Köznapló

Végh Alpár Sándor
2004. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szeptember 23., csütörtök
Mielőtt beér az ember Marosra, az országút mellett dróttal elkerített teret lát. Ide érkezik tavasszal a palántaárus, nyáron a dinnyés, ősz elején meg az, aki szabolcsi almát és sarkadi hagymát kínál. Vevője mindig van, s lesz decemberig, mondja, mikor szóba elegyedünk, majd közelebb hajol, elárulja, hogy a karácsonyfa nagyobb üzlet az almánál, a krumplinál, s velünk ellentétben már várja a hideget, az adventet, amely számára nem angyalének, hanem e világi bevétel, amelyből tavasszal kijavíttatja a tetőt. De advent még messze van, csak szeptember végén járunk, veszünk hát a vöröshagymából egy nagyobb zsákkal, a szabolcsi almából egy kisebbel, a fokhagymából elég egy füzér. Otthon rekeszekbe öntjük őket, a polc szélére akasztjuk a füzért, s mikor minden a helyére került, csend lesz. Ilyen elhallgatásra nincs magyarázat, tán a lélek jussa ez: szavak nélkül akar örülni annak, amit a természet adott. Volt minek örülnie. A sok hagymafej: egy csapat kipirult kórista, az alma idézte Évát, a kígyót, a trójai háborút: a sok viszályt; a fokhagymafüzér meg, mint egy finn lány, aki egy ágba fonta a haját. Hang nélkül néztük őket, összetalálkozott a kezünk, s tán mindketten arra gondoltunk: jó, mikor minden ilyen egyszerű. Aztán szólt a feleségem, hogy fázik, én indultam fáért, és először az idén begyújtottam a cserépkályhába.

Szeptember 25., szombat
A képernyőn a reggeli közszereplőt látom, a Verebes nevűt meg azt a másikat, akit Lajcsinak hívnak, és egy ideje pénzek összetrombitálásával foglalkozik. A két köztényező beszélget. Ezúttal a tévéstúdióban, mert máskor a Szuperbuli színpadán szoktak. Imádott témájukról csevegnek: a pénzről, s néha úgy tesznek, mintha komoly interjú készülne. Megkérdezi például a Verebes nevű a Lajcsi nevűt, miért nem fizet a zenészeknek, akiket felléptet. Lajcsi belekezd a válaszba, fejtegeti az okot, mint özvegyasszony egy régi pulóvert, de valójában nem mond semmit, és miért is mondana, mikor zsebében a zsozsó. Méretei, ahogy ül a kanapén, tekintélyt parancsolók, s nyilvánvaló, ekkora embernek a zsebe is hatalmas, a nagy pénz pedig oda megy, ahol nagy zsebet talál. Régi igazság, ám hogy érvényes maradjon, tenni kell érte, s Lajcsi tesz: egyrészt úgy, hogy nem fizet a zenészeknek, másrészt meg jóban van Verebessel. Szinte hallom, ahogy beszélgetésük alatt a háttérben csörög a pénztárgép.
Apropó méretek: a Verebes nevű közszereplő a nagy keblű dizőzzel is beszélt nemrég, szintúgy pénzről. Százmillióról, lehet, hogy többről: ilyen körökben tíz–húsz millió ide vagy oda semmit nem jelent. Az egykorvolt énekesnőt, akit a közszereplő tegez: Cininek szólítja, amiből arra következtetünk, hogy volt és van köztük némi barátság vagy egyéb, nos, a slágerművésznőnek is feltett egy kőkemény kérdést, amely ilyenformán hangzott: ugye te anyagi dolgokban gyanútlan vagy és naiv? Ó, igen, bólogatott a Cini név gazdája, majd pislogni kezdett, és vonásait szentesre igazította, mintha egy oltár elől jött volna be a stúdióba. A népek aligha értették, miért ez a diskurzus a kamerák előtt, de aztán jött a hír, zutty, másodfokon is három évre ítélték a milliókat kicsaló Zalatnayt. Vagyis a Verebes nevű közszereplő arra használta a köztévét, hogy puhítsa a bíróságot. Mikor? A tárgyalás előtt. A latrok mégse kegyelmeztek szegény naivának.
Nem jól csinálja a Verebes nevű. Ráadásul újabban ül rajta valami átok. Akit mikrofonja elé invitál, azt előbb-utóbb baj éri. A dizőzt elítélték, a Boss cég hírére-nevére rossz fény vetült, az írónak veszni látszik a renoméja. Moldováról van szó, akit addig piszkált nemrég a Verebes nevű, míg az író józan eszét vesztve fasisztázni kezdett, azóta nyilván bánja, mert az olvasó az olyan szerzőt kedveli, aki az írás bajnoka, nem a sárdobálásé.
Ha summázni akarnám a Verebes nevű közszereplő újabb produkcióit, azt mondanám: látni rajtuk a pánik jeleit. Érzi tán, hogy szerepléseire szűk esztendők jönnek? S nem hét: legalább nyolc… Egyensúlyérzékét már elveszítette, ám zuhanni csak most kezdett, s aki belekapaszkodik, azt lerántja a mélybe. Zuhanását gyorsítja a gagyi erkölcs, e fogalomnak ő lett a szinonimája, ami azért szomorú, mert korábban volt készsége a művészethez. A színházhoz. Mára ebből szinte semmi nem maradt. Példája a régi viccet juttatja eszembe, amelyben a mozdonyt vodkára cserélik Szibériában. Ilyenformán tett a Verebes nevű is, mikor készségeit iszapos közszereplésekre cserélte, egyik ilyen a Heti hetes volt, amely rátapadt, és már nem tud szabadulni tőle. Ahogy Bárdy sem tudott a Gugyeráktól annak idején. A nézők elhúzták szájukat a háta mögött: nincs ennél rosszabb minősítés a színház világában. Számíthat rá a Verebes nevű közszereplő is.

Szeptember 26., vasárnap
Dávid Ibolya szerint a Magyar Demokrata Fórum nem Lakiteleken és nem 1987-ben alakult, hanem Budapesten 1989-ben. Lám, lám, hányféle történelemkönyv íródik s mondódik manapság… Egyre többen igazítják hozzá a múltat a pártjelvényhez, a kívánatos jövőhöz vagy a jól szabott kosztümhöz. Dávid elnök asszonyon rózsaszínt láttam legutóbb, nagyon elegánsat. Kár, hogy az országos gyűlésen malaclopót hordott. Jó oka volt rá: ez a legcélszerűbb viselet, ha valaki évszámokat, helységneveket és politikustársakat akar ki-be csempészni. „A malaclopó nem áll jól az elnök asszonynak” – mennyibe kerülhet egy távirat ezzel a szöveggel?

Szeptember 27., hétfő
Sokat gondolok újabban a kultúra felvigyázóira. Nyilván azért, mert ritka emberfajta felénk. Előbb persze tisztáznom kéne, mit értek felvigyázáson. Egy német film segített, Novgorodban, az orosz északon forgatták. E nevet viselte a hercegség is, melyet mindenfelől fenyegettek, mégis tartotta magát. Alekszandr Nyevszkij 1242-ben a Csúd-tó jegén legyőzte a Német Lovagrendet is, a csatáról sokan tudnak: Eisenstein készített róla filmet. Sztálin utasította, de a rendező okos volt, kitalálta, mit tegyen, hogy ne szégyenkezzen utóbb. A film képei gyönyörűek, zenét Prokofjev írt hozzá, de maradjunk a kézzelfoghatóbb múltnál.
A dokumentumfilm arról a régészeti munkáról szólt, amely egy ősi kolostor falain belül folyik. Mióta? 1932-től mindmáig. Lehetett Sztálin-terror, háború, Brezsnyev-korszak, peresztrojka, a feltárás nem állt le. Módja szinte hihetetlen. Diákok reggeltől estig egy sámlin ülve minden marok földet a kezükben morzsolnak szét, hátha találnak valamit. Napokig morzsolják hiába, míg végre valaki felkiált: gyertek! Amit találnak: ötszáz év előtti levelek. Nyírfakéregbe karcolták őket, ki a fiának, ki a bojárnak üzent. Hétszáz háncslevelet találtak eddig, lassacskán világosodni kezd Novgorod sötétnek hitt középkora. A munkát Janin, egy moszkvai régészprofesszor vezeti immár harminc éve.
Felzaklatott a film. Gyönyörűnek találtam a föld morzsolását, mintha azzal biztatná az embert, hogy tehet a múltjáért, köze van hozzá, mi több: a kezébe foghatja. De aztán eszembe jutott a Vár nyugati oldala, ahol gyakran jártam egy időben, ám sose láttam, hogy a földet faggatnák, rejt-e valamit. Mint egy régi seb, amely nem tud begyógyulni, s mindez szemben az ország elnökének palotájával. Sokszor találgattam, a magyar régészet miért mindig csak néhány megszállott igyekezetéből jut valamire. Mi hiányzik ahhoz, hogy mi is rendületlenül kutassuk a magunk múltját nemzedékeken át? Jó szervezés? Több fantázia? Vagy pénz, amire hivatkozni lehet, ha nincs? Nem, nem ezen múlik.
Nálunk a kultúra felvigyázóinak legtöbbje puha ülepű, lusta hivatalnok, akik óvják magukat a munka szenvedélyétől, a friss levegőtől: mindentől, ami jelezné, hogy alkalmatlanok. Az orosz diákok és professzoraik tíz körömmel kaparják ki a földből, ami az övék, így adják tudtára országnak-világnak, mennyire fontos számukra Oroszország. Mi nem így csináljuk, mi inkább acélborzalmat emelünk a fehérvári királysírok fölé. Remarque nem túl nagy író, egyik mondatát mégis megjegyeztem: ami csupán pénzbe kerül, potom olcsó.
Ám egy példa nem példa, oroszokkal pedig nem hálás érvelni az elmúlt fél század után. Mondok mást. A japán császári kertet önkéntesek ápolják. Mi a fizetség érte? Az, hogy a császár kertjét ápolhatják. Így hozták rendbe háborús kárait is: önként, ingyen. Ám a java most jön, mert a császár se tétlen. Évente rizst ültet, hogy népének jó termése legyen, s ezt a rítust minden japán fontosnak tartja. Miért? Mert látja, hogy az ország első embere felvigyázója a nemzeti kultúrának. Az orosz diáklány földet morzsol, a japán császár rizst ültet, az indiai kertész pedig naponta letörli a port a Tádzs Mahal kertjének fáiról.
Mi a közös bennük? Ragaszkodásuk a földhöz, meg az önbecsülés, amely belőle fakad. Ez adja a hovatartozást, ez ad egyfajta derűt, s ebből fakad az a tudás, ami nélkül nincs kultúra. Kultúrájuk felvigyázói az említettek, s ha kutatok emlékezetemben, kit állítsak melléjük magunk közül, egy színész apja jut eszembe. Ő mondta a fiának: ha megdobnak kővel, szúrd vissza vasvillával. Csak ilyen lélekkel védhetjük meg, ami a miénk. Mert ha nem, akkor tényleg csak az árvalányhaj marad.

Szeptember 28., kedd
Találomra hoztam el a könyvtárból egy könyvet, Zoltánfy Istvánról írták, szerkesztették és emlékezték a barátai. Zoltánfy festő volt, Szegeden élt, autóbaleset végzett vele negyvennégy évesen. Van a könyvben egy kép: Elment a vonat, s rögtön mellette egy másik: Elhagyott szárnyvonal. Ez a két kép mindent elmond arról, mi történt velünk a huszadik században. Máig érvényes képek, mert az unió még csak mesebeszéd, az elhagyott szárnyvonal viszont valóság. Méltó helyen vannak ezek a képek?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.