Újból átalakítaná flottáját a Malév

A Malév Rt.-nél hamarosan döntenek a flotta újbóli átalakításáról. Várható, hogy a társaság értékesíti a közelmúltban vásárolt négy Bombardier CRJ–200-as, regionális forgalomra használt repülőgépét – értesült a Magyar Nemzet. A Malévnél úgy vélik, hogy a hitelből vásárolt gépek fenntartása túl drága a cégnek.

Putsay Gábor
2004. 01. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alig két éve, hogy a Malév Rt. akkori vezetése megrendelést adott a kanadai Bombardier cégnek ötvenszemélyes, úgynevezett regionális – rövid távú – forgalomban használt repülőgépek szállítására. A légicégnél jelenleg négy CRJ 200-as üzemel – ez az egyetlen típus, ami a társaság saját tulajdonában van, a flotta többi tagját bérlik –, további hat gépre opciós szerződést kötöttek a felek. Váradi József, a Malév Rt. előző vezérigazgatója a cég regionális terjeszkedésével, a gépek magas színvonalú technológiájával, kedvező repülési tulajdonságaival és alacsony fenntartási költségeivel indokolta az olcsónak cseppet sem mondható vásárlást. A járművek darabonként huszonegy- millió dollárba kerültek. Az első két gép átvételekor még úgy tűnt, hogy a főtulajdonos ÁPV Rt. hatmilliárd forinttal járul hozzá a vásárlási költségekhez, ám mivel erre nem került sor, a Malév tavaly kormánygaranciával százmillió dollár hitelt vett fel. A hat gépre szóló opciót a Malév biztosan nem hívja le, sőt a társaságnál – információink szerint – komolyan fontolóra vették, hogy a meglévő négy gépre is vevőt keresnek. Sándor László, a Malév Rt. elnök-vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta, hogy átfogó vizsgálatot tartanak a flotta géptípusainak használhatóságáról, eladásról vagy beszerzésről azonban még nem döntöttek. Annyi biztos, hogy a flotta járműállománya nem csökken – tette hozzá. Az elnök-vezérigazgató szerint gazdaságtalan közepes méretű légitársaságnak négy különböző géptípust fenntartania, másrészt a Bombardiereket a kelet-európai útvonalakon nem lehet megfelelően kihasználni. Ráadásul – vélekedik a Malév vezetője – a gépek naponta nem egy, hanem több útvonalon repülnek, így előfordul, hogy az ötvenszemélyes repülőgép nem felel meg a helyfoglalási igényeknek. A Malév Express viszont, amely a regionális járatokat üzemelteti, megszűnik mint önálló üzletág, függetlenül attól, hogy értékesítik-e a Bombardier gépeket, vagy sem. Információink szerint a hajózó- – utaskísérők, pilóták –, valamint a technikai személyzetet az anyavállalat tovább foglalkoztatja.
A Malévnél nem a Bombardier az egyetlen dilemma a flottával kapcsolatban, ugyanis a cégnél még nem döntöttek a hosszú távú járatok további fenntartásáról és a széles törzsű Boeing 767-es repülőgépek üzemeltetéséről. A hosszú távú járatok fenntartása a leginkább veszteséges tevékenység a Malévon belül:, tavaly másfél milliárd forint hiánya keletkezett a cégnek a tengerentúli járatok közlekedtetéséből. Az ÁPV Rt. ugyanakkor eredményeket vár a Malévtól a tavalyi rekordveszteség és a tízmilliárd forintos tőkejuttatás miatt, ami nem összeegyeztethető a jelenlegi viszonyokkal. Ugyanakkor az útvonalhálózat értékes, így kifizetődő lehet a hosszú távú flotta is, főként, ha a Malév megfelelő feltételekkel csatlakozhat egy globális légiszövetséghez. A hoszszú távú járatok további fenntartását befolyásolja a kínai piac sikere – a napokban jelentették be közvetlen járat indításának szándékát –; ebben az esetben a Malév 767-es gépeire mindenképpen szükség lesz.
A Malév-flottát érintően biztos pont – legalábbis egyelőre – az európai légi útvonalakon közlekedő hat Fokker 70-es, valamint a Boeing 737-es állomány. A Fokkerekre kötött kedvezőbb hitelkonstrukció miatt az eddigiekhez képest évente 800 millió forinttal fizet kevesebb pénzt a Malév a járművek tulajdonosainak, ugyanakkor a 737-esek cseréjével kapcsolatos kiadások 2003-ban és 2004-ben hatmilliárd forinttal terhelik a Malév mérlegét. A jelenlegi Boeing 737 Classicok helyett – mint ismert – a Malév tizennyolc vadonatúj repülőgépet bérel egy amerikai lízingcégtől, előbbieket viszont a futamidő lejártakor teljesen fel kell újítania a nemzeti légitársaságnak. Az új generációs Boeingek üzemeltetésével költségszinten hétmilliárd forintot takaríthat meg évente a Malév, a gépek bérletéért viszont ötvenötmillió dollárt fizetnek. Mindez pedig jelentős kiadást jelent egy olyan légitársaságnak, amely a flottájának egészét vagy nagy részét bérli a piacról.
***
Európa-rekord.
A Star Alliance müncheni átszállóközpontja Európa egyik legnagyobb légikikötője lett a Müncheni Repülőtér 2. terminál átadásával, amelynek fejlesztésében negyvenszázalékos részesedést vállalt a német Lufthansa légitársaság. Az új létesítmény építésére azért került sor, mert a frankfurti átszállóközpontot helyhiány miatt már nem lehetett tovább bővíteni, a Németországon keresztül bonyolódó légi forgalom pedig az elmúlt években duplájára emelkedett, és a légipiac általános gyengélkedése ellenére folyamatosan növekszik. A terminál építése nem volt olcsó, hiszen az évi 25 millió utas befogadására alkalmas épületkomplexum – ahol 165 beszállókaput és hetvenöt repülőgép-parkolót alakítottak ki – 1,2 milliárd eurójába került a Flughafen Münchennek, illetve a Lufthansának. Ezzel a fejlesztéssel viszont a légikikötőt összességében évi negyvenötmillió utas fogadására tették alkalmassá, annak ellenére, hogy jelenleg „mindössze” huszonnégymillió ember fordul meg a két terminálon, ebből 17 millióan a Star Alliance légiszövetség járatain utaznak. Mint arról a Flughafen München illetékese beszámolt, a terminált a gyors átszállásra alakították ki, hiszen az érkező utasok többsége – hatvan százaléka – rövid tartózkodás másik járattal tovább repül. Az új létesítmény megnyitását követően Frankfurtból több tengerentúli járatot Münchenbe irányítottak, a két kifutópályán óránként kilencvenhat járatot tudnak indítani, illetve fogadni. Az utasok egy részének a másik légikikötőből indul a csatlakozó járata, viszont a két repülőtér között külön e célból félóránként közlekednek repülőgépek. Szintén harminc percre csökkentették az átszállás időtartamát a jelentős fejlesztéseknek köszönhetően Münchenben, ami rekordnak számít Európában.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.