Fapados szárnyalás

A repülőgépek indulását megelőző terjedelmes sajtókampány és a kedvező üzemelési paraméterek bemutatása ellenére sem mondható el a Wizz Air eddigi működéséről, hogy kiugró eredményeket produkálna. A döntően külföldi és részben magyar tőkéből létrehozott fapados légitársaság repülőgépeinek átlagos kihasználtsága 48 százalékos, ami a főszezont figyelembe véve szakemberek szerint meglehetősen szerény eredmény. A hazánkban működő fapados cégek arra alapozzák üzletpolitikájukat, hogy visszautasíthatatlan áron, néhány ezer forintért – vagy akár ezer forint alatt – ajánlják jegyeiket, ám az olcsó utazáshoz egy-egy járaton csak néhány utas jut hozzá.

Putsay Gábor
2004. 07. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Feltehetően a befektetőket próbálta megnyerni a Wizz Air vezetése, amikor az indulást megelőző hónapokban a sajtóban olyan eredményekkel álltak elő, amiket a légiiparban jártas szakemberek kétkedve fogadtak. A tőkeemelés előtt álló cég vezetői azt közölték, hogy rövidesen Kelet-Közép-Európa harmadik legnagyobb légitársasága lesz a Wizz Air, megelőzve a Malévot, 2006-ban pedig majd a legnagyobb térségi légitársaságként működik. A Wizz Air piaci szereplésével számoló szakemberek megjegyezték: a rendelkezésre álló gépparkkal nehezen tudnak meghatározott időn belül anynyi utast elszállítani, amennyit előre jeleztek – százszázalékosan kihasznált gépek esetén is –, hiszen figyelembe kell venni a naponta megtett távolságon kívül a forduló- és szervizidőt is. A legmeglepőbb azonban az volt – vélekedtek –, hogy jócskán alábecsülték a piacot, a konkurencia hatékonyságát. Vetélytársakból pedig van elég: csak Budapestről hat fapados és szinte valamennyi Európában működő nemzeti légitársaság repül. A Malévtól tavaly elbocsátott Váradi József elmondása szerint hatodmagával alapított egy céget húszmillió forintból, majd intézményi befektetők révén előbb három-, majd hatmillió dollárra emelték a Londonban bejegyzett Wizz Air Ltd. alaptőkéjét. A döntően angol, holland, svájci, magyar és lengyel tőkéből megalapított társaságon belül két leányvállalatot hoztak létre, a Wizz Air Polska Sp.-t, és a Wizz Air Hungary Légiközlekedési Kft.-t, amelynek Váradi József a vezérigazgatója. A tőkeemelés azonban nem volt egyszerű. Információink szerint nemcsak az egykori malévesek próbáltak meg kilincselni a befektetőknél, László Csaba expénzügyminiszter is latba vetette befolyását. A társaság illetékesei felvették a kapcsolatot az OTP Bank Rt., illetve a Láng Holding vezetésével, ám sikertelenül jártak. Piaci információk szerint az ügyben Soros Györgyöt is megkeresték, aki szintén elutasította a Wizz Airt. A légitársaság májusi katowicei indulásakor Váradiék bejelentették, hogy húszmillió euróval emeli a cég tőkéjét az amerikai Indigo Partners LLC, a Texas Pacific Group légi közlekedésre szakosodott leánycége. Ez a pénz azonban nincs még a Wizz Air Ltd. számláján, hiszen az Indigo Partners felajánlotta ugyan a tőkeemelést, ám rendkívül kemény feltételekkel. Többek között abban az esetben nyújtanak anyagi támogatást, ha legalább ugyanolyan összegű európai tőkét tud szerezni a Wizz Air, lévén, hogy Európában működő cég. Piaci információk szerint a Wizz Air fokozatosan éli fel meglévő vagyonát, a körülmények pedig egyáltalán nem kedvezőek. Általánosan elmondható, hogy a légiiparban nem tolonganak a befektetők, hiszen az elérhető profit minimális. A légipiac ugyanis speciális, rendkívül sokszínű, nagyon sok versenyzővel, sajátságos árképzéssel, így az elérhető nyereség általában öt százalék alatt marad.
Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs vezetője a cég tőkehelyzetével kapcsolatban lapunkkal azt közölte: nyár végére megállapodnak az európai befektetőkkel, így az Indigo Partners pénze is a cég számláján lesz. Az Indigóval kötött korábbi megállapodás biztosítékot jelent az európai befektetők számára is, ami megfelelő alapot ad a cég pénzügyi stabilizációjához. Egyébként a hétmillió eurós alaptőke elegendő jelenleg a napi üzemeléshez, főként úgy, hogy a piacon működő „low cost” légitársaságok ennél szerényebb anyagi körülmények között tevékenykednek – tette hozzá Kázmér Natasa.
Habár a Wizz Air versenytársaihoz képest nem költ sokat marketingre és reklámra, mégis meggyőző és lehengerlő az általuk korábban indított sajtókampány. A korábban beharangozott, nem létező eredmények mellett feltűnő például, hogy egy napilap ugyanazon számában úgy jelent meg cikk vagy hirdetés a Wizz Airről, hogy közben a Malév kedvezőtlen helyzetéről vagy eredményeiről számolt be az újság. Váradi József április végén sajtótájékoztatót tartott, ahol bejelentette, hogy – aznap – megkezdték a jegyek értékesítését, és június 24-én indul az első járatuk Ferihegyről. A sajtótájékoztató egyébként egybeesett a Malév-sztrájkkal. Mint ismert, az alkalmazottak egy része éppen azon a napon szüntette be a munkát a Légiforgalmi Dolgozók Független Szakszervezetének felhívására, a társaság több járatát kényszerült törölni. A tájékoztató napján jelent meg egy cikk az említett nagy példányszámú napilapban a Wizz Air budapesti indulásáról, ami tartalmilag és mondanivalóját tekintve megegyezett a sajtóanyagban foglaltakkal, továbbá megjelölték a Wizz Air internetes portálját, ahol a jegyeket foglalni lehet. Váradi József pedig büszkén jelentette be, hogy az értékesítés kezdetétől számított néhány órán belül – a 990 forintos akciós jegyekkel – több ezer foglalást regisztráltak. A portál címének leírása azért furcsa, mert a cikkben sehol nem jelölték, hogy fizetett hirdetésről lenne szó, továbbá nem volt közérdekű közlemény. Ugyanezen újságban a címlapon jelent meg egy hirdetés a Wizz Airről az indulást megelőző napokban, közvetlenül felette pedig egy terjedelmes cikk a Malévről, ami a nemzeti légitársaság gazdasági mélyrepülését hivatott bemutatni.
A Wizz Air eddigi működése mindezek ellenére nem mondható példaértékűnek, bár a társaság illetékese szerint megfelelőek az eredmények. Információink szerint a társaság által üzemeltetett repülőgépek átlagos kihasználtsága 48 százalékos, egyedül a barcelonai és a londoni járat iránt mutatnak jelentősebb érdeklődést az ügyfelek, utóbbinál az ülőhelyek hetven százalékát foglalják le. A Wizz Air – a többi fapados üzleti modelljéhez hasonlóan – főként az olcsó jegyekkel tesz kísérletet arra, hogy az utasokat elhódítsa a konkurenciától, így próbálnak új utazóközönséget megnyerni. Problémák, nem várt piaci nehézségek azonban bőven akadnak. Így például a konkurencia sem tétlenkedik, főként azért, mert a legjövedelmezőbb útvonalon nem egy, hanem öt versenytárssal kell megküzdenie, ezek többsége pedig szintén olcsó jegyeket kínáló légitársaság. Kedvezőtlen továbbá a kerozin árának drasztikus emelése, így kénytelenek a költségeket más területen visszafogni, a jegyek árát viszont egy fapados légitársaság esetében nehéz emelni. A kerozin árának nagymértékű emelése önmagában elegendő ahhoz, hogy csökkenjen a társaságok tőkéje. Kedvezőtlenül érinti a fapados cégeket az is, hogy az átépítés miatt nem tudják használni az olcsónak számító Ferihegy I terminált. A Ferihegy II repülőtér igénybevételekor pedig az illetékek a duplájára vagy akár a triplájára is emelkedhetnek, amit szintén érvényesíteni kell az árban. A fapados cégek egyik ütőkártyája a hagyományos légitársaságokkal szemben éppen az, hogy az olcsó repülőtereket használják, így jelentősen csökkenthetik költségeiket.
A piacon való megkapaszkodás, az utasok igényeinek mind tökéletesebb kielégítésének egyik jele, hogy az ellenérdekelt felek közelednek egymáshoz. Arra is akad példa, hogy bizonyos útvonalakon a fapadosok és a hagyományos légitársaságok együttműködnek. Bármennyire is furcsa, amennyiben összefognak a hagyományos – a legtöbb esetben nemzeti – légicégek, hamar kiszorítják a piacról az olcsó jegyekkel felbukkanó fapados konkurenciát. Ez alól kivétel, ha a nemzeti légitársaságok által üzemeltetett vagy a saját érdekeltségi körébe tartozó fapadosok repülnek egy-egy útvonalat. Európában a hagyományosok összefogására jó példa az Amszterdam–Nizza útvonal, ahol a fapados cégeknek nem terem sok babér. Információink szerint a Budapest–Stockholm útvonalon a téli menetrendtől várhatóan megszünteti járatát a skandináv Snowflake.
Vitathatatlan, hogy a fapadosok lényegesen olcsóbb árakon ajánlják az utazást, mint a hagyományos légitársaságok – amennyiben a jegyeket hetekkel vagy hónapokkal előbb lefoglalják az ügyfelek. Az akciós jegyekhez viszont csak néhány utas jut hozzá, a többiek hasonló vagy ugyanolyan áron utaznak mint a hagyományos társaságok gépein. Különböző üzletpolitikát alkalmaznak a fapados és a hagyományos légitársaságok. Előbbiek a már említett olcsó és kevésbé használt repülőtereket keresik, a gépeken sűrűbben helyezik el az üléseket, tehát egyszerre több utast tudnak befogadni, a menetjegyek egy útra szólnak, továbbá a fedélzeten külön díj ellenében lehet ételt és italt vásárolni. A hagyományos légitársaságok az A és B pont közötti fuvarozáson kívül az átszállóforgalomra építenek, ezért a forgalmas nemzetközi repülőtereken szállnak le, oda-vissza útra szól az ügyfél jegye, a fedélzeti kiszolgálás pedig – igaz, a jelentős árcsökkentések óta szerény kivitelben – benne foglaltatik a jegyek áraiban.
Ugyanakkor nem vitatható el a fapadosok szerepe, hiszen a kedvező jegyárak miatt új utazóközönség veszi igénybe a repülőtársaságok szolgáltatásait, ami kedvezően hat a turizmusra is. A fapadosok megjelenése óta lényegesen több turista érkezik az országba, mint azelőtt, így az itt elköltött jövedelem is megemelkedik. Ugyanakkor a fapadosok megjelenésével a nemzeti légitársaságok is csökkentették áraikat, így a piac jelentősen kibővül.



Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.