Egy másik Balassa Bálint

L A P S Z É L J E G Y Z E T E K

Fáy Zoltán
2004. 02. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Juan de Yeppes (1542–1591), azaz Keresztes Szent János nemcsak a karmelita rendet reformálta meg, hanem valósággal új fejezetet nyitott a lelkiség történetében is. Ismertsége azonban nem mérhető a katolikus egyház népszerű szentjeiével, műveit inkább azok forgatták és forgatják, akik járatosabbak az aszketika és a misztika tudományában. Magyarországi ismertsége nem tekinthető általánosnak. Szentté avatása azonban jelentős esemény volt, és amikor 1675-ben X. Kelemen pápa örök emlékezetül kihirdette Juan de la Cruz boldoggá avatását, szerte a világon megjelentek a műveit és az életrajzát tartalmazó kötetek. Az egyik ilyen ünnepi kiadvány még ugyanabban az évben Widmanstad örökösénél látott napvilágot Grazban, és a pápai bullán kívül Keresztes Szent János csodálatos életét tartalmazza. A könyv egyik példánya száz évig tartó hányattatás után a kecskeméti ferencesek tulajdonába került.
Első kideríthető tulajdonosa Balassa Bálint volt, de nem a nagy költő, hanem valószínűleg egyik rokona. A Bálint név nem volt ritka a családban, ezért a könyv tulajdonosának azonosításához a legfőbb támpontot a bejegyzés dátuma jelenti. Sajnos bizonyosat még így sem tudhatunk, mivel az adományozás tényét más színű tintával rögzítették, mint az évszámot. „Hunc libellum donavit Illustrissimo Domino Comit. Valentino Ballassa” – vagyis: a jeles Balassa Bálint úr adományozta ezt a könyvet, olvashatjuk a kötet szennylapján. Alatta pedig: „Fr. Joannes Chrysostomus a S. Paulo Carmel Discal, 1676” – de ez utóbbi szöveg halványabb tintával van feljegyezve, elvileg tehát az is lehet, hogy a két írásnak semmi köze sincs egymáshoz. Sokkal valószínűbb azonban, hogy Balassa Bálint vásárolta vagy kapta Keresztes Szent János életrajzát, majd tovább is ajándékozta 1676-ban Szent Pálról nevezett Krizosztomnak.
A jelek szerint ennek a gyarmati Balassa Bálintnak (1626–1684) könnyebb élete volt, mint a költőnek, anyagi helyzete is rendezettebb volt. Dédapja, Balassa Imre erdélyi vajda testvére volt János honti főispán, a költő Bálint édesapja. A mi Bálintunknak (aki egyébként maga is verselt) a gyermekkora keserűen telt. Édesanyja, Bakos Mária fiatalkorában meghalt, apja, Balassa András újból megnősült, és felesége, Szunyogh Ilona ki nem állhatta mostohagyermekét. Bálint a nagyszombati jezsuiták kollégiumába menekült otthonról, és el is hagyta szülei vallását. Később a bécsi egyetemen tanult filozófiát nagybátyja, Balassa Ferenc segítségével. Egész életében a bécsi udvar megbízható híve volt, és karrierje ennek megfelelően szépen emelkedett. Amikor édesapja halála után kézbe vette a család anyagi ügyeinek intézését, a mostohaanyja és testvére elleni gyűlölködés peres útra terelődött, és ez Bálint élete végéig tartott; mindent megtett, hogy kisemmizze őket a családi örökségből. A gyerekkori sérelem egész életét meghatározta, de nem töltötte ki maradéktalanul. A könyv adományozásakor kékkői és korponai főkapitány, Hont vármegye főispánja. Számtalan csatában jeleskedett, és 1677-től érdemeiért a királyi tábla főbírájává választották. A kor jellegzetes alakja: értelmiségi katona, aki költői ambíciókkal volt megáldva, saját életéről allegorikus drámát is alkotott. Családi boldogsága azonban nem lehetett teljes, mert hiába nyerte el maga és utódai számára a grófi címet 1664-ben, kisfia kétéves korában meghalt. Ingóságait jótékony célokra fordította, hagyatékát különféle szerzetesrendek kapták meg halála után. Keresztes Szent János könyve viszont azt a feltételezést erősíti, hogy már életében is bőkezű támogató volt.
De ki lehetett az adományozott, Szent Pálról nevezett Krizosztom? Az ő azonosítása sem jelent különösebb nehézséget, hiszen a leglényegesebb tudnivalót leírta magáról: sarutlan karmelita szerzetes 1676-ban. Érthető, hogy érdeklődött Keresztes Szent János élete és tanítása iránt. A sarutlan karmeliták 1644-ben jelentek meg Magyarországon, és remeteségeket létesítettek a győri egyházmegyében. Rendházaik csak jóval később, a század végén épültek Szelepcsényi György esztergomi érsek támogatásával Győrött és Szakolcán. Amikor tehát Balassa Bálint Johannes Chrysostomus a S. Paulónak adományozta Keresztes Szent János könyvét, Magyarországon épphogy megtelepedett a karmelita rend reformált ága, és alighanem minden támogatás ráfért.
A könyv további sorsa csak nagyon hézagosan deríthető fel. Johannes Bozsóki nevét olvashatjuk még rajta, ám évszám nélkül, így nem tudható, mikor jutott a hajdanában karmelitáknak adományozott kötethez. Tószegi Gerváz már évszámmal együtt jegyezte fel magát: 1733. május 14-én helyezte el a kecskeméti ferences rendház könyvtárában a Synopsis admirabilis vitae B. P. Joannis a Cruce című kötetet. A többi bejegyzés és pecsét csak azt erősíti meg, hogy a kecskeméti barátok könyvtára gondosan vigyázott a kötetre. 1733-tól 1950-ig. Ekkor volt ugyanis az utóbbi háromszáz év legnagyobb kulturális katasztrófája, a kommunisták hozzáláttak a múlt módszeres eltörléséhez: a harminchatezer kötetes könyvtárat teherautókra rakták, a rendházat a katonaság vette igénybe. Az értékesebbnek ítélt könyveket a debreceni egyetemi könyvtárba szállították, a többi negyven éven keresztül különféle budapesti raktárakban hányódott. A nyolcvanas években a krónikus hely- és pénzhiány miatt az államosítók hozzáláttak az eltulajdonított könyvek eladogatásához, méghozzá hazai és nyugat-európai antikváriusok segítségével. Ez a kötet szerencsésen megúszta az orgazdasággal felérő akciót, és 1999-ben visszakerülhetett utolsó jogos tulajdonosaihoz, a ferencesekhez.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.