Kósa szerint a Fidesz kezdeményezését tévesen állítják be a kormánypártok privatizációellenes magatartásnak. A debreceni polgármester úgy látja: nem önmagában a közösségi vagyontárgyak magánkézbe adásával van gond, hanem azzal, hogy miközben a közösségi vállalkozói vagyon lassan a nullához közelít, és olyan közösségi feladatok ellátása kerül veszélybe, mint az áramellátás vagy a tömegközlekedés, az államháztartás hiánya nemhogy csökkenne, hanem drasztikus mértékben növekszik továbbra is. Ebből pedig az következik, hogy a privatizáció a szocialisták kezében nem gyógyír Magyarország gazdasági bajaira, sokkal inkább az értelmetlen költségvetési mohóság megnyilvánulása. Ezért tovább folytatása legalábbis megfontolandó.
A politikus úgy véli: az új szocialista miniszterelnök által privatizálni kívánt vállalatok egyikének magánosítása sem szerencsés gondolat, a Volán-vállalatok és Paks eladása pedig kifejezetten veszélyes ötlet. Rámutatott: a közúti tömegközlekedés a jelenlegi árak mellett éppen csak, hogy be tudja tölteni feladatát, nyereségesebbé tételéhez vagy drasztikus áremelés kellene, vagy járatokat kellene megszüntetni, ami tovább növelné a zsúfoltságot. Csak így lehetne olyan állapotba hozni a Volán-vállalatokat, hogy egy magánbefektető belátható időn belüli megtérülés reményével fektethessen be ezekbe a cégekbe.
Kósa szerint fel kell tenni a kérdést: meg lehet-e kockáztatni a járatszám üzleti alapon történő csökkentését, vagy egy ellenőrizhetetlen mértékű áremelést akkor, amikor a vasút is leépít, és már most is azzal kell szembenézni, hogy az emberek egy részének nincs mivel közlekedni. Paks esetleges privatizációja kapcsán kifejtette: az atomerőmű jelenleg a hazai áramellátás negyven százalékát biztosítja nyereséges gazdálkodás mellett, ennek magánosítása a hazai energiaellátás biztonságát is veszélybe sodorhatja. A Szerencsejáték Rt. eladását – annak meglehetősen nagy nyereségtermelő képessége mellett – szintén elhibázottnak ítélte, mondván: a céget eladni csak egyszer lehet, a nyereségét felhasználni viszont minden évben. A Tokaj Kereskedőház, a Hortobágyi Halgazdaság, illetve a szürke marha és a rackajuh fennmaradásáról gondoskodó génmegőrző kht. privatizációs tervéről Kósa kifejtette: ez ahhoz hasonló ötlet, mintha a nagymama ezüstvilláját hatékonysági megfontolásból értékesítené a család. E logika alapján a Nemzeti Galéria kincseinek és az Országháznak a kiárusításából is lehetne jövedelmező amerikai állampapírokat vásárolni – vélte. Elmondta: Debrecenben, ahol 1998 óta tölti be a polgármesteri tisztet, a város vállalkozói vagyonából teljes mértékben semmit nem privatizáltak, bérbe is csak a gyermekétkeztetést adták úgy, hogy másfél milliárd forintos fejlesztést köteles végrehajtani a vállalkozó a bérleti díj megfizetése mellett.
Mindeközben a város vagyona megduplázódott, a vállalkozói vagyon értéke pedig megötszöröződött. Mindez pedig a szocialisták által sokat kritizált telekértékesítésekkel együtt forrást teremt a város fejlesztéséhez. A Medgyessy Péter által tavaly megígért ötszázmillió forintos repülőtér-fejlesztésre, illetve a város által ingyentelekkel is támogatott táblabíróság megépítésére hiába vár Debrecen. Utóbbi beruházás ugyan bekerült a Gyurcsány-programba, de két nap alatt kiderült: nem lehet komolyan venni, mert a közbeszerzési tanács az építésre beadott pályázatokat túl drágának, a tendert pedig érvénytelennek nyilvánította.
Napi balfék: Itt van Magyar Péter üzenete a nézőknek!