Véletlen remekmű

k ö n y v e s h á z

P. Szabó Ernő
2004. 09. 24. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyomja meg a gombot, a többi a mi dolgunk! A Kodak cég reklámszövege valamikor a húszas években született meg, akkoriban, amikor az új tükörreflexes, rollfilmes, könnyű, kisméretű fényképezőgépek bevezetése pillanatok alatt forradalmasította a fotográfiát. Ami korábban legfeljebb néhány száz hivatásos fotós és a szó legjobb értelmében vett dilettáns foglalatossága volt egy-egy országban, az hirtelen ezrek szórakozása lett, s maradt is egészen a kilencvenes évekig, amikor a videózás megjelenése új korszakot indított a „privát” képrögzítés történetében.
Ahogyan az elnevezés is jelzi, évtizedeken át valóban magánügyként kezelte a fotótörténet az amatőrök képeit, legfeljebb történelmi dokumentumként, szociográfiai adalékként értékelték az egyébként valóban fölmérhetetlenül nagy képanyag töredékét. A képek többsége egy-két generáció után elveszítette azt az érdekességét, amelyet az ábrázolt személyek ismerete kölcsönzött nekik, így előbb-utóbb a szemétre kerültek, vagy jó esetben a padlásra száműzték őket a hálátlan kései utódok.
A Hórusz Archívum anyaga többnyire ilyen képekből áll. Kardos Sándor operatőr immár több mint negyed százada az akkor még senkinek sem kellő képekben ismerte föl az értéket, azokat a mögöttes tartalmakat, amelyek az amatőrök fotóiban éppen úgy benne lehetnek, mint a nagy fotósok alkotásaiban. „Remekmű születhet anélkül is – véli –, hogy ezt akár a fotós, akár a képen szereplő emberek észrevennék.” A remekművet ebben az esetben magának a gyűjtőnek kell észrevennie. Nem véletlen, hogy a Hórusz Archívum anyagát bemutató kötet egyik tanulmányát Vörösváry Ákos műgyűjtő írta, aki hasonló módon értelmezi a műalkotás-érték-alkotó-gyűjtő viszonyát, mint Kardos Sándor. Igaz, ő úgy fogalmaz, hogy „a gyűjtő olyan ember, akinek nincs saját szókincse, s ezért az idézetekből alkot magának önálló nyelvet”, valójában azonban ugyanolyan a viszonya az Első Magyar Látványtárban összegyűjtött tárgyakhoz, mint Kardosnak a fotókhoz: „Nekem ezek a saját képeim, és az adott helyzetnek megfelelően azt választom kontextusnak, amelyiket akarom.”
Hórusz, az egyiptomi sólyomisten, Ozirisz fia megfelelően jelképezi az értékek eme végtelenségét, hiszen az egyiptomi hieroglifikus írásban a Hórusz-szem képe jelenti az egyes számot, a szem ábrájának részletei pedig a végtelen kicsi felé tartó törtszámokat: a több millió fotót tartalmazó Hórusz Archívum minden egyes darabja tartalmaz valamilyen különleges értéket, a képek együttese pedig az egészet, a képek különös értelmezését jelenti. A helyzet, a kompozíció furcsaságai, a téma különlegessége, a nyersanyag vagy az előhívás hibái, az idő pusztító hatása – a kötetben szereplő mintegy másfél száz fotó csak cseppben a tenger – nemcsak az archívum gazdagságát érzékelteti, hanem azt is, hogy a magánfotók felértékelődésével párhuzamosan lassan helyükre kerülnek azok a hivatásos fotósok készítette képek is, amelyek megszületésük pillanatában etalonnak számítottak.
(Hórusz Archívum. Szerk.: Haris László. Magyar Fotóművészeti Alkotócsoportok Országos Szövetsége, Budapest, 2004. Ára: 2000 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.