Habár a négyajtós jármű megőrizte a műfajt meghatározó hármas osztású karosszériát, mindennek nevezhető, csak viszszafogottnak nem. Sziluettjét a hosszú orr és az ahhoz képest rövid, férfiasan izmos hátsó rész határozza meg, sportos hangulatot kelteni hivatott versenytársaihoz hasonlóan. Igazán egyéni ugyanakkor az orr kialakítása: a márka legutóbbi formatanulmányai által már előre vetített hatalmas légbeömlő egyszerre tartja fenn a folytonosságot a most futó modellekkel és alakít ki új, vakmerőbb arculatot.
A teljes lökhárítót elfoglaló hűtőnyílás vérbeli sportkocsikat idéz, ugyanakkor a stílusukban az eddigiekhez igazodó, de azoknál is méretesebb fényszórók és a szélre kitolt, ugyancsak óriási ködlámpák magabiztos eleganciát kölcsönöznek az autónak, amely valószínűleg sokáig ugyanúgy nem fog beleolvadni a forgalomba, mint a 607-es.
Ehhez a hátsó traktus kialakítása is nagyban hozzájárul. A rendelkezésre álló kis területen hihetetlen mennyiségű ívet, élt és domborulatot helyeztek el a dizájnerek, így az egyes részleteit tekintve hétköznapi far összességében mégis jellegzetes képet mutat. A ferde hátú Peugeot-kon alkalmazott, elnyújtott fényforrások helyett szögletes hátsó lámpákat kapott a 407; ezek dupla körbetétje teremti meg a stílusbeli kapcsolatot a család többi tagjával. A messze hátra tolt C oszlop révén egyszerre érvényesül a kielégítő térkínálat és a sportos megjelenés kívánalma: a hátsó utasok mellett már-már kupés ívben, mélyre bukva húzódik az oldalüveg, a mélyített hátsó szélvédő a fejtámlák felett ér véget.
A Peugeot-tól megszokott módon változatos színvilágú beltér jóval konformistább, mint a külső megjelenés. A műszerfalat a 307-esé után modellezték, az egyetlen lényeges eltérés a középkonzol felett kialakított légbeömlő rácsozat, amely huzatmentes szellőzést hivatott biztosítani. Kedves ötlet, hogy a csomagtér pontosan 407 literes, a kapacitást kétoldalt fedeles rekeszek egészítik ki. Rakodóhellyel a kabinban sem fukarkodtak a tervezők, mint ahogy az üléseket is bőkezűen méretezték, a belső hangulat ötletessége összességében mégsem vetekszik a külső formatervvel.
Arról, hogy az izgalmas külsőhöz hasonlóan borzongató vezetési élmény is társuljon, széles spektrumú motorkínálattal gondoskodott a Peugeot. A legkisebb, 117 lóerős benzinmotor 1,8 literes. Ezt követi a kiforrott, 136 lovas, kétliteres, amely felárért négyfokozatú szekvenciális automatikus váltóval is kérhető. Ugyanez a váltómű a 160 lóerős 2,2-eshez is rendelhető, az alapkivitelű hatfokozatú manuális helyett. A benzinespaletta csúcsa a 3,0 V6 211 lóerővel, változó szelepvezérléssel és vadonatúj hatgangos automatikus váltóval. Ehhez a motorhoz ráadásul kilenc fokozatban állítható csillapítású felfüggesztés és sebességfüggő szervokormány is jár. A dízeles kínálat egyelőre két motorra korlátozódik, az új 1,6-os 110, a hatfokozatú kézi váltóval szerelt 2,0 literes 136 lóerőt teljesít; a későbbiekben további öngyújtósok, köztük egy 2,7 literes V6-os várható.
Szokatlan keresztnevek hódítanak: így változik a névadási trend