Sms-ek kíméljenek!

Csontos János
2004. 02. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem zárható ki, hogy Ron Werbernek azért kellett távoznia a kormány- és MSZP-kommunikáció fedélzetéről, mert hibát hibára halmozott a szimbolikus hadviselés terepén. A gazdaság vagy a költségvetés félrekommunikálása nem elegendő indok (egy bizonyos kormányzati teljesítményszint alatt a legrutinosabb kommunikátor is tehetetlenül tárja szét a karját), a figyelemelterelő akciók fiaskója annál inkább. A kormányoldal liberálisai, ha kissé késve is, de felfogni látszottak, hogy a Barangó-féle elszólás (ami egy nagy jéghegy picinke csúcsa) nem mentegethető – az expressis verbis keresztényirtás ugyanis olyan plasztikus, bármikor behivatkozható idézet, amire hasztalan engedik rá a baloldali médiahengert. Egy ilyen brutális mondatot csakis a cselekvés, a látvány képes felülírni: valósággal kapóra jött tehát a szimbolikus harcosoknak az izraeli zászló fotogén lángra lobbantása háromnegyed órával a Tilos-tüntetés berekesztése után. (Egy klasszikus Horn-idézet elferdítése kívánkozik ide: „Mintha mi égettük volna.”) A provokációt emlegetők persze tudvalevőleg mind közveszélyes fantaszták; de nem zavarba ejtő, hogy a zászló és az elbocsátott kommunikátor hovatartozása ilyen kínosan egybeesik? Lehet, hogy ami egy polgárháborús országban a szimbólumszótár alapszókincsének a része, a békeövezetben mégiscsak kiveri a biztosítékot? Szerencsére Werbert felváltja Rosner, izraelit egy amerikai, azaz a polgárháborús tempót egy sima háborús ország politikai kultúrája. Van reményük a békeszerető embereknek.
Bevallom, sokáig nem értettem a sokat sulykolt paradoxon logikáját, miszerint az antiszemitizmushoz nem is kell zsidó. Aztán rádöbbentem, hogy a materialistáknak meg nem kell az ateizmushoz Isten. E logika alapján az antiszemitizmus vádjához sem feltétlenül szükséges antiszemita – de ha már nem kell, akkor az is mindegy, hogy egy nem kell-e, vagy sok. Mivel ebben az országban a II. világháború alatt gyalázatos módon elsősorban zsidókat irtottak haláltáborokba hurcolva (keresztényeket és hitetleneket csak amúgy „szabályosan”, a fronton), a verbális keresztényirtás megtörni látszik egy szimbolikus monopóliumot. Egy demokrata erre azt mondja: senki ne irtson ki senkit, se fizikailag, se elméletileg – egy pszeudodemokrata viszont utolsó csepp véréig védi a szimbolikus állásokat. Lehet, hogy a werberizmushoz sem kell feltétlenül Werber?
Kérdés persze: Werberrel együtt szélnek eresztik-e a Werber-légiót is? Kidobják-e sportszerűen a rólunk szóló adatbázisokat? S legfőképpen: felhagynak-e a szimbolikus negatív kampánnyal, ami képes tematizálni a sajtó túlnyomó részét? Ahelyett, hogy a társadalom égető gondjaival foglalkoznánk (mi lesz az esélyegyenlőséggel Lévai Katalin nélkül; hová lett a Postabank eladásából származó, autópálya-építésre szánt 101 milliárd stb.), továbbra is guminyulakat üldöznek az agarak?
A Tilos Rádió közben maga is szimbolikus hadszíntérré vált, s úgy tűnik, a felek beásták magukat. A kormánypártok értelmiségi holdudvara hagyományosan rühelli ugyan az olyan csatákat, ahol hátrányból kell indulnia (jobban szereti a kilencvenméteres előnyt százon), a Tilost mégis bevállalta egy militáns alakulata. A kibic nem értette, mi értelme védeni a védhetetlent, menteni a menthetetlent. Nem értette ezt a remek költőt, a szavak virtuózát, Parti Nagy Lajost sem, aki a Tilos-tüntetésen elmondott Döbrentei-beszédtől feldúlva elhagyta az írószövetséget. Hol itt a következetesség? A Kende-féle Orbán-könyv miatt mért nem mondott le az állampolgárságáról, holott Kende is magyar? Parti Nagy persze legalább tudja, hogy a szóval akkor is ölni lehet, ha meggondolatlan. (Más korból idézve: „A szó veszélyes fegyver, s van, aki fegyvertelen.”) De nem mindenki olyan nagy, mint Parti Nagy. A Tilost en bloc védik, az ORTT-szankció után is, az újabb januári botlás után is. Miért nem engedik el a kezét? Miért nem engedhetik el?
Szólásszabadságra hivatkozni nyilván álságos volna. Épp most ítéltek fogházra két gyakorló újságírót, s nem mozdult a negyven magyar értelmiségi: talán elveszítették a párizsi postacímet. Most meg itt ez a beolvasott sms. A Tilos Rádió moderátora elhatárolódik a véleménytől, de ezt csak utólag teszi, miután már felolvasta az egészet, holott lehetősége lett volna arra, hogy még időben elhallgasson. A dologról megkérdezett Eörsi Mátyás ellenben az alkotmányban rögzített vallásszabadság elleni támadást tartja aggályosnak, míg a „fasiszta patkányozást” a szólásszabadság körébe utalja. (Vessük ezt össze „a társaira valló” szókapcsolattal!) Mi ez? Mit tematizáltak már megint nekünk? Majd talán meg is szavaztatja valamely gagyi tévé, hogy 1. fasiszta patkány; 2. nem patkány, de fasiszta; X: nem fasiszta, de patkány?
A honi médiában már korábban is elszabadult az sms-sáv: beszélt az ember valamit a stúdióban, aztán aláúsztattak valami ocsmányságot azzal a jelszóval, hogy a nép szava Isten szava. Remek játéklehetőséghez jutott a werberi médiaiskola. De vajon felelnie kell-e a médiumnak a vox populi gyalázkodásiparért?
Aki azt állítja, hogy nem, annak idézzünk fel egy esetet a Nap-kelte gyakorlatából. Ott egy esetben az is előfordult, hogy a Kereszttűz ismétléséből kicenzúráztak egy részt, csak mert a jobboldali kérdező érdeklődési köre nem felelt meg a kényes szabad demokrata ízlésnek. (Gyárfáséknak meg is bocsátottak; az újságíró ügye most van másodfok előtt.) Ez a monológ 2002. március 15-én, azaz a szabad sajtó napján hangzott el: „És akkor jön, ami még nem volt. Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke, csak hogy fokozzuk a hangulatot, két konzervatív újságíróval állt szemben a Kereszttűzben. Hadd legyen igazán izgalmas. Ha úgy vesszük, az lett, de egyben elismerjük, szégyenletes is. Azt a hangzavart már nem idézzük, azt nem akarjuk megismételni. A politikai kérdések megvitatása helyett pusztán személyeskedésből állt. Kuncze Gábortól ezért elnézést kérünk. Még akkor is, hogyha nem a műsorvezető, hanem a meghívott újságírók lépték át azt a bizonyos határt. Hiszen a Nap-keltében történtekért mi vagyunk a felelősek. Mint ahogy az ország ügyeiért az ország irányítói kell, hogy tartsák a hátukat. Április 21-ig még több mint egy hónap van hátra. Furcsa, hogy az, aki részben a kedélyeket szítja, éppen az inti nyugalomra így, március 15-én majdani vendégeit. Mégis ezt kell tennünk, pontosabban ezt itt és most igenis meg kell tenni. Azt már igazán csak a végére, ha úgy tetszik, poén gyanánt, ha úgy tetszik, tényleg a békesség kedvéért mondom, hogy volt egyszer egy Jacobi Viktor nevű világhírű zeneszerző. Leghíresebb darabjainak egyike a Sybill című nagyoperett, amelyben a címszereplő Sybill énekel az ő kis Petrovjának. Ennek parafrázisaként mondom: Kedves Gábor! Remélem, megbocsátja, hogy P.-vel és M.-mel hoztuk össze magát. De ön a Nap-keltének jó barátja, és egy jó barát, az ugye mindig megbocsát.”
Hát igen, szép is a megbocsátás, főként ha folyton csak a keresztényeken kérik számon. Ha azonban a szerkesztői felelősség a jelek szerint még az élő adásnak az ismétlésben való megcsonkítására is kiterjed, miért ne felelne egy médium egy beolvasott sms tartalmáért? Vagy a Tilos Rádió más elbírálás alá esik, mint a Nap-kelte? Egy ízben azt nyilatkozták: műsorfolyamuk kísérlet a teljes médiaszabadságra, hiszen még a szerkesztői kontroll is cenzurális beavatkozásnak tekinthető. Lehet, hogy a média végnapjait éljük csupán azért, mert a Hyde Park visszavág?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.