Barkácsolók

Nem könnyű ma órát tartani, főként a kezelhetetlen, közömbös kamaszoknak. Mi lesz így a szakmatanulás eredménye? Milyen ma a magyar „szaki”? A munkaadók festette kép nem épp hízelgő.

Hanthy Kinga
2004. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nagyszerű a magyar szakképzés, terjedt el 1956 után, amikor a világ különböző sarkain munkába álltak és becsülettel teljesítettek emigráns honfitársaink. A legenda sokáig élt, bár a hetvenes években az ipari vezetők már jelezték, hogy baj van a képzés színvonalával, csak erről még a rendszeren kívül nem beszélt senki – mondja Koronka Lajos, a két esztendeje alakult Magyar Nevelők és Tanárok Egyesülete szakképzési tagozatának vezetője, az újpesti Kozma Lajos Faipari Szakközépiskola igazgatója. – Azután jött a rendszerváltoztatás, megérkeztek a multik, ők is dicsérték a magyar szakembereket, mert kellemes meglepetés volt számukra, hogy képzett munkaerőt találtak. Mivel a szocialista nagyipar szétesése után óriási volt a munkanélküliség, a multiknak volt miből, kiből válogatniuk. Sok főiskolát végzett szakember állt jobb híján a futószalag mögé.
Három évvel ezelőtt azonban a magyar iparban sok érdekeltséggel rendelkező magyar–német gazdasági kamara készített jelentést az itthoni német cégekről, amelyben leírták: baj van a magyar munkaerővel. Ha „jó hírünk” így terjed, nem kizárt, hogy a befektetők is elveszítik a kedvüket, bizalmukat a magyar piacon.
Az aktivitási ráta az OECD-országok közül Magyarországon a legalacsonyabb, magyarázza Koronka Lajos, ami a munkanélküli-statisztikánál lényegesen finomabb, árulkodóbb mutató. Az idősek és a fiatalok aktivitási rátája a legrosszabb, a statisztikán csak a női nyugdíjkorhatár kitolódása javít. Ez tehát azt mutatja, hogy mennyiségi kínálat van a munkaerőpiacon, de konkrét munkákra mégis nehéz embert találni. Különösen magas a munkanélküliség a fiatalok körében. A diplomások kétharmada humán képesítésű, az érettségizettek nagy részét elnyeli a felsőoktatás. Alig marad diák a szakképzésben. Amikor azután huszonnégy évesen sokan belátnák, hogy pályát tévesztettek, már nehéz visszafordulniuk.
A magyar építőiparban százezer külföldi szakmunkás dolgozik legálisan, közben a magyar fiatal nem talál munkát a képzettsége miatt. A magyar gazdaság fejlődésének legnagyobb baja a munkaerő alkalmatlansága, véli Koronka, a képzési hiányosságok mellett baj van a munkafegyelemmel, a kommunikációs képességekkel, a munkahelyi léttel. A magyar szakember tömegiskolai termék, és a saját bőrén kell megtanulnia, hogy a munkahelyen nincs liberalizmus, mint az iskolában. A munkát kereső topos, piercinges ifjú lány számára meghökkentő, hogy a munkaadó kötelezővé teszi a formaruhát, hogy szigorú előírásai vannak. A magyar oktatási rendszer pedig, úgy tűnik, nem készít fel a társadalmi-piaci követelményekre.
– Egy fővárosi iskola egyik osztálya ausztriai kirándulásra ment – meséli Koronka Lajos. – Egyszer csak rendőrautó állt meg a szállásuk előtt, két diákjukat hozta. Kiderült, hogy a lányok dohányoztak az utcán, és mivel kiskorúaknak ez Ausztriában tilos, a rendőrök megbüntették őket. Addig nem is engedték el a tanulókat, amíg a társaság ki nem fizette a magas büntetést. Mindez csak példa arra, hogy nem veszszük komolyan a szabályokat. Sok fiatal már csak hozzáállása miatt sem tud munkát találni, mert képtelen beilleszkedni a modern társadalomba. És ez a multik számára fontosabb feltétel, mint a szakmai képesítés. Utóbbit ugyanis ők magukra vállalják. Az Audi-gyár, amelyik hosszú távú befektető Magyarországon, saját szakképző központot működtet, és már általános és középfokú iskoláját is szervezi Győrben. Nem bízik tehát a befogadó ország képzési-nevelési rendszerében. Ilyen annak idején a gyarmatokon volt. Úgy hiszem, ez a magyar oktatás legsúlyosabb kritikája.
Az Oktatási Minisztérium 2002–2003-as statisztikájából kiolvashatóan Magyarországon a 18–19 évesek 20 százaléka végzett szakiskolát, 24 százaléka semmiféle végzettséggel nem rendelkezik, 29 százalék szakközépiskolába járt, 27 százaléka pedig gimnáziumba. Ezek nagyon rossz adatok. Képzettségi átlagunkat tekintve a középfokú végzettségűek aránya magasabb, mint Ausztriában vagy Finnországban, ám ez az érettségizett 56 százalék nagyrészt a felsőoktatásba kerül, és kétharmaduk olyan humán szakot végez, amellyel ma már nem nagyon tud elhelyezkedni. Bizonyítványosztásban tehát már a legjobbak között vagyunk. Kérdés, miért nem hatódik meg ettől a munkaerőpiac. Koronka Lajos szerint a kínálat és a gazdaság szerkezete nincsen egymással szinkronban. Nemcsak az arányokkal van tehát baj, hanem a képzettségi színvonal is nagyon gyenge. Még államilag finanszírozott átképzés után is csak a munkavállalók fele tud elhelyezkedni. A fentiek azt mutatják, hogy hiányzik a koherens nemzeti stratégia, amelybe a gazdaságpolitikai koncepció részeként a szakképzési stratégia beilleszthető lenne. A széles alapozású szakmai oktatás mellett meg kellene szervezni és ki kellene terjeszteni a továbbképzés rendszerét, amelyben a fejlett európai uniós országokban a szakmunkások húsz százaléka, nálunk mindössze két százaléka vesz részt.
– Ha tehát a számokat nézzük, kiderül, hogy Nyugat-Európában ötévente egyszer továbbképzik az egyébként is jól képzett szakmunkásokat, nálunk pedig ötvenévente egyszer ha a sor kerül valakire. Nem csodálkozhatunk tehát azon, hogy a magyar szaki barkácsol, mivel nem ismeri az új eljárásokat, alapanyagokat. Így pedig nem tehető versenyképessé a gazdaság – vélekedik Koronka Lajos, aki azt tapasztalja, hogy az oktatáspolitikai vezetés, miközben új koncepciókkal áll elő, nem kérdezi meg azt a kevés szakembert sem, aki Magyarországon ért a szakképzéshez. – Az oktatási kormányzat készíttetett egy szakképzési koncepciót, amelyet június 6-án véleményezésre feltett az internetre. A véleményleadás határideje augusztus 1-je volt. Tudni kell, hogy a szakképzésben dolgozó tanárok július elejéig vizsgáztatnak, azután szabadságra mennek, otthon pedig nem általános a magyar pedagógusnál az internet. Mit gondol, hány vélemény, észrevétel érkezett? Egyetlenegy sem. Magam gondolkodtam ugyan, hogy írok egyet, de az anyag olyan bárgyú, hogy elment a kedvem az egésztől.
Koronka Lajos lesújtó véleményével valószínűleg nem lehet egyedül. A szakképzési rendszerben meglévő anomáliáknak csak egy része szakmai jellegű. A statisztikák szerint annak a húszszázaléknyi diáknak, amelyik a szakiskolát választja, tíz százaléka eltűnik a rendszerből. Sokan közülük átveszik a diákigazolványt, a munkaruhát, a szerszámokat, és nem látja őket többet az iskola. Akik maradnak, azokat nagy valószínűséggel eljuttatják a bizonyítványig, megbízható, objektív vizsgarendszer híján azonban nem mérhető, mit nyújtott nekik az iskolában eltöltött négy esztendő. A legújabb Draskovics-csomag most várhatóan további elvonásokra kényszeríti az oktatási intézmények fenntartóit. Miközben a szakképzésben a hatékonyság egyik előfeltétele a kiscsoportos oktatás, nálunk az osztálylétszámok kényszerű drasztikus emelésére lehet számítani. Pedig, véli Koronka Lajos, elvonás helyett éppen hogy előre kellene menekülni. Ha nem fektetnek be a szakképzésbe, nem lehet reménykedni abban sem, hogy beindul a gazdaság. Az oktatásügyben a szakképzés stratégiai ágazat, amelyre oda kellene figyelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.