Csökkennek az árak, növekszik a kereslet

O p t i k a i i p a r Nem is oly rég még megfizethetetlen volt a földi halandó számára a digitális fényképezőgép, ám a legutóbbi karácsony egyik slágertermékévé lépett elő. Mi sem természetesebb ennél, hiszen csökkenő készülékárak s ebből következően növekvő vásárlói kedv jellemzi a piacot. Az is sokat elárul, hogy az idei év azzal indult, hogy az Eastman Kodak bejelentette: az Egyesült Államokban, Kanadában és Nyugat-Európában abbahagyja hagyományos fényképezőgépeinek értékesítését.

Csákó Attila
2004. 06. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A digitális fényképezőgépek gyártásában piacvezetőként jegyzett Sanyo (amely cég többek között az Olympust is gyártja) tavaly kétmilliárd dolláros forgalmat produkált, idén viszont várhatóan hárommilliárd dolláros árbevételt ér el ebben az üzletágban. E másfélszeres bővülés alátámasztja a piackutatók előrejelzését, amely szerint a digitális fényképezőgépek globális forgalma az idén meghaladja majd a hagyományos gépekét. Filmes gépből várhatóan 36 milliót, digitálisból viszont – a tavalyi 41 helyett – 53 milliót adnak el az idén a világban. A 2003-ban tapasztalt szédítő iramú átrendeződés tehát folytatódik a 2004-es esztendőben.
Már a tavalyi év is siralmasan alakult az analóg masinák gyártói, illetve a háttéripar számára. Olyannyira, hogy például a Kodak a fejlett piacokon, Észak-Amerikában és Nyugat-Európában ki is vonul erről a területről, tudomásul véve, hogy a digitális gépeké a jövő. Idehaza a jó nevűnek számító Főfotó a labortevékenységének egy részét, az analóg kidolgozást átadta a német CeWe Colornak, s a digitális képek feldolgozására koncentrál.
Hiszen Magyarországon a szeptembertől az év végéig terjedő karácsonyi időszakban már szintén a digitális gépek kerültek túlsúlyba. Darabszámban is sikerült elérni legalább az 50–50 százalékos arányt, amivel hazánk felzárkózott a földrész nyugati régiójához. Ráadásul a magyar vásárló is egyre igényesebb ezen a téren, így a neve nincs gyártmányok egyre inkább kiszorulnak. 2002-ben az átlagos vásárló még az 50 ezer forintba sem kerülő, szerény tudású masinákat kereste. Tavaly már 100 ezer forint környékén volt az árcentrum, ami a technikai fejlődést és az árak alakulását figyelembe véve erős színvonal-növekedést jelez. A 100 ezer forintos gépek már jellemzően 3–4 megapixeles felbontásúak, optikai zoommal is rendelkeznek, emellett egyre több teret adnak a fotós kreativitásának, azaz a beállítási lehetőségeket tekintve egyre jobban emlékeztetnek a filmes gépekre.
Az ez évre vonatkozó előrejelzésekre sem panaszkodhatnak a kereskedők: várhatóan folytatódik az árcsökkenés, a memóriák terén pedig az árzuhanás. A digitális fényképezés divattá, a kamera divatcikké vált.
A digitális masinák piacán tavaly is folytatódott az előző évek tendenciája, a 100 százalék feletti piacbővülés és az árcsökkenés, újdonságként pedig nyáron megjelentek a tükörreflexes gépek, melyek ára a karácsonyra fókuszálva már ősszel zuhanni kezdett, azaz jó néhány típus esetében 350 ezer forint alá esett.
A névtelen, illetve iparágon kívüli gyártók kivétel nélkül vásárolt fotótechnológiával dolgoznak. Ez a mostani aranykorban racionális magatartás, ám később – amikor a piac szűkül, s a cégek a vevők megtartása érdekében költséges fejlesztésekre kényszerülnek – alaposan visszaüthet, megrostálva a gyártókat.
Az iparág jelenleg a nagy szabványosítási hullámok időszakát éli. A memóriák területén ez gyakorlatilag már le is zajlott, most a hordozható nyomtatók és az objektívek kerültek sorra.
Az objektíveknél még zajlik az útkeresés: a Nikon egy új csatlakozású objektívcsalád bevezetését határozta el, az Olympus–Kodak páros pedig arra tesz kísérletet, hogy a digitális kamerák világában meghonosítsa a kompatibilis objektívet.
Ami még hiányzik a magyar piacról, az a háttérszolgáltatások fejlődése: egyre több helyen van már digitális előhívás (erre szolgáló automatáknál vagy a filmes gépeknél megszokott borítékbeadós rendszerrel), az árak azonban még magasak. S bár az otthoni nyomtatás is viharos gyorsasággal terjed (vannak már elemről működő, tolltartónyi méretű nyomtatók is), olcsónak egyelőre az sem nevezhető. A legtöbb potenciális vásárlót továbbra is az tartja vissza a digitális technológiától, hogy túlságosan bonyolultnak s drágának tartja a kattintástól a kép kézbevételéig tartó utat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.