A kifordított zseb perspektívája

2004. 10. 01. 19:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyolcoldalnyi anyag jutott az új kormányprogramból a gazdaságpolitikai elképzelésekre. Egyébként nem is ezzel van a baj, hiszen a mindössze negyvenoldalas – túl sok szellemi kapacitást látszólag nem igénylő – kiadványba a stratégia alapjait azért bele lehetett volna sűríteni. Még csak nem is azon kesergünk, hogy az új kormányprogram gazdaságpolitikai tézisei csupán általánosságokat – a magyar versenyképesség fokozásáról, a vállalkozásbarát környezet megteremtéséről, a munkahelyek bővítéséről és a költségvetés racionalizásáról szóló kitételeket – tartalmaznak, s nem jelölik meg az ehhez szükséges eszközöket és forrásokat – a problémát számunkra sokkal inkább az okozza, hogy elmaradt a több mint két esztendő örökségével kapcsolatos őszinte szembenézés, helyzetfeltárás. Nincs fehéren-feketén kimondva, hogy mit is örököl a Gyurcsány-kormány a Medgyessy-kormánytól. Olybá tűnik, hogy az új kabinet tiszta lappal vághat neki a ciklus hátralévő részének.
Persze maga a helyzet is paradoxon: egy kormányválság után felálló, azonos politikai színezetű testület, amelynek tagjai között találhatjuk a régi-új döntéshozók egy részét, elődjét, azaz részint saját magát kellene hogy kritizálja. Tegyük hozzá: lenne miért. A Medgyessy-kormány hagyatéka tudniillik a rendszerváltozás óta a legsúlyosabb tehertétel az ország gazdaságának. Odáig jutottunk, hogy jelenleg az állam, illetve a költségvetés a nemzetgazdaság leginkább fájó, neuralgikus pontja. Az oly sokszor emlegetett, egyfolytában romló magyar versenyképességet nem más, mint az állam s maga a büdzsé veszélyezteti. Ha pedig megvizsgáljuk, hogy hazánkban miért magasak az adók, a bérekre rakódó közterhek, akkor újra és újra az egyre tetemesebb államadósságnál lyukadunk ki. Ennek mértéke a szocialista–szabad demokrata kormányzás óta ugyanis folyamatosan nő.
Olyannyira, hogy az államadósság kamatszolgálatára évente átlagosan 800 milliárd forintot fizetünk ki. Ennek az irgalmatlan összegnek a fedezete természetesen állami elvonásokban, többek között az adókban testesül meg. Talán meglepetést sem kelt, hogy immár az elemzők és a kutatók is azonos véleményen vannak: a nemzetgazdaság ma távolabb áll az euróövezeti csatlakozáshoz szükséges maastrichti kritériumoknak való megfeleléstől, mint Medgyessy Péter kormányra kerülésekor. Pedig az exkormányfő nagy csinnadrattával deklarálta tavaly, hogy a magyar gazdaság 2008-ban lecseréli a forintot a közös uniós valutára. Mellesleg az Orbán-kormány idején a céldátum 2006 volt. A jelek szerint Magyarország biztosan nem kerül be az eurózónához elsőként csatlakozó új tagok csoportjába.
Diszkréten hozzáfűzzük: Szlovénia, Észtország, Lettország és Litvánia gyakorlatilag már most teljesíti a maastrichti kritériumokat, így akár 2007-től be is vezetheti az eurót.
De térjünk vissza az államadósságra, amely immár a harmadik éve emelkedik – a bruttó nemzeti össztermék arányában is. Magyarán: az államadósság erőteljesebben gyarapodik, mint a nemzetgazdaság jövedelemtermelése. Illusztrációként álljon itt, hogy hazánk kötelezettsége 2004 szeptemberében meghaladta a 12 billió forintot, míg 2001 végén ez az adat nyolcbillióra rúgott – nem egészen három év alatt 50 százalékkal emelkedett ez a fizetési kényszer. Fura, de igaz: mégis az államadóssággal kapcsolatos, úgynevezett GDP-arányos mutató az egyetlen olyan teljesítménye az országnak, amelynek alapján csatlakozhatnánk az euróövezethez, hiszen a maastrichti konvergenciakritériumok 60 százalékban maximalizálják az államadósság még megengedhető mértékét. A legutóbbi kimutatás szerint 59 százalékos a szóban forgó ráta. Megjegyezzük, hogy az Orbán-kormány 58 százalékról 53-ra csökkentette az államadósság GDP-hez viszonyított arányát. Ha viszont a többi maastrichti feltételt is megvizsgáljuk – az államháztartás hiánya nem haladhatja meg a GDP három százalékát, a drágulás nem lehet magasabb másfél százalékkal a három legalacsonyabb inflációjú tagállam átlagánál (ma ez 2,7 százalék), a hosszú távú kamat két százalékkal lehet magasabb a három legalacsonyabb inflációjú ország kamatánál (6,5 százalék), a nemzeti valuta árfolyamát az ERM–2 árfolyamrendszerhez kell kapcsolni (azaz be kell lépnünk az eurózóna előszobájába) –, a kép még sötétebb.
De miért is aggódunk az államadósság ily mértékű elszállása okán? Nos, Magyarország 2002 óta a lehetőségeit jócskán meghaladó költekezése kapcsán ismét benne rekedt abban az adósságspirálban, amelyben az adósságállomány már csak saját tehetetlensége okán is emelkedik. Ott tartunk, hogy még változatlan kamatok esetén is ez a helyzet. S mint tudjuk, a kamatszint sem éppen a legkedvezőbb: 2002-ben még 8-8,5 százalékos volt a jegybanki alapkamat, jelenleg pedig 11 százalék. Amúgy szorításban van a Magyar Nemzeti Bank is: ha mérsékli az irányadó kamatot, akkor teret adhat a spekulatív tőkének, ami ebben a meggyengült politikai légkörben valutaválsághoz vezethet. Ahhoz persze, hogy az MNB kamatot vágjon, hiteles gazdaságpolitikára lenne szükség, ám a költségvetési deficit rekordjai egyik hónapról a másikra dőlnek meg, elképesztően magas a folyó fizetési mérleg hiánya is, továbbá a pénzromlás mértéke beragadt a hétszázalékos szinten.
Miben bízhat akkor az új kormány? Az újra felgyülemlett adósság visszaszorításában egyedül a világgazdasági konjunktúra segíthetne, a növekedés belső motorjai ugyanis leálltak. A magyarországi kis- és közepes vállalkozásokat a körbetartozások tartják fenn, megtorpant az idegenforgalom, illetve a turisztikai bevételek csak Budapesten gyarapodnak, a belső fogyasztás pedig zsugorodik. Az Orbán-kormány idején dinamikusan bővülő, tízezres nagyságrendben munkahelyeket teremtő nemzetgazdasági ágazatok (építőipar, kiskereskedelem) bővülése ma már ismét egy számjegyű.
A globális gazdaság ugyan élénkülést mutat, ám a legújabb felmérések az év hátralévő részére, illetve a jövő év egészére vonatkozóan lassulást jeleznek. A nagy költségvetési hiány miatt az Egyesült Államok gazdasága az előre jelzettnél kisebb mértékben, mindössze 3,5 százalékkal növekedhet 2005-ben, s a hazánk számára fontos nyugat-európai államok bővülése sem lesz sokkal nagyobb, mint 2-2,5 százalék. S még nem is szóltunk arról, hogy a lendületet tovább fékezhetik a magasra szökő olajárak is.
Nem tudni, hogy az államadósság növekvő terhe mellett a Gyurcsány-kormány képes lesz-e szakítani elődje korrekciós politikájával, a megszorításokkal, a kéthavonta bejelentett csomagokkal. Hiszen a Medgyessy-kormány mennyiségi szemléletű, húzd meg, ereszd meg programja egyáltalán nem a gazdasági stabilizáció feltételeit teremtette meg, hanem az innét-onnét való állandósult lefaragás kényszere határozta meg. Ezek a megszorítások pedig csak átmenetileg változtattak az egyensúlyon, sőt inkább az instabilitást növelték, s félő, hogy hosszabb távon a társadalom nyögi majd hatásaikat.
Hamarosan megkezdődik a költségvetési vita a parlamentben, így a sok ködösítés után végre megtudhatjuk, Medgyessyék milyen állapotban is hagyták ránk az országot. Ha olyan a helyzet, mint azt Gyurcsány Ferenc üres zsebe kifordításával illusztrálta a minap, akkor sok jóra nem számíthatunk. De attól is tarthatunk, hogy az üres zsebes színpadi mutatvány csak előjáték volt. Szóval nagy szükség lenne még egy, ám hiteles képet adó kormányprogramra, amely a hátrahagyott súlyos tehertételként jelentkező örökséggel is számolna. Ám erre kevés lenne még plusz negyven oldal is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.