Kéretlen levéláradat az interneten

Dévényi István
2004. 02. 10. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

De miért vegyek helikoptert részletre? És miből gondolja a tisztelt levélküldő, hogy merevedési zavarokkal küszködöm? Ugyanakkor megtisztelő, hogy kinézi belőlem a heti rendszerességű thaiföldi kikapcsolódást – csak győzzek egy-egy kiruccanásról hazaérni. Ezen gondolatok megszületése semmilyen különleges körülményt nem feltételez, elegendő, ha megnyitjuk az elektronikus postaládánkat, és lelkiismeretesen végigböngésszük az ott talált valamennyi küldeményt. Az internetes levelezési rendszert 2003-ban ugyanis elöntötték a kéretlen reklámlevelek, az úgynevezett spamek, olyannyira, hogy az ilyesfajta küldemények szűrésére szakosodott szakértők szerint 2003 a spam éve volt.
S hogy miért gond, hogy immár nemcsak a hagyományos médiát, hanem az on-line világot is elárasztja a reklám? Mert a spam nemcsak a mi postaládánkat, hanem a világhálót is feleslegesen terheli, így a szolgáltatók a drasztikusan megnövekedett levélforgalom indokolta fejlesztések költségeit szolgáltatási díjaik emelésével rajtunk, fogyasztókon hajtják be. Vagyis a spam nemcsak hogy bosszantó küldemény, hanem még drága is.
Egy dán bíróság talán épp ezért büntette 400 ezer koronára (14 millió forintra) a távközlési berendezéseket gyártó Aircom Erhverv ApS vállalatot, mivel a cég másfél ezer kéretlen e-mailt küldött szét. A vállalatot a dán fogyasztóvédelmi ombudsman hivatalból perelte be, az északi országban ugyanis a termékeket vagy szolgáltatásokat ajánló kéretlen levelek küldése törvénysértő tevékenység. A meglehetősen szigorú dán jogszabályok értelmében a feladónak már egyetlen spam elküldése miatt is tízezer koronás bírsággal kell szembenéznie.
Ha van ország, ahol a spamek komoly információtechnikai problémákat okoznak, akkor az on-line kereskedelem fellegvára, az Amerikai Egyesült Államok az. Ám az illetékeseknek mégsem sikerült tökéletes spamellenes megoldást találniuk. Az USA spamellenes törvénye hatévnyi jogi huzavonát követően született meg. A törvény igencsak megosztotta az érintetteket, mert sokan a kéretlen levelek szűrésének technikai megvalósításával nem értettek egyet, miközben az on-line kereskedelem mögött álló erős lobbicsoportok – a tavalyi összesítés szerint a 138 milliárd dolláros internetes kereskedelemből csaknem tizenhétmilliárd dollárt az e-mail kereskedelem valósított meg – a törvény létjogosultságát is megkérdőjelezték. Az amerikai politikusok által elfogadott úgynevezett opt-out megoldás egyébként azt jelenti, hogy a szabályozás a leiratkozás lehetőségét adja meg a felhasználók számára, vagyis tulajdonképpen legalizálja a kéretlen levelek küldését, hiszen az internetet tömegével használják olyanok is, akiknek az on-line levéllemondási lehetőség az égvilágon semmit nem mond.
A reklámlevéldömping a decemberi ajándékvásárlási láz idején erősödött fel igazán: a vállalati szférában a beérkező e-mailek 65 százaléka volt spam, ez több mint húsz százalékkal múlta felül a szeptemberi mennyiséget.
A decemberi spamelemzések kimutatták, hogy az olyan egészségügyi termékek, mint például a Viagra és a fogyókúrás tabletták hirdetései az összes spamforgalom csaknem felét tették ki. Az elemzés kitér arra is, hogy az egészségügyi termékek on-line kereskedelmének jelentős része az USA-ban működik, mivel az internetes vásárlás kényelme és anonimitása épp megfelel a lelki problémákkal küzdő embereknek. Ugyanakkor a pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos reklámok száma is jelentősen, a korábbi 13-ról csaknem 22 százalékra növekedett.
A filter:max, a magyar antispam cég a hazai helyzetről készített felmérést. A vizsgálat legmegdöbbentőbb megállapítása, hogy Magyarországon egyetlen év alatt 330 százalékkal emelkedett a kéretlen levelek száma: míg 2002-ben minden huszonkét e-mailből kettő volt spam, addig 2003-ban átlagosan minden öt e-mailből kettő terhelte feleslegesen az elektronikus postaládákat. A fordulópontot egyékbént 2003 májusa jelentette: e hónapban már minden második levél felesleges reklám e-mail volt.
Még döbbenetesek az adatok, ha Magyarországot külön vizsgáljuk: 2002-ben az átlagos magyar felhasználó 100 leveléből csupán három-négy volt spam, 2003 decemberében viszont ez a szám már tíz volt, de előfordult olyan vállalat is, amelynek teljes e-mail forgalmából 55 százalékot a kéretlen levelek tették ki. Hogy a cég alkalmazottai végül hány helikoptert vettek, arról nem szól a statisztika.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.