Tilosnak: tilos – Indexet: indexre

Csontos János
2004. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Táncsics-díjakat nem osztogatnak véletlenül. Ezt a magas sajtószakmai elismerést elenyésző kivétellel olyanok kapják, akik rendelkeznek valamelyes íráskészséggel. Tóta W. Árpád (internetes becenevén: Worluk) kiváló íráskészséggel rendelkezik; szókimondó politikai publicisztikái olykor kifejezetten szórakoztatók. Azt is gondolhatnánk hát, hogy a Táncsics-díj jó helyre került; s talán nem is véletlen, hogy a kollégának heti rovata van az Index című virtuális újságban. Igaz, ebben a meggyőződésünkben némiképp megrendülhettünk, mikor a tavalyi kendertüntetés kapcsán korántsem tréfásan fölvetette a tömegbe lövetés alternatíváját – de hát mindenki botolhat egyszer. Egyszer.
A héten azonban megjelent a nevével egy Betilos című pamflet, amely minden képzeletet felül- és alulmúl. Tóta W. a Tilos Rádió keresztényellenes tevékenysége, illetve a visszatérő alkotmányellenes megnyilvánulások miatt a frekvencia megvonását követelő politikai nyilatkozatokra reagál a maga sajátos módján. Ha jól olvasom, kineveti a szerinte túlérzékeny keresztényeket, akik a buta szimbólumok rabjai. Ám mivel íráskészsége sokkal fejlettebb, mint ahogy Bajtai Zoltán (alias Barangó) és primitív étertársai gyűlölködnek a mikrofon előtt, a mindent átható rombolásvágy is felerősödik, pengeszerűen érzékletessé válik.
Sajnos, nincs más módszer e példásan fasisztoid stílbravúr érzékeltetésére, mint bőségesen idézni belőle. Íme. „Helló-halló, buék, áldásbékesség, böff. (…) Tilcsák bea heinekkent. Vagy tetessenek rá horogkeresztet is. Egy ide, egy oda. Böff. (…)
Húsvétra például állíthatnának hatalmas és szigorú tekintetű nyulakat. (…) Mostantól minden adandó alkalommal bazi nagy – de olcsó! – tárgyakat kell állítaniuk közterületen, aztán ha valakinek nem tetszik, akkor vonítani pengősmalacul, hogy üldözve vannak. (…) Anyák napjára tízméteres fakanalakat, október 6-án akasztófát. Az a keresztekből meg is oldható, majdnem ugyanaz, ugyebár. Vajon ha Jézust lelövik, puska lenne a templomok tetején? És ha vízbe fojtják? Akvárium? (…) Ahhoz viszont joga van mindenkinek, hogy zavarja a kereszt a téren. Egyébként. A Tilosban elhangzott keresztényirtósdi pont olyan veszedelmes, mint Hegedűs Lóránt öblös zsidózása a valahányadik kerületi fanzinjában. Akkor az SZDSZ meg a többi hobbirémüldöző tette a dolgát, most pedig a Jobbik. (…) Persze az azért hozzátartozik a képhez, hogy (…) Hegedűs tiszteletest pajzsra emelte a neves zsidó fiatalemberért nyilván rajongó húsvéti birkanyáj. (…) Ahhoz viszont joga van mindenkinek, hogy zavarja a kereszt a téren. (…) Még ahhoz is jogunk van, hogy szívesen lássuk tűzifaként; ha ennyire elájulunk a szimbólumoktól, gyermekeink a Suzuki emblémát fogják csókolgatni az iskolában. Harcos ateistának lenni pont olyan tiszteletre méltó valláskárosultság, mint a harcos keresztényé.”
Mielőtt továbbmennénk, sietek leszögezni: ezeket a mondatokat kiragadtam szövegösszefüggésükből. A szövegösszefüggés lényege nagyjából az volt, hogy a Jobbik és a Fidesz rádióbetiltást követelő megnyilvánulása mögött politikai számítások, voltaképpen pártharc van, holott az egyetlen igaz (liberális? libertariánus?) szabadságeszmény szerint mindenki azt gondol és azt mond büntetlenül, amit akar. (Kivéve, ha megzavarja a kendertüntetést, mert akkor liberálisan közéjük kell lövetni.) Ez is egy lehetséges politikai vagy publicisztikai állásfoglalás, s annyi zöldség megjelenik nap mint nap a magyar sajtóban sokkal nagyobb nevek alatt is, hogy nem érdemelne különösebb figyelmet – legfeljebb Worluk majd visszapostázza azt a fránya Táncsics-díjat, ha már nagyon nem tud aludni a lelkiismeret-furdalástól. Ami szót érdemel, az az, hogy ezeket a mondatokat egyáltalán ki lehet ragadni egy szövegből.
Vegyük csak sorra, mi mindent rejt ez a kényszeresen szellemeskedő publi. Tréfálva van ugye a karácsonnyal (holott gyaníthatóan nem a keresztények időzítették szentestére önnön verbális kiirtásukat), továbbá az önkényuralmi jelképekkel (ami ha nem is alkotmány-, de bizonyosan törvényellenes). Az adventi keresztállítás és a húsvétra javasolt óriásnyulak párhuzama pedig kifejezetten sérti egy keresztény ember érzelmeit, hiszen két legnagyobb ünnepét silányítják méltatlan poénná. (A szimbólumoknak Barangóval együtt hadat üzenő Worluk kedvéért: míg a kereszt keresztény szimbólum, a nyuszi nem. Igaz, a „húsvéti birkanyájba” tartozni sem jobb érzés.) Tóta W. figyelmét tisztelettel felhívnám arra: közterületeken korábban is állítottak szégyellnivaló szimbólumokat (Lenin- és Kun Béla-szobrokat), s a magam részéről vonítottam is miattuk „pengősmalacul” (bármit jelentsen is ez). Úgy éreztem, hogy a diktatúra engem igenis üldöz, s ez aligha volt afféle túlérzékeny demokrata fantazmagória. Krisztus keresztje ezzel szemben az úgynevezett szeretetre emlékeztet, s ezt némi veleszületett szimbolizmus nélkül nehéz megérteni. (Ha a szimbolizmust negligálják, miért sztárolják a dadaizmust? Mindig ez a kettős mérce!) Az anyák napi fakanál csupán émelyítően ízléstelen, az aradi gyásznapra javallott tízméteres akasztófa viszont már fokozott nemzetgyalázás. Haynau is undorodva fordulna el Worluktól.
Ám a java még ezután jön. A tizenhárom vértanú kivégzőeszközeit a keresztfák „újrahasznosításával” igyekszik gondolati síkon létrehozni! Tóta W. tehát ötvözi a nemzetgyalázást a vallásgyalázással, ami Barangónak még a legihletettebb pillanataiban sem fogalmazódott meg zavaros agyában. Tóta W. rehabilitál mindenkit, aki a keresztfával élcelődött: ő áll annak a sornak a végén, amely a nyilvános gyűlöletbeszédet kapatos kocsmai benyögésként, fűzfa-poétikai melléktermékként igyekezett bagatellizálni Dési Jánostól Gusztos Péteren át Andrassew Ivánig. Képzeljük el, ha Worluk vagy bárki más nem a katolikus, hanem a zsidó templomok tartozékaiként javasolja beiktatni a puskát vagy az akváriumot! Hány magyar értelmiségi tiltakozna kolumnás hirdetésekben a tűrhetetlen antiszemita megnyilvánulás ellen? (A vízbe fojtott Krisztus víziója különösen durva éppen vízkereszt napjára időzítve. A keresztény szimbólumok nem ismerete nem mentesít a fokozhatatlan bunkóság vétke alól, kedves Worluk.) Nem, nincs joga senkinek tűzifaként látni a keresztet – ez az alkotmány vallásszabadságról szóló passzusába ütközik. (Ugyanez a védelem illeti meg a menórát is. A horogkeresztet meg a vörös csillagot nem – az ateisták ne hivatkozzanak vallásszabadságra: a nulla nem természetes szám, csupán helyi érték.) A Suzuki emblémával való ízetlenkedés keresztény szemszögből profán bálványimádás (a legmegvetendőbb bűnök egyike), a „zsidó fiatalemberezés” meg a fattyúzásra rímel – mit tegyünk, ilyen a kontextus. A „valláskárosultság” szóújítást a magyar nyelv és a jó (szimbolikus) ízlés nevében visszautasítom.
Summa summarum: Worluk kiírta magát a szakmából, miként Barangó is kigyűlölködte magát a rádiózásból. Gyászunk rövid és formális, ám ezzel nincs elintézve a dolog. Miként a Tilos Rádió vezetése nem képes az alkotmányos játékszabályok érvényesítésére, az Index sem tud megbirkózni a szerkesztés felelősségteljes feladatával. Ha a Tilos Rádió tilos jelzést kap, akkor az Indexet meg értelemszerűen indexre kell tenni. Nem élhet az a médium, amely nem hagy másokat alkotmányos jogaikkal élni. Ha e precedensek válaszlépés nélkül maradnak, a médiában elharapódzó intézményes keresztényellenesség alkotmányos válsághoz vezethet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.