Üresben nyomtuk a gázt

A Medgyessy-kormánynak sem sikerült eddig olyan intézkedéseket hoznia az egészségügyben, amelyek a betegek számára is érzékelhető javulást jelentettek volna – ismerte el lapunknak adott interjújában Radnai György, az egészségügyi reformért felelős új kormánymegbízott. Úgy fogalmazott: most nagy levegőt kell venni, és újra kell gondolni a továbblépés lehetséges irányait.

2003. 12. 15. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A napokban Medgyessy Péter miniszterelnök azt mondta, hogy az egészségügyi reform a jövő év közepén kezdődik. Ezek szerint a kormányfő is úgy gondolja, hogy ami eddig történt, az nem volt reform. Ön mit gondol?
– Amit én hallottam a miniszterelnöktől, az nem így hangzott, hanem úgy, hogy 2004-ben új szakasza kezdődik a reformnak, amely az eddigi eredményekre épít.
– Ezek szerint számos újságíró félreértette a kormányfő szavait. De lépjünk túl ezen. Ha önök szerint a reform már megkezdődött, melyek voltak az eddigi eredmények?
– Több kezdeményezés is történt. Kialakítottuk a jogszabályi feltételrendszert ahhoz, hogy ellenőrzött módon mehessen végbe a tulajdonváltás az egészségügyi intézményeknél. Jelentősen emelkedett az ágazati dolgozók bére, és harminc kórházat konszolidáltunk. Feltérképeztük továbbá a különböző régiók egészségügyi ellátása közti különbségeket.
– Amikor a választási kampányban reformot ígértek, az emberek azt gondolták, hogy kevesebbet kell majd várni az orvosnál, jobbak lesznek a feltételek a kórházakban, és kevesebb hálapénzt kell majd adniuk. Ezek közül mi valósult meg?
– Komoly kormányzati szándék volt és van a reformra, s ennek érdekében nagy összeget, 300 milliárd forintot fordított a kormány az egészségügyre. A beteg számára is érzékelhető változás azonban valóban nem következett be. Hozzá kell tenni azt is, hogy az egészségügyben, mint minden nagy ellátórendszerben, nehéz egyik napról a másikra olyan intézkedéseket végrehajtani, amelynek eredményeként egy csapásra megváltozik az emberek egészségi állapota, az ellátórendszerrel kapcsolatos elégedettsége, és egy pillanat alatt eltűnik a hálapénz intézménye. Most nagy levegőt kell venni, és újra kell gondolni a továbblépés lehetséges irányait. Végig kell gondolni azt is, hogy a megtett intézkedések miért nem eredményeztek érzékelhető javulást.
– Noha a korábbi kormányoknak sem sikerült áttörést elérniük, önöknek sem. Miért?
– Nagyon nehéz eredményt elérni, mert sok érdekeltségi szereplője van az egészségügynek, s ezek szándékai nem mindig egy irányba mutatnak. Azt kell elérni, hogy a beteg érdeke mozgassa a rendszert. Olyan egészségügyi szisztémát szeretnénk kialakítani, amelyben a pénz ahhoz a beavatkozáshoz és ápoláshoz rendelődik, amelyre a betegnek szüksége van. A jelenlegi – teljesítmény-túlpörgetés mozgatta – rendszer olyan, mintha valakinek egy „szuper jó” autója lenne, üresbe rakná a váltót, és nyomná a gázt. Olyankor iszonyú zaj támad, rengeteg benzin fogy, de a kocsi egy helyben áll. A következő hetek és hónapok arról fognak szólni, hogy olyan javaslatokat tegyünk az asztalra, amelyek következtében – az előbbi hasonlatot folytatva – az autó el is indul, tehát: az egészségügyi rendszer hatékonyan és gazdaságosan gyógyítja a betegeket.
– Azt hallani, hogy a reform egy már létező (úgynevezett irányított betegellátási) modellprogram kiterjesztéséből állna. Ez mindent megoldana ön szerint?
– Ön szerint mi az egészségügyi finanszírozási rendszer legfőbb problémája?
– Önt többek között azért nevezték ki, hogy erre választ adjon.
– Egy hagyományos szolgáltatás vásárlásakor én fizetek a szolgáltatónak. Az egészségügy finanszírozási rendszerében azonban közbeékelődik az egészségbiztosító, amely a közös kasszába befizetett járulékokból egészségügyi szolgáltatást vesz nekem. Aztán, hogy a beteggel az történt-e, aminek kellett, úgy történt-e, ahogy kellett, nos, annak az ellenőrizhetősége és nyomon követhetősége jelenleg meglehetősen gyerekcipőben jár. Gyakorlatilag nincs kontroll.
– Tehát milyen szerepe lesz a reformban az irányított betegellátási modellnek?
– Az irányított betegellátási rendszernek az a lényege, hogy
az Országos Egészségbiztosítási Pénztár és az egészségügyi intézmény között megjelenjék egy olyan szereplő, amely a rendszer hatékony működésében érdekelt. Ez az ellátásszervező szakmailag és gazdaságilag egyaránt abban érdekelt, hogy a beteg időben megkapja a szükséges ellátásokat, és valóban csak azokat kapja meg. Tehát ne végezzenek el rajta felesleges vizsgálatokat, ne kapjon a bajára különböző orvosoktól különböző hatású gyógyszereket, és egyáltalán: valaki – és ebben a háziorvosoknak lesz kitüntetett szerepük – hívja fel a megelőzés fontosságára a figyelmet, és egy életen át kövesse a beteg egészségi állapotát. Megváltozott szerepet szánunk továbbá a kiegészítő egészségpénztáraknak is.
– Ez azt jelenti, hogy a jelenleg egységes állami tb-rendszer feldarabolásával és magánbiztosítók belépésével számolnak?
– Nem.
– Akkor ez mit jelent: kétszintű ellátórendszert, egyet a szegényeknek és egyet a gazdagoknak?
– Nagyon előreszaladtunk, de bizonyosan nem erről van szó.
– Elődje, Győrfi István mit gondolt másként?
– Ezt tőle kellene megkérdezni.
– Ha Kökény Mihály szakminiszter azt mondta, hogy elégedett vele, akkor mégiscsak volt valami oka, hogy mennie kellett.
– Győrfi István tevékenységével kapcsolatban nem voltak fenntartások, következésképpen nem kellett mennie. Ezt bizonyítandó, a jövőben komoly, az egészségügyet is érintő feladatot kap majd.
– A kormányváltás eddig eltelt másfél évében jutott még némi többletforrás az egészségügynek, s így sem sikerült áttörést elérni. Most, amikor pénz sincs, nem fél, hogy a helyzet még rosszabb lesz?
– Jövőre valóban szorosabbak lesznek a pénzügyi feltételek. Ilyen helyzetben bizonyos szempontból nehezebb, de bizonyos szempontból könnyebb reformot csinálni.
A sok pénz ugyanis elfedhet dolgokat.
– Miért van szükség a tárcán belül külön reformfelelősre? Nem azért, hogy adott esetben a miniszter helyett egy bűnbakot lehessen felelősségre vonni?
– A munkamegosztás a következő: a kormánybiztos az egészségügyi reformmal kapcsolatban önálló szereplőként, önálló felelősséggel mozgatja az államigazgatás szereplőit és javaslatokat tesz. Az egészségügyi miniszter azonban minden olyan dologért felel, ami az ágazatban történik.
– Eddigi karrierjéről leginkább annyit lehet tudni, hogy a Horn-kormány alatt a pénztárfelügyelet elnöke volt, s részt vett a nyugdíjreform kidolgozásában. Milyen kapcsolata volt eddig az egészségügygyel?
– Az egyetem után a Pénzügyminisztériumban a társadalmi közkiadások főosztályának egyik vezetője voltam, majd az Egészségügyi Minisztériumban dolgoztam. A rendszerváltás után az üzleti világba, az ország egyik legnagyobb fogászati részvénytársaságához kerültem. Aztán részt vettem egy egészségpénztár megszervezésében és elindításában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.