Rövidül a kormány sztrádaprogramja

A Közbeszerzési Értesítőben eljárást hirdetett autópálya-építésre a Nemzeti Autópálya Rt., amelyből kiderül, hogy a kormányzati ciklus végéig, a már épülő utakat is ideszámolva, legfeljebb 150 kilométernyi új építésű sztrádát adhat át a kormány. Szintén tegnapi hír, hogy drágul az M5-ös autópálya használata.

Putsay Gábor
2003. 12. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Januártól drágul az M5-ös autópálya használata. A matrica bevezetéséről, a koncessziós jogok kivásárlásáról, illetve az autópálya továbbépítéséről még nincs döntés, mert az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. francia–német–osztrák tulajdonosai diktálhatják a feltételeket. Annak ellenére, hogy a kormány határozatot hozott az autópálya díjainak csökkentéséről, illetve a Kiskunfélegyháza–Szeged közötti szakaszának megépítéséről, az AKA Rt. Európa legdrágább autóútján további 5,5 százalékkal emeli díjait, ami annyit jelent, hogy Budapest és Kiskunfélegyháza között (114 kilométeres táv) a személyautóval közlekedők egy útért az eddigi 3250 forint helyett 3430 forintot, a kamionosok 10 070 forint helyett 10 620 forintot fizetnek.
A Nemzeti Autópálya Rt. nyolc új szakasz kivitelezését hirdette meg a Közbeszerzési Értesítőben, az utak nagy része 2006 végéig készül el. E ciklusban 150 kilométernyi új építésű autópályát ad(hat)nak át.
*
A matrica bevezetését és a díjak csökkentését az M5-ösön, a koncessziós jogok kivásárlásával lehetne megoldani, ez az összeg azonban nem szerepel a jövő évi költségvetésben (az üzemeltetési jogok és a társaság adósságainak a kiváltása szakértők szerint legkevesebb 100 milliárd forintba kerülne), ráadásul az AKA Rt. olyan árat kér, ami tekintélyes nyereséget biztosít a tulajdonosoknak. Az üzemeltetővel nem sikerült megállapodni a díjak radikális csökkentéséről, többek között azért, mert a kiváltságos helyzetben levő AKA Rt. francia– osztrák–német tulajdonosai diktálják a feltételeket. Ha viszont kivásárlás nélkül járulna hozzá az AKA Rt. a matrica bevezetéséhez, a kompenzációs díjak miatt az autópálya fenntartása minden eddiginél több pénzébe kerülne az adófizetőknek, az állami autópályák díjbevételeinek – évente 12–15 milliárd forint – a háromnegyedét e célra kellene fordítani, ráadásul az M5-ös 2030-ig maradhat magánkézben.
Mint arról már beszámoltunk, a magyar állam az AKA Rt.-vel még Schamschula György közlekedési miniszter vezetése alatt kötött koncessziós szerződést, amelynek a módosítását a Horn-kormány idején Lotz Károly közlekedési miniszter írta alá. Ekkor került a szerződésbe, hogy az állam évente árnyékdíjat fizet a társaságnak – erre az AKA Rt. veszteségeinek pótlása miatt volt szükség –, a korábban megépült szakaszokra is kiterjedt az útdíj, a megállapodás rögzítette továbbá, hogy az M5-sel párhuzamos utakat nem bővítheti az állam. A Medgyessy-kormány idején a csőd szélére kerül AKA Rt. állami garancia mellett vehetett fel kedvező kamatozású refinanszírozási hiteleket, ami újból megerősítette a cég pozícióját. Az AKA Rt. így sem az M5-ös további üzemeltetéséről, sem pedig az autópálya továbbépítéséről nem hajlandó lemondani.
Korábban felmerült, hogy a Postabank Rt.-ért kapott 101,3 milliárdot költené a kormány az M5-ös továbbépítésére, ám még arról sincs döntés, hogy a bank korábbi tulajdonosától, az önálló gazdasági társaságként működő Magyar Posta (MP) Rt.-től milyen módon vonják el a pénzt. A MP Rt.-től – a cégnek a rendkívüli bevétel után 20 százalék adót kell fizetnie – az alaptőke leszállításával vagy osztalék formájában lehet elvonni az összeget, abban az esetben viszont, ha a főtulajdonos ÁPV Rt. a teljes bevételhez szeretne hozzájutni, a postának valamilyen ellentételezést kellene nyújtania.
Az NA Rt. nyolc gyorsforgalmi útszakasz kivitelezési munkálatait hirdette meg a Közbeszerzési Értesítőben: jövő tavasztól továbbépül az M7-es – Zamárdi–Balatonszárszó, Nagykanizsa–Becsehely –, az M3-as – Görbeháza–Nyíregyháza –, az M0-s keleti szektorának egy szakasza az M5-ös autópálya és a 4. számú főút között. Elkezdődik továbbá az M35-ös autópálya építése Debrecen felé, a meghirdetett tenderek között szerepelnek még a Debrecent, Nyíregyházát, Vecsést és Üllőt elkerülő gyorsforgalmi utak is. A beruházások közül legkorábban, 2005 novemberében nyitnák meg a forgalom előtt az M0-st, illetve a Vecsés–Üllő elkerülőt, ezt követi 2006 márciusában a Debrecent és Nyíregyházát elkerülő utak átadása. Az autópályák 2006 végén, illetve 2007 februárjában készülnek el a tervek szerint. Jelenleg 85 kilométer hosszú szakaszon zajlik autópálya-építés, amiről a Medgyessy-kormány döntött. Az épülő, illetve a pályázati kiírásban szereplő utakkal együtt ebben a kormányzati ciklusban összességében 150 kilométer hosszú gyorsforgalmi utat ad(hat)nak át, ami meg sem közelíti a miniszterelnök által még a kampány során ígért 800 kilométert, és jelentősen elmarad a kormány tagjai által említett 420 kilométer hosszú, új építésű autópályától.
Babák Mihály országgyűlési képviselő lapunknak úgy nyilatkozott: rendkívül hátrányos a magas útdíj a dél-alföldiek számára, akik elvárják, hogy egyenlő esélyeket biztosítsanak számukra. Véleménye szerint egyre nyilvánvalóbb, hogy a kormány az AKA Rt.-vel építtetné tovább az autópályát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.