg kell változtatni a viharjelzésre vonatkozó jogszabályokat is, és amíg hajózható a Balaton, addig az emberek biztonsága érdekében a takarékossági elvet félretéve, működtetni kellene. A Lamperth Mónikának írott levelükben erre a súlyos gondra is fel fogják hívni a figyelmet.
Három hajóval és egy helikopterrel kutattak tegnap a szombati balatoni viharban eltűnt horgász után, de lapzártáig nem találták meg a férfit, csak azt a csónakot, amiben vízre szállt. A Vízimentők Balatoni Szakszolgálatának mentőhajója mellett a siófoki vízi rendészet és a keszthelyi tűzoltóság egy-egy hajója, valamint az Országos Mentőszolgálat helikoptere kereste a szerencsétlenül járt férfit.
Miként megírtuk, a Szigligeti-öbölre szombaton óránként 100-120 kilométeres, viharos erejű széllökések zúdultak, nyolc horgász csónakja felborult. Hármukat sikerült élve kimenteni, a negyedik segítség nélkül partot ért, két horgász holttestét vasárnap találták meg. Bagyó Sándor tájékoztatása szerint ma délelőtt döntenek arról, hogy folytatják-e a nyolcadik horgász keresését. A jelenlegi helyzetben a helikopteres kutatás tűnik a legcélravezetőbbnek – vélekedett a szakember.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.