Eltűnt dűlők

k ö n y v e s h á z

Ferch Magda
2004. 09. 10. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„A dűlők mozdulatlan nyüzsgésében tündérek táncolnak láthatatlanul. Csak sejtjük incselkedésüket, a bizonytalan ragyogást. De minél több időt töltünk a forgatag fürkészésével, annál inkább nő a vágy, hogy meglássuk törékeny lényüket, hogy megismerjük a termőhely titkát. Mert a dűlő nagysága nem magányos történet: megtanul benne ragyogni a szőlő és az ember is.” Valóságos himnusz a valaha több mint ötszáz dűlőt megkülönböztető Tokaj-Hegyaljához. A földhöz, mely otthon tart, az emberhez, aki alkotni akar.
Alkonyi László, a borkultúra fejlesztéséért létrehozott Borbarát című folyóirat alapítója és főszerkesztője három kötetre tervezett kétnyelvű (magyar és angol) sorozatot szentel ennek a különleges adottságokkal megáldott tájegységnek. Az első kötet, A szabadság bora után a második a Dűlőmitológia címmel látott napvilágot. Szerzője azt állítja, hogy a mű „nem szakkönyv, nem történelmi munka, még csak nem is a népszerűsítő ismeretterjesztő irodalom része”. Mindössze „mese a tündérekről és a földönfutókról, a földről és a borról”. Úgy gondoljuk, kötete mindez egyszerre, vállalt költőiséggel, szerelemmel megírva. Történelmi ismeretterjesztés és mese ez az írás a borról, amelyben „kinyílnak az illatok”. Mese a természettel harmóniában élő emberről, akit a borkészítés arra tanít, hogy „bármikor bármi megtörténhet, s hogy az élet vállalásához minden helyzetben bátorság kell”.
Alkonyi László abból indul ki, hogy Tokaj-Hegyalja valódi helyét csak nemzetközi összefüggésben lehet megtalálni. Azért vállalta ennek a Hegyalja mellett bevallottan elfogult, „kamikaze könyvnek” a megírását, hogy tudatosítsa: Hegyalja helye az egyediséget, a kulturális többletet őrző nagy bortermelő vidékek között van. Nem pedig az olcsón elkészíthető technológiai borokat „gyártók” között.
A szerző három nagy francia történelmi borvidék kialakulását elemezve ismerteti a nagyvilágban uralkodó bortípusokat. A hatalmas tőkekoncentráció folytán kialakult bordeaux-it mint a pénz, a marketing borát mutatja be. Az európai mezőgazdaságot megalapozó ciszterciták tökéletességkereső munkája nyomán megszületett burgundiait mint az egyediséget őrző birtokbort. A champagne-it mint a történelem egyik nagy ipari vállalkozását. A nagyvilágbeli és itthoni dűlőket is történeti összefüggésekbe helyezve tárgyalja. Megismertet az aszúborkészítés kialakulásának történelmi okaival, és választ ad arra, miért tűnt el a dűlő a XVIII. században. Mindig arra a kérdésre összpontosít: van-e reális esély arra, hogy újra a dűlőegyéniség érvényesüljön az itt érlelődő borokban.
A kötetet a ma is meglévő dűlők leírása és a Mád környékének lehetséges dűlőbesorolásait mutató térképvázlat zárja. A sorozat harmadik kötete a Tokaj-Hegyaljáról készült térképeket mutatja majd be.
(Alkonyi László: Tokaj. Dűlőmitológia. The Mythe of Terroir. Spread Bt., Budapest, 2004. Ára: 10 500 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.