Pályázni, de mire?

Hommer Tibor
2004. 08. 07. 17:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Korszerűsíteni kívánja az SZDSZ-es vezetésű gazdasági minisztérium a pályáztatási rendszert, ezért kérnek minden céget, tegyenek javaslatot, hogy milyen egyszerűbb formanyomtatványt és egyáltalán: pályáztatási procedúrát tudnának elképzelni a jövőben. Lenne egy tiszteletteljes javaslatunk, ami, bár nem a pályáztatási eljárásra vonatkozik, mégis – szerénytelenség nélkül – elemi reformelképzelésnek számítana a jelenlegi körülmények között. Elképzelésünk a következő: töltsék fel legalább minimális összeggel a pályáztatási alapokat! Tudniillik jelen pillanatban szinte nincs olyan pályázati alap Magyarországon, amely érdemi támogatást nyújtana a mikrovállalkozásoknak vagy a kisebb agrárcégeknek és mezőgazdasági vállalkozóknak.
Ma legfeljebb a közepes, de inkább a nagy cégek lehetnek érdekeltek pályázatírásban, ám e körnek szinte teljesen mellékes, hogy bonyolult-e vagy éppen egyszerű a pályáztatási procedúra. A közepes méretű és a nagy vállalkozások ugyanis bármikor képesek megfizetni olyan szolgáltatót, amelyik tenderírásra szakosodott, s amelyik szolgáltató betéve tudja, hogy hol, melyik pályázatbíráló bizottságban kit, kiket kell és lehet megvásárolni még a tender elkészítése előtt, hogy végül sikeresnek ítéltessen a már elkészített pályamunka. Nem is szólva arról, hogy a nagyobb vállalatok a pályázati pénzekre való igényüket egyenesen a kormányzattal folytatott tárgyalásaik során jelentik be, s nemcsak a költségvetési összegeket, hanem egyéb olyan előnyöket is kiharcolnak, amiket a kormányzatnak módjában áll biztosítani e cégek számára. A nagyvállalatok ugyanis tökéletesen tisztában vannak azzal, hogy egy-egy nagyobb beruházásukat, fejlesztésüket a kormányzatok igyekeznek saját politikai sikerként kisajátítani, s mint tudjuk, a politikai fegyvertények felvásárlásakor a miniszterek nem nagyon mérlegelik a vételárat. A nagyvállalkozói kör tehát emiatt nem igazán fordít különösebb figyelmet az állami tendereljárásokra, a szolgáltatást megvásárolja a tanácsadói piacról, ha nem éppen egyenesen a kormánytól. Még annak árán is, hogy a teljes e célra szánt költségvetési keretet kimerítik, ami miatt a kisebb cégek számára nyitott alapokban egyetlen fillér sem marad. A támogatási, gazdaságfejlesztési alapok feltöltöttségi szintjéről ugyanis számos esetben a kormányzat saját hatáskörben dönt, így azok tőkeellátottságát még akár év közben is módosíthatja.
Ezzel szemben a mikrovállalkozások, a gazdák sok esetben képtelenek hasonló szolgáltatást megvásárolni, hiszen ehhez se tőkeerővel, se tudással nem rendelkeznek. Ez nem is lenne baj, hiszen ha egy kormányszerv, esetünkben egy minisztérium képes lenne ellátni a feladatát, nem kérne megoldást az érintettektől, azaz nem hárítaná át munkáját a vállalkozókra, hanem nekilátna, és megalkotna egy egyszerű pályáztatási rendszert. Persze ennek csak és kizárólag akkor lenne értelme, ha a kormány érdekeltté tenné az adott vállalkozói kört a pályázásban. Mert hogy pillanatnyilag ott tartunk, hogy egy pályázat összeállítása szinte többe kerül, mint az elnyerhető maximális támogatás, amelyről tudjuk, hogy szinte soha nem ítélik meg, hanem annak csak a töredékét folyósítják a győztesnek. Persze azt is csak abban a kivételes esetben, ha a tenderkiíró minisztérium nem épít valamiféle bürokratikus csapdát a tenderbe, amelyre hivatkozva végül szerződésszegőnek minősíti a győztes vállalkozást, s megtagadja attól a korábban már megítélt támogatást. Talán túlzásnak tűnhet, hogy ekkora jelentőséget tulajdonítunk a mikrovállalkozásoknak és a kisebb agrárcégeknek. E vállalkozások döntően kis létszámmal, viszonylag gyenge tőkeellátottsággal és technológiai adottságok mellett működnek, viszont körük igen széles, éppen ezért csoportjuk meghatározó szerepet tölt be a foglalkoztatásban, amelynek révén létük, mi több: jólétük nem pusztán gazdasági, hanem bizonyos mértékben szociális kérdés is. Nem véletlen, hogy a gazdasági nagyhatalmak – például Franciaország és Németország – fokozott figyelmet és rengeteg energiát fordítanak e szférára annak érdekében, hogy állami ösztönzőkkel javítsák helyzetüket. Ugyanez nem mondható el a magyar kormányról, amely szinte egyetlen olyan pályázati alapot sem töltött fel, amelyet a szóban forgó vállalkozói kör megpályázhatna.
Virtuális séta során bebarangolhatjuk a hazai tenderek világát. Jó kiindulópont erre a Nemzeti Fejlesztési Hivatal internetes honlapja, amely a www.nfh.hu címen érhető el. Itt viszonylag gyorsan működő keresőprogram segítségével nekiláthatunk kikeresni a mikrovállalkozásokra szabott pályázati lehetőségeket. Ne csüggedjünk, ha akár több ezer keresési kombinációból egyetlen találatunk sem lesz! Aki kitartó, előbb-utóbb belebotlik egy-két pályázatba. Olyanokba, amelyekről nem sikerült eldöntenünk, hogy tréfa-e, vagy komolyan gondolja a kiírója. Ilyen komoly – a mikrovállalkozások által is igénybe vehető – pályázat például a kisvállalkozások internetes megjelenését támogató tender, amely nem ad ugyan támogatást informatikai eszközök beszerzésére, de legfeljebb háromszázezer forinttal segíti a kisebb cégeket abban, hogy saját internetes honlapot alakítsanak ki. A másik, a mikrovállalkozások által is igénybe vehető, immár munkaügyi, foglalkoztatási támogatás sem túl ösztönző hatású: a Foglalkoztatási és Munkaügyi Minisztérium legfeljebb hat hónapon át fizet egy minimálbérnek megfelelő összeget és annak közterheit, ha mikrovállalkozás munkanélkülit alkalmaz. Első hallásra korrekt ajánlatnak tűnik, de a rejtett pályázati kitételek között szerepel, hogy a teljes támogatási összeg nem érheti el a félmillió forintot, ugyanakkor a munkanélkülit alkalmazó cégnek vállalnia kell az alkalmazott hoszszú távú foglalkoztatását.
A Nemzeti Fejlesztési Hivatal már említett honlapja az agrárgazdálkodásoknak is kínál lehetőségeket a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium weboldalára csatlakozva, ahol ismételten üres minden pályázati témakör. Egyenként górcső alá vettük az agrártárca pályázati témaköreit, s megdöbbenve tapasztaltuk, hogy a megjelölt 19 tárgykörből 12-re semmilyen pályázat nem áll a kistermelők rendelkezésére. Nem kisebb pályázati lehetőségekről lenne szó, mint agrárrendtartási, állattenyésztési, európai integrációs, élelmiszer-ipari, földügyi, halgazdálkodási, informatikai, térképészeti, vadgazdálkodási, vidékfejlesztési, vízgazdálkodási vagy más szakmai pályázatokról. Mindezen tárgykörökben a magyar, azaz újdonsült uniós gazdálkodók és kisebb agrárvállalkozások nem folyamodhatnak állami segítségért.
A költségvetés, a Medgyessy-csomagok minden olyan fillért elvontak, amelyek a hazai kisvállalkozói és gazdálkodói kör megsegítését lennének hivatottak szolgálni. Ilyen nincstelenségben, vagy ha úgy tetszik: esélytelenségben több mint nevetségesnek, kifejezetten cinikusnak hat a gazdasági tárca kezdeményezése, amelyben a vállalkozásokat kéri fel arra, hogy tegyenek javaslatokat a hazai pályázati rendszer egyszerűsítésére. Ahelyett, hogy a vállalkozókat állami ösztönzőkkel újabb és újabb tervek megálmodására késztetnék, ami tulajdonképpen az állami támogatási rendszer második nagy feladata lenne a tőkejuttatás mellett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.