A tolvaj tűzoltó

Rekorder a magyar médiában a negyvenöt éves Szabó család, és nem mutatja a hanyatlás jeleit. Liska Dénes, akinek édesgyermeke a rádiós szappanopera, regényt is írt a kezdetekről.

Hanthy Kinga
2004. 08. 07. 15:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még az ötvenes évek elején kezdődött a történet a Színművészeti Főiskolán, ahol Bozó László és Liska Dénes osztálytársak lettek. Liskát azelőtt tanácsolták el egzisztencialista nézetei miatt a Pázmány Péter Tudományegyetemről, egy évig rakodómunkás volt, azután kezdett dramaturgiai tanulmányokba Mészöly Dezső osztályában. Bozó László hozzám hasonló előéletű ember volt. Ezért először tartottunk is egymástól – meséli Liska Dénes. A kezdeti tartózkodásból szoros barátság lett, amely megmaradt a főiskola után is. Bozó rádiós lett, Liska a Magyar Néphadsereg Színházához került dramaturgnak.
Amikor 1958-ban felmerült a rádióban, hogy szükség lenne népszerű hangjátéksorozatra, és az ötletet Gács László, akkori elnök is támogatta, Bozó az addigra már rádiójátékokkal is jelentkező Liska Dénest hívta segítségül. Minta nem volt előttük, bár a lengyel rádióban nagy sikerrel futott a Matysiák család története. A miénk Szabó család lett.
„Az első részt én írtam, de gyorsan beláttam, hogy egyedül nem fogom bírni. Így került a társaságba jó barátom, Baróti Géza és Forgács István festő-író, akiből a magyar Mrozek vagy Ionescu válhatott volna, ha felismerik. László Endre lett a rendező és a fiatal Major Anna a lektor. Ő máig hűséges tagja a Szabó családnak. Akkoriban már a József Attila Színházban dolgoztam, logikus volt tehát, hogy a szereplők többsége is onnan jöjjön. A kiváló Szabó Ernőből így lett Szabó bácsi. Gobbi Hildát pedig épp kirúgta Major Tamás a Nemzetiből, és a mi társulatunkhoz tartott. Gondoltam, szegény Gobbi ráér majd hetente.”
Szabó néni figurájába Baróti Géza lehelt életet. A cím jogtulajdonosa Liska Dénes lett, mert nem engedett A Szabó család-ból. A József Attila Színház és környéke pedig egyértelművé tette az angyalföldi környezetet. Szabó bácsi szövőgyári művezető volt, Szabó néni háztartásbeli. Került a történetbe kétkezi és értelmiségi családtag, procc és szelíd feleség. „Elmentem a Teve utcai rendőrkapitányságra – emlékezik Liska Dénes –, akkoriban még nem volt olyan nagy a szigor. Beszélgettem a nyomozókkal, kérdeztem, ki tud a legkevésbé feltűnően lopni egy szövőgyárból. Mondták, a tűzoltók. Bele is került a szövegbe. Hívott a belügyből a tűzoltófőnök, kérdezte, hogy miért bántom őket. De végül békében váltunk el.”
A Szabó család sikerének titka az aktualitás volt. Hetente íródott, benne volt minden, ami akkor hír volt. A szülőatyák arra gondoltak, jó, ha a sorozat megér húsz részt. Liska Dénes a kétezredik rész után hagyta abba. Egymaga több mint hétszázat jegyez. A kétezredik adás után, 1997 januárjában a New York Times hosszú interjút közölt Liska Dénessel e páratlan sorozat kapcsán. A magyar sajtóban nem volt róla hír. Hiába, a Magyar Rádió nem kereskedelmi vállalkozás, még ha időnként effajta tevékenységre kényszerül is. Nincs pénze arra, hogy eljuttassa a Szabó család legfrissebb híreit a bulvárlapok címoldalára. Ettől azonban a család még él, működik, megújult és változott ugyan, hiszen új szerzők írják, új rendezőt kapott, csak az örökifjú Major Anna képviseli az állandóságot immár negyvenöt esztendeje. Ő az, akinek az egész család a „fejében van”.
– Nem próbálta befolyásolni a szocializmus évtizedeiben a szerzőket, a történet bonyolítását a politikai hatalom, nem illett megemlékezni a pártkongresszusokról, az ötéves tervekről? – kérdezem. „Kerültük a politikát – feleli –, a Szabó család nem járt pártgyűlésekre, bár tudható volt, hogy Szabó bácsi baloldali érzelmű. Azt azonban mindannyian megfogadtuk, hogy hazugságot nem írunk le. Olykor beleszaladtunk egy-egy megrovásba, de nagyobb baj soha nem történt. Sőt kimondottan sikeres volt az az epizód, amelyben a mezőgazdasági miniszterhelyettesnek Petike Dicsértessék a Jézus Krisztus!-sal köszönt, majd elmondta, hogy a nagymamája elvitte megkeresztelni. Bár a vallástalanság volt a divat, mindenki tudta, mi zajlik titokban az országban. Baróti újságíróként, riporterként is jól ismerte az életet, én Angyalföldet figyeltem, hallgattam a híreket, gyűjtöttem az anyagot. Baróti gyorsan írt, én lassú voltam. Sokszor a hétfő délutáni felvétel végére írtam meg a szöveg befejezését, épp ezért volt friss kedden, az adás napján. Úgy érzem, épp ez az erénye halt el mostanra.”
Életműnek is tekinthető a Szabó család, Liska Dénesnek azonban ez csak egyik alkotói területe volt. A tizenöt évesen árvaságra jutott, sokat hányódott fiatalember ugyan nem lett filmes, nem vihette vászonra az Iliászt és az Odüsszeiát, mint tervezte, de 1953-tól 1972-ig dramaturgként részese volt a József Attila Színház indulásának és nagy sikereinek. Ezután a Magyar Televízió gyermekosztályára került, nevéhez fűződik a máig játszott magyar rajzfilmek rögzítése, a Cimbora megindítása, együtt dolgozott Szabó Istvánnal, Kardos Ferenccel, Sára Sándorral, akivel a négy évszakot felölelő Nagy László-portréfilmet is készítette. Később a szórakoztató műsorok főszerkesztőségén szervezett országos televíziós vetélkedőket. „Más volt az a világ, nagy erénye, hogy a televízióból nem lehetett annyit lopni. Azt mondták tréfásan, hogy Nagy Richárd elnök még a liftek járásán is ott tartja a szemét. És megvédték az embert, ha úgy érezték, hogy igaza van. Nagy botrány lett például abból a dokumentumfilmből, amelyiket a kalákáról, az állami építkezésekről ellopott anyagokból épülő magánházakról készítettünk. De hiába követelte Ábrahám Kálmán akkori építésügyi miniszter, hogy adjuk ki az informátort, sem mi, sem a tévés vezetés nem volt erre hajlandó. Más világ volt abból a szempontból is, hogy a színészek sem rohantak szét az előadás után, tele volt a társalgó, tele a Fészek Klub.”
Liska Dénesnek négy sikeres könyve jelent meg, mióta kilépett A Szabó család műsorfolyamából. Ma is legfontosabb dolgának tartja, hogy megírja, amiről az utókornak tudnia kell: élete fordulóit, a József Attila Színház történetét, a Szabó család indulását. Azt mondja, a halotti ingnek már üres a zsebe, az övé azonban még tele van.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.