Zöld-sárga rózsa

A hazai rockzenészek első nemzedéke hosszú időre meghatározó maradt a műfajban. Fonográf, Omega, Locomotiv GT: ezek voltak a fő sűrűsödési pontok az Illés-, Omega-, Metró-korszak után. Ám 1984-ben a Fonográf – Szörényiék második zenekara – befejezte működését. Most úgy tűnik, lesz még egyszer ünnep a világon, vagyis Fonográf-koncert június 4-én. A megalakulás harmincadik, a megszűnés huszadik évfordulóján kerestem fel Móricz Mihály szólógitárost.

Joó István
2004. 05. 30. 10:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Akkoriban vállig érő hajat viselt, a gitárja nyakán rókafarok csüngött.
– Az utóbbi körülmény változatlan. Megőszülnöm viszont nem sikerült. Ha tényleg nem sokat öregedtem, az az oka, hogy viszonylag későn, kilenc éve született a kislányom, és az apai boldogság konzervál. Meg az is, hogy változatlanul zenei közegben mozgok. Németh Oszkár dobossal együtt állandó tagja vagyok a NO coMMent nevű együttesnek, de rendszeresen föllépek Halász Jutka kísérőzenekarában is.
– Akár hatvanöt évesen is tudná csinálni?
– Jelenleg úgy érzem, igen. Alkati kérdés. Talán az is kell hozzá, hogy „ne vágj ki minden fát”.
– Vagyis ne igyon a zenész, ne éjszakázzon?
– Nincs recept. Ma már hősiesnek tűnik, hogy egy balatoni Fonográf-turné minden állomása a siófoki Delta étteremben végződött. A pirított máj 21,60 volt. A sör árára nem emlékszem.
– A zenéjük viszont nem volt olcsó. Például az egyedi vokálhangzásra gondolok. Ehhez foghatót csak az Eagles és a Crosby, Stills, Nash and Young lemezein lehetett hallani.
– Ezektől az együttesektől meg a Beatlestől nagyon sokat tanultunk. Magyarországon tényleg egyedülálló, hogy egy hattagú zenekar négy, viszonylag egyenrangú férfihangot szerepeltetett. Nem tudom, ma van-e ilyen, hacsak nem a NO coMMent.
– Számomra a Fonográf-muzsika: szárnyaló, bensőséges, egyszerre bluesos, harapós, ugyanakkor lágy is.
– Féltem, hogy azt mondja: countryzene. Szeretném eloszlatni azt az elég gyakori félreértést, hogy a Fonográf countryzenekar volt! Más kérdés, hogy az Eagleshez, Dire Straitshez hasonlóan megszólaltattunk a countryra jellemző hangszereket is. Valamiféle amerikai zenét játszottunk, persze sajátos magyar felfogásban.
– Nálunk mintha a könnyűzene szinte minden tartalmas ága kihalt volna…
– Ami ma van, nagyrészt már nem zene, hanem valami olyasmi, amit a kisujjából ráz ki az ember. Meg látványosság… Ez azzal is összefügg, hogy Magyarország kicsi, rengeteg fóka szaladgál, miközben nagyon kevés a hal. Az eleve csekély hallgató-, vásárlótömeg igényes része nem tudja eltartani azokat, akik neki játszanak. Ebben tehát a kis nemzet problematikája is benne van. A kiveszőfélben lévő igényes magyar popzenét valahogy dotálni kellene, ahogy például a filmet. De mit panaszkodom? A NO coMMenttel megjelent tíz év alatt három CD-nk. Az első előtt a volt kollégáink a lemezkiadók élén azt mondták, gyerekek, hozzatok három-négy milliót, és megjelenik a lemez. Tehát már ahhoz is pénzre van szükség, hogy megjelenj!
– De miért szerették harminc éve, a megalakulásakor a Fonográfot?
– Nyugaton a műfajnak már kissé „konyult a vége”, de mi abban az évtizedben kezdtünk hozzájutni a kinti popzenei értékekhez, ami izgalmasan újat hozott a hagyományos, szirupos könnyűzenéhez képest. Mindez úgy hatott ránk, mint a szerelem. A közönség is sokkal fogékonyabb volt, mint ma. A diszkó térnyerése óta kezdi elborítani az embereket a nagyon sok fajta zene, nincs idő megszeretni egyiket sem.
– Nemcsak a diszkó, hanem a sajátos magyar csöves korszak is riválisokat támasztott 1977–78 körül. Megjelentek a szűkített szárú farmert viselők, akik a kőkemény rockra esküdtek. Jött a Piramis, P. Mobil, Mini, Beatrice, majd Edda.
– Ezek a zenekarok a szövegeikkel is annak a tinédzsertábornak szóltak. Mi viszont nem akartuk kifejezetten azt a nemzedéket megszólítani.
– Az egykori Illés-nemzedéket igyekeztek kiszolgálni?
– Ők követtek minket, törődtünk is velük, de csapódtak hozzánk sokan az akkori tizen- és huszonévesek közül is. A Fonográf-tábor nem volt teljesen azonos az Illésével.
– Sok rajongó langyosnak tartotta a Fonográfot az Illéshez képest. Ezért kellett olykor Leventének bedobnia a Little Richardot?
– A Rolling Stonesnak az Y can’t get nót el kell játszania, bármilyen koncepcióra épüljön is a turné. Az Illés jó időben jó helyen lévő zenekar volt, a közönség legnagyobb nyitottsága idején. Ők közvetítették elsőként a beat műfajt. Csinálhatták volna rosszabbul is, akkor sem buknak bele. Szerencsére jó zenét játszottak, de szerintem a Fonográf szakmailag még annál is sokkal jobb zenekar volt, csak egy más korban.
– Nyilván arra gondol, hogy megjelent a fő ellenfél, a kommersz. Voltak akkori fiatalok, akik szerették volna sokkal inkább rendszerellenesnek látni önöket.
– Nem tudták, hogy egész versszakokat cenzúráztak ki a Fonográf-szövegekből. Így is volt mit kihallani a sorok közül. Utolsó lemezünkön, a Jelenkoron van egy szám, a Bengázer. A benga és a buldózer szavakból gyúrta össze Bródy Jancsi. „És jött a Bengázer, / és minden elvégeztetett, / A völgyet feldúlta, / mélyére acélmagot vetett…” Akkoriban a zenészek egymás között az oroszokat hívták bengáknak.
– Az Illés 1973-ban megszűnt. Tolcsvayék és a Trió felbomlott. Ön csak a második körben került szóba, miután Tolcsvay Béla nem lépett át a szupercsapatba. Ez nem keltett önben elfogódottságot?
– Örömet éreztem, hogy közöttük majd én is sikeres leszek. Tényleg úgy lett. A közönség szeretetéből jutott az együttes mind a hat tagjának. Egyébként nem az első Fonográf-lemez, hanem már Szörényi Levente Utazás című szólóalbuma jelezte a váltást, ahol még a Fonográf név nélkül ugyan, de lényegében együtt volt az új csapat.
– A Fonográf és Koncz Zsuzsa lemezein egy-egy vagy legfeljebb két saját szerzeményével is szerepelt. Elégedett volt önmagával?
– Lehet, hogy több számot mutattam a többieknek, mint amennyi aztán tőlem megjelent, de a Leventéé vagy a Lacié legtöbbször jobb volt. Közösen döntöttük el, hogy mi kerüljön a lemezre. Sosem maradt bennem tüske. Azt hiszem, a fonográfos időkben tanultam meg a zeneszerzést, és ez később ért be. A Halász Jutka-lemezeken és a jelenlegi zenekarunkban jóval több szerzemény az enyém, Peremartoni Krisztina lemezét csaknem teljes egészében én írtam. Mint szólógitáros pedig azt mondhatom, hogy megnyugodtam, bölcsebb lettem.
– Vagyis jobban játszik?
– Úgy érzem, sokkal jobban.
– Technikásabban?
– Nem az a lényeg. Kedvenc külföldi gitárosom Eric Clapton, a Lassúkezű. Játékában lélek és elgondolás van. Én is valahogy úgy szeretek játszani, és főleg „belül” tudok többet, mint régebben.
– Hány dalt elevenítenek fel a koncerten?
– Kiválasztottunk harminc számot, amely esélyes lehet arra, hogy elhangozzon.
– Szeret úgy általában próbálni?
– Egyáltalán nem. De hát a stúdiófelvételek előtt a hetvenes–nyolcvanas években sokat kellett közösen próbálnunk. A hanglemezgyárak akkoriban négysávos magnóval voltak felszerelve. Ma 24, 36, sőt 42 sávos magnóval dolgozunk, minden hangszert külön veszünk fel. Húsz– harminc éve viszont egyszerre kellett felvenni – egy sávra – az egész zenekari alapot. Senki sem hibázhatott, különben kezdhettük mindannyian elölről.
– Már 1978 után is úgy tűnt, nincs Fonográf, s 1984-ig kellett várni az új lemezre, amely az utolsónak bizonyult.
– Pedig 1979-ben ott voltunk a MIDEM-fesztiválon. Erdős Péter, a Hungaroton márkamenedzsere magyar világsztárt akart, mi is rajta voltunk a listáján. Akkor Cannes-ban nekünk volt a legnagyobb sikerünk, sőt kislemezünk jelent meg az United Artistsnál, befutni mégsem sikerült, mert ahhoz huzamosabban kellett volna kint tartózkodnunk. Ebben a kegyben viszont nem részesített bennünket a népköztársaság.
– A Hungaroton is kiadott egy angol nyelvű nagylemezt önöktől, aminek nem volt valami nagy sikere.
– Megértem, nagyon fel volt cukrozva. A saját számaink voltak, de más szöveggel és más hangszerelésben. Angol szakértők érkeztek a hanglemezgyárba, és belenyúltak a felvételekbe. Ott álltunk, szegény, felfedezésre váró zenekar, kénytelenek voltunk elfogadni a tanácsaikat.
– Aztán 1981-ben következett az Illés-koncert, 1983-ban az István, a király. Ezek az események vajon miért nem adtak elegendő hátszelet a Jelenkor című 1984-es Fonográf-lemeznek?
– A Fonográf-háttérrel készített István, a király teljesen beárnyékolta az együttes új lemezét, amely szerintem nagyon jó volt, mégis elsüllyedt az ismeretlenségbe. Az is belejátszott ebbe, hogy csak a Budapest sportcsarnokbeli élő lemezbemutató előtt, a sajtótájékoztatón derült ki, hogy ez Szörényi Levente búcsúkoncertje lesz. Mi is ott tudtuk meg, hogy Levente elbúcsúzik a színpadtól.
– Mit érzett, amikor meghallotta?
– Nem hittem el, hogy nincs folytatás. Sosem mondta ki senki, hogy a zenekar feloszlott. Reménykedtem, hogy fellépünk még közösen.
– Íme, nem reménykedett hiába…
– Csak ne essen majd az eső, és teljen meg a Kisstadion. Be fogjuk bizonyítani, hogy nem szezonális nótákat játszottunk annak idején!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.