Centrifugában pörgetik a magyar Gripen-pilótákat

Különleges feladattal utazik a napokban Svédországba öt kecskeméti vadászpilóta. Mielőtt Gripen-átképzésre kerülnének, a kijelölt repülőtiszteket óriáscentrifugában teszik próbára, ahol szimulálhatják a repülés közben rájuk váró túlterheléseket. A nyár végi program részeként a magyar „légi lovagok” vészhelyzeti és túlélési kiképzésben is részesülnek.

2004. 08. 18. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar légierő pilótáinak felkészítése az Orbán-kormány által kiválasztott svéd vadászrepülőgépre tulajdonképpen már májusban megkezdődött. Előképzésként ugyanis 250 millió forintért két korszerű L–159-es cseh gyakorlógépet bérelt a Honvédelmi Minisztérium számukra, hogy azokon összesen 150 órát repüljenek. A cseh Aero Vodochody cég gépei azért is alkalmasak a Gripenekre történő előképzésre, mert pilótafülkéjükben már folyadékkristályos képernyőkön jelennek meg az adatok, szemben az idehaza használt MiG–29-esekkel, melyek szinte kizárólag hagyományos mutatós műszerekkel rendelkeznek.
Az első fázis július végén zárult, s a magyar pilótáknak ezúttal már Svédországba vezet az útjuk. Ahhoz ugyanis, hogy januártól megkezdjék a Gripenekre történő átképzést, a svéd légierő előírása alapján túlterhelési próbákon, illetve képzésen kell részt venniük, hogy később a manőverezés során gond nélkül bírják a sokszoros túlterhelést. A pilótafülkében előálló fizikai hatásokat egy különleges berendezéssel, hivatalos néven „dinamikus repülésszimulátorral” imitálják. A Linköpingben, egy nagyméretű körépületben elhelyezett berendezés tulajdonképpen egy tízméteres, félkarú centrifuga, melynek „markában” egy aprócska kabin (úgynevezett gondola) pörög, benne a tesztelés alatt álló pilótával. A túlterhelés értékét a pörgetés sebességével, irányát pedig a gondola különböző irányú elforgatásával érik el. A szerkezet gyorsulásával ezenkívül szabályozni tudják azt is, hogy a túlterhelés és annak súlyos fiziológiai hatásai milyen gyorsan csapjanak le a pilótára – vagy ahogy ők mondják: milyen gyorsan ereszkedjen alá a „szürke függöny”. A fordulókban előálló túlterhelések miatt ugyanis a vér kifut az ember agyából, amit az illető úgy észlel, hogy látása lassanként színeit veszti, elfátyolosodik, majd megszűnik. Közben persze belepréselődik az ülésbe, végtagjai pedig annyira elnehezednek, hogy egy-egy kapcsoló elérése is lehetetlenné válik.
Hogy hűen imitálja a repülőgépen fellépő hatásokat, a centrifugát egy gigantikus, 80 tonnás, közel két megawattos elektromotor hajtja. Az amerikai gyártmányú berendezést néhány éve azért szerezték be a svédek, mert a külföldi tapasztalatok azt mutatták, hogy a modern vadászgépeken fellépő, akár kilencszeres túlterhelések miatt a pilóták elveszíthetik eszméletüket és lezuhanhatnak. A centrifugában föl lehet készíteni őket erre az úgynevezett g-loc jelenségre, melyet enyhíteni lehet speciális, úgynevezett g-ruha használatával, illetve bizonyos izomcsoportok megfeszítésével a megfelelő pillanatban. A magyarokra is érvényesítendő helyi előírások szerint a pilótáknak kilencszeres túlterhelést kell kibírniuk 15 másodpercen keresztül, s ennek sikeres teljesítése hitelesíti őket a Gripen-repülések megkezdésére. Hogy nem egyszerű akrobatamutatványról van szó, arra számos jel utal a linköpingi létesítményben: a centrifuga bejáratánál tolókocsi, légzőkészülék és defibrillátor várja a magukat túlvállaló „égi lovagokat”.
A kiutazók szerint az ilyen felkészítés korábban nem volt általános a magyar légierőben, annak ellenére, hogy a MiG–29-es óriási teljesítménye miatt nagyobb és hosszabb ideig tartó túlterhelés is érheti a pilótákat, mint a kifinomult Gripenben. Magyarországon a centrifugás gyakorlást és tesztelést annak ellenére nem vezették be, hogy a magyar vadászrepülők legutolsó (1998-ban bekövetkezett) halálos katasztrófája összefüggésben állt a túlterhelésekre történő elégtelen felkészítéssel.
Bár a Gripennel még kevés tapasztalat gyűlt össze ahhoz, hogy megbízhatóságát össze lehessen vetni a nagy számban szolgálatban álló többi korszerű vadászgéppel, a pilótáknak természetesen fel kell készülniük a legrosszabbra is: mit kell akkor tenniük, ha egyszer el kell hagyniuk használhatatlanná vált gépüket? A nyár végi svédországi kiképzés második fele ezzel foglalkozik. A kecskeméti kiválasztottaknak a Balti-tenger partján lévő Halmstadtban el kell sajátítaniuk a katapultülés használatát, illetve a mentőernyő kezelését is, valamint azt, hogy mit tegyenek, ha isten háta mögötti helyen érnek földet, vagy vizet. Azzal, hogy a magyar Gripenek a Medgyessy-kormány döntése következtében légi utántöltésre is alkalmassá válnak, nem lehet kizárni, hogy a gépek majdan hosszú utakat tesznek meg az Atlanti-óceán felett. Ott egy esetleges katapultálást követően a szerencsétlenül járt repülőgép-vezetőnek ki kell tartania mentőcsónakjában, amíg megérkezik a segítség.
A kéthetes képzés végén a magyar pilóták hazatérnek, majd jövő januárban a Vanern-tó partján lévő Satenasba utaznak, ahol a helyi légitámaszponton megkezdődik 11 hónapos tényleges átképzésük a Gripen vadászrepülőgépre. A Tóth Gábor őrnagy vezette csoport harmincegynéhány éves tagjai tudják, hogy ez a feladat pilótakarrierjük legnagyobb kihívása, hiszen visszatérve ők oktatják majd társaikat a svéd vadászgéppel kapcsolatos ismeretekre, s így rájuk épül a magyar harci repülés jövője. Egyetlen dolog bántja csak őket: hosszú svédországi tartózkodásukra nem vihetik magukkal családjukat, hiszen ennek költségeit a Honvédelmi Minisztérium csak olyan esetekben állja, amikor a kiküldetés időtartama meghaladja az egy évet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.