Egy holland szakvélemény szerint a nagytétényi Metallochemia gyártelep szennyezése több mint kétezer év múlva tisztulna ki a talajból természetes úton. Hétszázezer tonna kohászati végsalak maradt itt, ezért a telep ezerméteres körzetében súlyosan szennyezetté vált a talaj felső rétege. A területen tiltják a zöldségek jelentős részének termesztését, csökkent az ingatlanok értéke, és a térségben élő 1200 család egészsége is veszélybe került. A gyártelepnek és környékének rehabilitációját több mint tíz éve halogatják. Legutóbb, egy tavaly októberi fórumon Lendvai Ildikó helyi szocialista országgyűlési képviselő tett ígéretet arra, hogy december közepéig kormánydöntés születhet az ügyben, de a közigazgatási egyeztetést ismét elhalasztották.
A helyiek egyszerűen csak „halálgyárnak” nevezik a volt Metallochemia-telepet, amelynek húszhektáros területén ólom- és cinktartalmú kohósalak halmozódott fel a jogelődök által 1910 óta végzett ón-, réz-, cink- és ólomkohászat eredményeként.
A szennyezésről a hatvanas évektől kezdve tudnak, de az ügy csak a rendszerváltozás után kerülhetett a nyilvánosság elé.
Mészáros Péter, a XXII. kerület első országgyűlési képviselője, illetve az általa vezetett Zöld Jövő Környezetvédelmi Egyesület felhívását és több parlamenti felszólalást követően tárcaközi bizottság alakult az ügy kivizsgálására. A Metallochemia-telepet leállították, és az állam olyan garanciákkal adta el az anyacég Metalloglobus Rt.-t, hogy a vevőként jelentkező magyar és osztrák tulajdonú társaságot bírósági határozat és környezetvédelmi hatósági döntés kötelezi a talaj- és talajvízszennyezés üzemen belüli és kívüli felszámolására.
Már több mint négy éve elkészült a tulajdonos helyszíni feldolgozást célzó kárelhárítási terve, de ezzel szemben fenntartásai voltak a lakosságnak és az önkormányzatnak.
A kerület vezetése párbeszédet kezdeményezett az érintettek között, így a meddőhányó helyben hagyása és a környék szennyezett talajának cseréje mellett döntöttek. Ez a megoldás elfogadható a lakosság, az önkormányzat és a tulajdonos számára is. A rehabilitációs munkák kiviteli tervezése alatt rendszeresen egyeztetett a helyhatóság a tervezővel, a lebonyolítóval, a tulajdonossal és a lakókat képviselő Nagytétényi Ember- és Érdekvédő Környezetvédelmi Egyesülettel. Állapotfelmérés indult meg a tétényiek körében, és sor került az első talajcserékre is a környék magántelkein. Létrehozták a nagytétényi rehabilitációs tájékoztató irodát, ahol rendszeresen értesítették az érintetteket. Kapóra jött, hogy a környéken építik meg az M6-os autóutat, így a tulajdonos Metalloglobus Rt. kiviteli terveiben öszszekötötték a rehabilitációt az út telephelyen történő átvezetésével. Eszerint a mérgező meddőhányót olyan szarkofágba helyeznék majd, amelyet másfél kilométer hosszú résfal zár le, megakadályozva a talajvíz szennyezését. A szarkofágot többrétegű szigeteléssel fednék le, majd földdel takarnák be, és végül beültetnék növényzettel. Az így kialakított töltésen épülhetne meg az M6-os egyik szakasza, így a finanszírozásba is több állami forrást lehetne bevonni.
A növények védelmével és visszatelepítésével teljes talajcserét végeznének a környék kertjeiben, ahol egészségügyi határértéket meghaladó szennyezést találnak.
A finanszírozásra kormányhatározat-tervezet is készült, amely az egyik megoldási változatként közös finanszírozást képzel el, amelyben az ÁPV Rt., a Metalloglobus Rt., a Pénzügyminisztérium (PM), a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium és a Nemzeti Autópálya Rt. is részt vállalna. A határozat elfogadása egyre sürgetőbb lenne, hiszen az M6-os autóutat 2004 és 2006 között szeretnék megépíteni, így mielőbb munkaterületet kell adni a gyártelepen. Tavaly októberben fórumot tartottak a rehabilitáció ügyében Nagytétényben, ahol megjelentek az érintettek képviselői és közölték, hogy december közepéig egy közigazgatási egyeztetést követően megszülethet a kormányhatározat.
Ebben a pénzügyminiszter arra hatalmazná fel az ÁPV Rt.-t, hogy vásárolja meg a területet a Metalloglobus Rt.-től, amely a tulajdon értékével is hozzájárulna a kárfelszámoláshoz. A terület M6-os autópálya nyomvonalával érintett, kármentesített része a földművel együtt térítésmentesen átkerülne az állam vállalkozói vagyonából a kincstári vagyonba, az NA Rt. pedig vagyonkezelői jogot szerezne. A gazdasági és közlekedési miniszter gondoskodna arról, hogy az NA Rt., az M6-os Metallochemia gyáregységet érintő szakaszán, az autópálya építéséhez kapcsolható kármentesítési tevékenységekhez és az autópálya nyomvonalán a környezeti műszaki védelmi rendszer kialakításához forrásokat biztosítson az ÁPV Rt. részére.
A Metallochemia gyáregység környezetszennyezésének felszámolására 2004 és 2007 között az állami vagyonkezelő és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium 4,5 milliárd forintot különítene el a költségvetési forrásaiból. A kármentesítés további részét a Metalloglobus Rt. és az NA Rt. finanszírozná. Az NA Rt. az M6-os autópálya M0-s csomópont és Érdi tető közötti szakasz céljára rendelkezésére bocsátott beruházási összegből nyújtana forrásokat.
Lendvai Ildikó megkeresésünkre közölte: egyelőre elhalasztották a döntést a közigazgatási egyeztetésen, de január közepén újabb tárgyalást folytatnak a kormányhatározat tervezetéről.
A három érintett minisztérium nem tudott megállapodni a kármentesítés módjáról, ezért még folyik az egyeztetés az ügyben – közölte Csák Csongor, a PM szóvivője.
"Ez a hely a hazám" - mutatjuk az év egyik legszebb magyar dalát! - videó