Vízi betegség

Fáy Zoltán
2004. 08. 07. 16:09
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Celanói Tamás Szent Ferenc második életrajzában külön részt szentelt a rendalapító és a könyvek kapcsolatának megvilágítására. Eszerint Szent Ferenc azt tanította, hogy a könyvekben az Úr végzését, nem pedig a külső forma szépségét kell keresni. Mindazonáltal – írta Celanói – Ferenc szükségesnek tartotta, hogy néhány állandóan kéznél legyen belőlük, de megkívánta, hogy azok a szükséget látó testvérek igényeihez alkalmazkodjanak. És hogy milyen a szükséget látó testvérek igénye, az a legenda egy másik részéből derül ki: „Mikor tehát az egyik minister engedélyt kért tőle díszes és nagy értékű könyveinek megtartására, ezt a választ kapta: Könyveidért nem akarom elveszíteni az Evangélium könyvét, melynek megtartására ígéretet tettem…” A követői számára adott Regula Bullata azonban megengedi, hogy az olvasni tudó testvéreknek saját zsoltárkönyvük legyen. Az évszázadok során mind ritkább lett az analfabetizmus a renden belül, a könyvnyomtatással pedig rohamosan csökkent a könyvek anyagi értéke, így lassanként természetessé vált, hogy a napi imádságot ki-ki saját breviáriumából végezze. Arra azonban mindig is ügyeltek, hogy még a legszükségesebb könyveket se tekintsék sajátjuknak, ezért a könyvbejegyzések mindig csak arról tudósítanak, hogy az adott kötet valakinek a használatában van.
Olyan korszakokban azonban, amikor kevésbé fontosnak érezték a szegénység hangsúlyozását, ezeket a szerény „ad usum” bejegyzéseket is felváltották az „ex libris”-ek. Így a franciskánusok könyveiben, ha más jele nem is volna a bejegyzés korának, csak ez a kis megfogalmazásbeli eltérés, akkor is könnyen következtethetnénk arra, hogy a kötet egy-egy használója vagy akár „tulajdonosa” mikor élt.
Meggyes Imre 1786-ban Rómában nyomtatott breviáriumának possessorbejegyzéséből is kitalálható volna, hogy a Legszentebb Üdvözítőről nevezett rendtartomány tagja milyen korszakban élte le életét, de találgatásra nincs szükség, hiszen valóságos kis életrajzot olvashatunk a napi imádságokat tartalmazó könyv üres lapjain és lapszélein. A könyv elejére feljegyezte, hogy 1816. október 28-án Fischer István egri érsek szentelte őt, és előtte a kisebb rendeket április 21-től szeptember 28-ig kapta meg. Újmiséit Kecskeméten és Gyöngyösön tartotta. További fontos dolgokat is közöl a breviárium utolsó lapjain. Megemlékezik apja haláláról – Pater meus mortuus est 1814 30 Maji –, anyja haláláról – Mater mea obiit 1831 –, testvérei és egyéb rokonai haláláról. Majd elárulja, hogy 1792. február 5-én született, 1809-ben bérmálkozott, 1810-ben lépett a rendbe. Más forrásból még halálának idejét is tudjuk: 1869. június 11-én, Jászberényben fejezte be földi pályafutását.
Hetvenhét esztendő a kor viszonyai között szép életkort jelentett. Hogy mi vitte el végül, nem tudhatjuk, de talán saját kúrálásra is használta a breviárium végére feljegyzett receptet. „Igen hathatos orvosság a vizi betegség ellen” – olvassuk. S hogy mi az? „Cremoris tartari in pulvere”, vagyis kalium bitartaricum, egyszerűbb nevén borkő, melyet por alakban javasolt bevenni. Ez csakugyan hatásos lehetett, hiszen a borkő kisebb adagban has- és vízhajtó hatású. Talán a recept kiegészítő része sem nagyon ártalmas: “Mindennapi itala légyen fenyő magbul főtt víz, mellybe egy fél tojásnyi venyige hamut ruhába kötve tartson; a Cura közönségessen öt nap alatt el végződik.”
Gyors megoldás, mindössze öt nap kell a gyógyuláshoz. Talán. Inkább ne próbáljuk ki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.