A nagy egyházügyi koncepció

A belpolitikai viharok és az egyre romló gazdasági kilátások közepette ismét teljes csönd övezi a kormányzat egyház-politikai működését. Túlzott optimizmus lenne azonban azt gondolni, hogy a kormányváltást követő kísérletezgetések után végre sikerült megtalálni a megfelelő utat.

Fáy Zoltán
2004. 01. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Aligha fogadható el az apolitikus szakértői mítosz élesztgetésével kissé megkésve próbálkozó politikusok érve, mely szerint a rendszer optimálisan és EU-konform módon csak társadalom- és jövőkép nélkül működtethető. Pillanatnyi egyeztetésekkel, a status quo állapotára törekedve.
A hozzáértéséről folyamatosan tanúságot tevő egyházi ügyekért felelős első államtitkár, Szalay István váratlan nyugdíjazását követően 2003 áprilisában szintén megbízható szakember lépett a hivatal élére Gulyás Kálmán személyében. Saját bevallása szerint elődjéhez hasonlóan neki sem volt korábban soha semmilyen kapcsolata az egyházakkal, de bízott abban, hogy a konfliktusmegoldásban szerzett tapasztalatai alkalmassá teszik az államtitkári poszt betöltésére.
Csupán érdekes adalék a kormányzat működésének szemléltetéséhez mindaz, amit Wildmann János meghiúsult pozícióelnyerése utáni keserűségében nyilvánosságra hozott. A kormányalakítást követően hoppon maradt aspiráns ugyanis nem kevesebbet állított több fórumon is, mint hogy a miniszterelnök környezetéből a baloldali győzelem után telefonon keresték meg, majd a Medgyessyvel folytatott személyes beszélgetés eredményeként úgy váltak el, hogy a kormányfő kész tényként említette „megállapodásukat”, vagyis Wildmann címzetes államtitkári kinevezését. És lám, mi lett az egészből a klerikális reakció következtében!
Mindebből nem az az igazán érdekes, hogy milyen embereket és milyen szempontok szerint jelölnek egy-egy pozíció betöltésére. Sokkal fontosabb, hogy nyilvánvalóvá vált: nem valamiféle „véletlen sorscsapás” következménye a nagyobbik kormányzó párt választási programjának egyházakra vonatkozó, szűkszavúságában is elkedvetlenítő része; nem idő hiányában lett olyan kurta és semmitmondó a szöveg, hanem csakugyan nem volt sem koncepciójuk, sem alkalmas emberük a szellemi irányítóknak az egyházi ügyek intézésére. Mintha csak a kormányváltás pillanatában döbbentek volna rá: nicsak, itt egy államtitkárság, hát ezzel meg mi legyen?
Formai kérdés mindössze, és nem lenne helyes a kákán is csomót keresve a régi reflexek visszatérését látni az államtitkárságnak a Miniszterelnöki Hivatalba (MEH) történő betagolásán (annál is kevésbé, mivel a történelmi egyházak is helyeselték a döntést), mégis óhatatlanul történelmi példákat idéz a nagy átszervezés. 1951-ben ugyanis szovjet mintára, erőszakosan választották le a vallásügyekkel foglalkozó I. és II. ügyosztályt a Vallás- és Közoktatásügyi Minisztériumról, hogy az 1951. I. tc. értelmében felállítsák az Állami Egyházügyi Hivatalt, mely immáron a minisztertanács közvetlen felügyelete alá tartozott.
Ha az egyházügyi államtitkárság működése hatékonyabb lenne a MEH felügyelete alatt, mint a kulturális tárcánál, akkor a 2002-es változtatást nagyon is indokoltnak tekinthetnénk. Így azonban inkább csak az egyház szeparációjára tett hajdani szomorú kísérletre emlékeztet az áthelyezés. A nyilván jó szándékú, ám nem különösebben szerencsés üzenetet erősítette a közelmúltban többek között a szocialista frakcióvezető egyik karácsonyi interjúja, melyben lelkesült hangon szólott a nagytétényi emberek öröméről és egy különös nevű intézményről: „az egyházügyi hivatal támogatásával végre új haranghoz jutott a nagytétényi katolikus templom” – mondta boldogan Lendvai Ildikó. Nos, igen. Minden jel szerint a hivatal túlélte a rendszerváltást, bár működésének tényleges nyomára sem a Magyar Közlönyben, sem a MEH honlapján nem akadhatunk.
Mindenesetre Szalay István alkalmatlanságának beigazolódása után Wildmann ismét kiesett a pikszisből, legalábbis látszólag. Viszont csöppet sem volt rózsásnak nevezhető az a helyzet sem, amelybe Gulyás Kálmán hajdani KISZ-káder a legcsekélyebb szakértelem, a legalapvetőbb ismeretek nélkül belekerült. A bizonytalankodó nyilatkozatokból szinte más sem látszik egyértelműen, mint a kompetencia teljes hiánya. Az egyik liberális hetilapnak adott interjújában például így fogalmazott az államtitkár: „A katolikus püspöki konferenciánál tett első látogatásom alkalmával fölhívták a figyelmemet arra, hogy a Magyar Katolikus Egyház (MKE) a világegyház 0,6 százalékát teszi ki.” A riporter nem is ment el szó nélkül a megdöbbentő bejelentés mellett: „Ezzel korábban is tisztában volt, nem?” A válasz pedig olyan, mintha egy készületlenségen rajtakapott vizsgázó mondaná elterelő hadművelet gyanánt: „Ezt pusztán annak érzékeltetésére mondtam, hogy az egyháznak megvan a maga belső jogrendszere, hierarchiája, amelynek zavartalan működését az államnak tiszteletben kell tartania.”
Napi szinten az államtitkárság átvételekor meglehetősen feszült volt a történelmi egyházak egy része és a kormányzat közötti kapcsolat. Rossz kezdet volt az ifjúsági rohamcsapatok templommegfigyelő akciója, melylyel a katolikus papokat kívánták sakkban tartani a választások alatt. Szerencsétlen folytatás, hogy az egyházaknak juttatott kiegészítő támogatást ismételten az adóbevallások egy százalékához kötötte a kormányzat a népszámlálási adatok helyett; hiszen így prolongálták azt a kifejezetten alkotmányellenes állapotot, amely a nem adózók számára lehetetlenné teszi az általuk preferált egyház – szándékaiknak megfelelő – támogatását. A döntés – amint arra Semjén Zsolt 2003 januárjában rámutatott – egyértelműen a kisegyházaknak kedvez. A sors iróniája, hogy miközben a kormánypártok egyház-politikai szakértői a szerintük korábban, a polgári kormány alatt kialakult paternalizmus megszüntetését követelik, a kormányzat a törvénymódosítással előbb megvont mintegy nyolcszázmillió forint támogatást, majd nagyvonalúan egy külön megállapodás keretében visszaadta azt a pénzt, amely törvénymódosítás nélkül automatikusan járt volna. Ez a gesztus szép példája a paternalista gyakorlat megszüntetésére irányuló törekvésnek.
Igen jellemző az is, hogy a párbeszédkész kormányzat feje az esztergomi érsek kinevezésekor az MSZP választmányi ülésén úgy fogalmazott: reméli, hogy Erdő kinevezése új szeleket hoz, és zavartalan lesz az együttműködés. Úgy hangzik ez, mintha az együttműködést a magyar katolikus egyház korábbi vezetője, Paskai László akadályozta volna!
Nem erősítette a kormányzat és a történelmi egyházak közötti bizalmat az alkotmányellenesen elfogadott szociális törvénycsomag, amely alig leplezett szándékkal akarta hátrányos helyzetbe hozni az egyházakat, azok tiltakozása ellenére. A törvény elfogadása után a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia az Alkotmánybírósághoz fordult jogorvoslatért. A sort sajnos még hosszasan lehetne folytatni.
De mindezeken túl 2003 áprilisában a cselekvéshez szükséges alapvető egyház-politikai koncepciót sem ismerhette senki. Ha jóhiszeműen feltételezzük, hogy 2002-re csakugyan elkészült a Kenyeret és békét nevű akcióterv, akkor is különös, hogy ezt a társadalom talán legszélesebb szervezett rétegét érintő dokumentumot olyan nagy titokban tartotta a hivatal, hogy még az új államtitkár sem ismerkedhetett meg vele. Legalábbis saját nyilatkozata szerint. A nagyközönség azt sem tudja, hogy kik készítették el, milyen és mekkora költségvetési forrást felhasználva, kikkel egyeztetve és milyen alapon. Nagyon valószínű, hogy erről a dokumentumról Gulyás valóban ugyanannyit tud, mint a legtöbb magyar újságolvasó, vagyis semmit. Mindebből pedig az következik, hogy a Kenyeret és békét nevű program csupán egy szánalmas blöff volt.
Tehát mit volt mit tenni, egy évvel a kormányváltás után megérett az idő arra, hogy programot dolgozzanak ki az illetékesek. Nem volt könnyű a feladat, hiszen az államtitkár nem ért a kérdéshez, ráadásul szigorúan apolitikusan működve kívánja betölteni pozícióját. Bátran feltételezhetjük, hogy az ifjúsági mozgalmi életben szerzett politikai tapasztalatait félretéve kívánt egyház-politikai koncepciót alkotni kormánya számára. Az a néhány frázismondat ugyanis, amely a választási programban és a 2002. május 25-én előterjesztett kormányprogramban olvasható, még a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető egyház-politikai koncepciónak. Ugyanakkor fontos követelmény lehetett az is, hogy a leendő munka ne álljon ellentétben a kormányprogramban hevenyészve megfogalmazott és megdöbbentő módon elhelyezett mondatokkal, amelyeket a kormánypártok háttéremberei már megalkottak.
A nagy munkát hasonló PR-stratégiával tárták a közvélemény elé, mint a Szalay-féle, meglétét tekintve kissé kétséges egyház-politikai koncepciót. Vagyis a vadonatúj dokumentum főbb vonásait még jóval az elkészülte előtt, 2003 júniusában ismertette az államtitkár. Így a sajtó kétszer cikkezhetett az azóta is csak meglehetősen korlátozottan, a beavatottak számára olvasható dokumentumról: egyszer, amikor még csak tervbe vették, hogy elkészítik, majd még egy alkalommal, amikor elkészült.
Gondolom, a baloldal teljes szellemi arzenálját bevetette a nagy mű megalkotásához, és bátran támaszkodhattak azokra az alapos háttéranyagokra is, melyek titkosan bár, de rendelkezésükre álltak. Vélhetően alaposan tanulmányozták a történelmi hagyományokat és a világ más országainak gyakorlatát. De lehetséges, hogy mégsem. Parturiunt montes, nascitur ridiculus mus. Olyannyira, hogy menet közben álláspontot kényszerült váltani az államtitkár, méghozzá nagyon rugalmasan a sajtó feltett kérdéseihez folyamatosan igazodó álláspontot.
Hovatovább ugyanis még a baloldali sajtó egy része is azt kezdte firtatni, hogy hol rejtegeti a kormányzat egyház-politikai elképzeléseit. Milyen alapokon kívánják alakítani az állam és az egyházak kapcsolatát. Csöppet sem lényegtelen kérdés, különösen, ha figyelembe vesszük a nagyobbik kormánypárt genezisének körülményeit és azokat a bátortalannak egyáltalán nem nevezhető lépéseket, amelyeket a választási kampány alatt és után tett. Valójában a koncepció mibenlétét firtató kérdés fő veszélye abban rejlik, hogy általánosítható, hiszen szemmel láthatólag nem ez az egyetlen szegmense a társadalom életének, melyre vonatkozóan a használható jövőkép megfogalmazása sokféle okból kifolyólag nehézségekbe ütközik.
Ha pedig így van, akkor a legegyszerűbb azt mondani, hogy nincs is szükség semmiféle koncepcióra. Így aztán 2003. november 4-én az államtitkár annak rendje és módja szerint egy napilapnak adott nyilatkozatában ki is jelentette, hogy a Szabad egyház a szabad államban! című, az ellenzék által bírált munkaanyag nem tekinthető a kormányzat hivatalos álláspontjának. Sőt – tette hozzá – még az sem dőlt el, hogy a kabinet egyáltalán elfogad-e külön egyház-politikai programot. Ez legalább egyenes beszéd, lefordítva azt jelenti, hogy a kormányzatnak fogalma sincs sem arról, hogy mit kellene tenni, sem arról, hogy kellene-e tenni bármit is. Egyáltalán.
Sajnos azonban – ha nem egy titkos és újabb hatalmi harc következménye az ellentmondás – még az sem biztos, hogy az akadozó kormányzati kommunikáció mellett erről a „szükséges koncepciótlanság” új koncepciójáról minden illetékes tud. A Miniszterelnöki Hivatal ugyanis így nyilatkozott: „A MEH szakértői által készített egyház-politikai koncepció a kormányprogram egyház-politikai kijelentéseivel teljesen összhangban… a magyar polgárosodás XIX. századi nagy alakjai által képviselt eszméket kívánja feleleveníteni.” Ebből is tudható, hogy a Buda Péter, Gábor György és Wildmann János által megfogalmazott tervezet nem közvetlenül Gulyás „megrendelésére” készült, hanem a MEH megbízásából. Vélhetőleg az ellentmondó nyilatkozatok kitudódása után a MEH-ben kialakult kettős hatalmi helyzet páni félelemmel töltött el mindenkit a kormányon belül és a pártban; hiszen minden jel arra utal, hogy a konfliktuskezelő államtitkárt csupán a napi kapcsolattartás bonyolult problémájának megoldására „tartják”; a szakértőket pedig, akik sajnálatos módon nem lehettek boldog államtitkárok, a nagyszabású elmélet kidolgozására. A két hatalmi tényező láthatólag nem áll beszélő viszonyban egymással, ezért is lehetséges a sok félreértés.
A rendkívül rövid, de egyáltalán nem tömör hatoldalas, mintegy kétszáz soros dokumentum tehát óvatosan megismétli a kormánypártok által már leszögezett közhelyeket. Az első oldal a tekintélyekre való hivatkozás, az utolsó pedig aktuálpolitikai véleménygyűjtemény, körülbelül egy Szabad Nép-félóra színvonalán. Kicsit olyasféle ez az iromány, mintha elsősorban nem politikai dokumentum lenne, hanem inkább egy el nem hangzott pohárköszöntő a söjtöri lakomán. A kritikai fogadtatás is ehhez volt méltó: Donáth László (MSZP) úgy vélte, hogy a koncepció rendkívül szimpatikus, mert százszázalékosan liberális. Sajnos éppen ezért nem biztos, hogy elfogadja a szocialista többség. Fodor Gábor (SZDSZ) is jó kiindulási alapnak tartja a Szabad egyház a szabad államban! című dokumentumot. Ugyanakkor Szászfalvi László (MDF) szerint a tervezet semmi újat nem tartalmaz, viszont a szöveg avítt, XIX. századi liberális elveket valló koncepció, amely nem tud válaszolni a XXI. századi kihívásokra.
Persze ne gondoljuk azt, hogy a tényleges probléma az újdonságok hiányában rejlik, hiszen miért is tennének kísérletet a baloldalon egy teljesen eredeti gondolatsor felépítésére. Az azonban elvárható lenne, hogy ne keltse üres, tartalom nélküli szócséplés vagy – esetleg a pongyola fogalmazás következményeként – provokatív kijelentések benyomását a fogalmazvány.
A rövid munka szerkezete nagyon egyszerű; a tekintélyekre (Eötvös József, Deák Ferenc, Kossuth Lajos, Trefort Ágoston) hivatkozó bevezetés után az első, tipográfiailag kiemelt, fontos mondat a következő: „A kormány újfent megerősíti elkötelezettségét állam és egyház elválasztásának és az egyházak autonómiája tiszteletben tartásának alkotmányos elve mellett.” Nagyon derék. De miért? – vetődik fel az olvasóban a kérdés. A rendszerváltást követően több mint tíz esztendővel van-e valami különös ok erre (leszámítva a kormányzó pártok „előéletét”)? És egyáltalán: melyik egyházat akarják elválasztani?
Az ezt követő részek sajnos kifejezetten mulatságosak. Hogyan értelmezhetők például az alábbi, csöppet sem mellékes kijelentések: „A kormány önmagára nézve kötelezőnek tekinti a következő elveket: 1. Az állam nem kapcsolódik intézményesen egyetlen egyházhoz, felekezethez sem. 2. Az állam nem azonosul egyetlen egyház vagy vallás tanításával sem. 3. Az állam nem avatkozik be az egyházak belső ügyeibe, s nem foglal állást hitbeli igazságok kérdésében.” Fennállt-e mindennek a veszélye, hogy külön deklarálni kelljen? E mondatok talán első látásra szimpatikusak lehetnek, de ha belegondolunk, akkor teljesen értelmetlen azt feltételezni, hogy hittani kérdésekben nyilatkozik mondjuk Csillag István. Már Rákosi Mátyás is megerősítette, hogy nem akar a hitélet kérdéseibe beleszólni (pedig nagyon is akart), amikor az 1950-es oktrojált megegyezés során ezt mondta: „A magyar kormánynak esze ágában sem volt az egyház hitéletébe belenyúlni”?
A bevezetésül szolgáló kétoldalnyi szöveg után érkezünk el Az egyházak társadalmi szerepvállalása címet viselő részhez. A koncepció alkotói nagyvonalúan nem akarják leválasztani a társadalmat az egyházról, a szeparáció ilyen formájának nem hívei! Nagy öröm ez, különösen, ha hozzávesszük, hogy a kormány még segíti is a világnézetileg semleges állam és az egyházak közötti harmonikus együttmunkálkodását. A legtöbb idejétmúlt és káros elgondolást is itt olvashatjuk. II. József például biztosan nagy elégedettséggel nyugtázná az alábbi sorokat: „[Az állam] szociális és kulturális elkötelezettségéből fakad az a tény, hogy minden közösség- és értékteremtő csoportot fontosnak tekint, így az egyházakat is, amelyeket a társadalom egy jelentős része különösen fontosnak tart.” (A társadalom egy másik része pedig egyre nyilvánvalóbban nem hogy nem tart fontosnak, hanem legszívesebben ki is irtaná őket. Mi szükség volt a „társadalom egy jelentős részére” hivatkozni?) A tervezet szerint tehát kivételezésnek helye nincs egy modern államban, hiba lenne különbséget tenni az értékteremtő kugliegyletek és a történelmi egyházak között.
Logikus, hogy a nyilvántartásba vétel „önkényes idő- és létszámbeli előírásokkal történő korlátozását” sem támogatja a rendkívül nagy felkészültségű programalkotó társaság; nagy kérdés, hogy mitől lenne a mostani szabályozásnál önkényesebb, ha bármin is változtatnának, illetve teljes komolysággal mondhatják-e, hogy a hatályos törvényi szabályozás elegendő a visszaélések kiszűrésére. Hiszen meglehetősen komolytalan lenne azt állítani, hogy eddig nem történtek visszaélések azért, mert ezekre nem derült fény.
A harmadik pontként megfogalmazott, az anyagi támogatásokat taglaló résznél ismét olvashatjuk, hogy az állam nem tesz különbséget egyház és egyház között (pl. a Magyar Vallás Közössége, a Boszorkány Egyház és a Magyar Katolikus Egyház között); a kormány biztosítja az egyházak autonómiáját (mintegy juttatott kegy gyanánt!); valamint fölszámolja az elmúlt években sajnálatos módon újra fölerősített-fölerősödött állami paternalizmust. Ez utóbbi törekvése az államnak nagyon kedves, talán illett is volna valamivel bizonyítani a vádakat, netán megkérdezni az egyházak véleményét, érzékeltek-e effélét. Mert más a választási pamflet, és más a kapcsolattartás alapelemeit tartalmazó kormányzati dokumentum.
És ezen a ponton válik a mind ez idáig csak kusza és következetlen fogalmazvány teljesen komolytalan, a politikai megfelelés kényszerétől hajtott, kifejezetten ostoba választási propagandaszöveggé. „A kormány határozottan elutasítja az egyházak és a vallás politikai és ideológiai instrumentalizálását.” Vajon mit jelent ez? A kormány fogja megmondani, hogy ideológiai kérdésekben (ez is micsoda tartalmatlan frázis e szövegkörnyezetben!) mit gondoljanak az egyházak? Netán előírják, hogy mi legyen a lelkészek politikai elképzelése? Vagy megtiltják a kereszténydemokrata pártoknak, hogy felhasználják a történelmi egyházak szociális tanításait? Egyáltalán: mi az a politika? Nem a köz, a közösség, a társadalom ügyeinek intézése? És ha igen, akkor most voltaképpen le akarja választani a három sziporkázó programalkotó elme az egyházakat a társadalomról, vagy nem? Csakugyan végiggondolták ezt? Valóban a külügyminiszter „országmegosztottsági” víziójával kell befejezni a tanulmányt? Ez az egyház-politikai koncepció nélküli kormány legnagyobb problémája, hogy még mindig nem homogenizálódott teljesen a társadalom, és van, aki megátalkodott „másként gondolkodó”? „Célunk az, hogy országunk belső, túlfűtött érzelmi és politikai megosztottságát csökkentsük.” Ez lenne a kormányzat egyházpolitikájának a célja csakugyan? Nem kellene még egy kicsit dolgozni a tervezeten, esetleg teljesen új szöveg megalkotását tűzni ki célul, hátha kikerekedik végre valami épkézláb dolog?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.