M35 koncesszióban?

Tegnap Debrecenben aláírták az M35 autópálya kivitelezési szerződéseit, ám egyelőre mit sem tudni arról, hogy a két hónapja gyakorlatilag már épülő 35,3 kilométeres szakaszt milyen forrásokból kívánja finanszírozni a kormányzat. Gaál Gyula, a közlekedési tárca államtitkára lapunkat úgy tájékoztatta: elképzelhető, hogy 25 évre koncesszióba adják a Debrecent Görbeházával összekötő autópályát. Erről legkésőbb 2005 első felében döntenek.

2004. 10. 20. 17:53
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kivitelezési szerződés szerint a Debrecent a gyorsforgalmi úthálózatba bekapcsoló autópálya-szakaszt 2006 során forgalomba helyezik, csakúgy, mint a Nyíregyházát Görbeházával összekötő M3-t, illetve a nyíregyházi elkerülő utat. A Nemzeti Autópálya Rt. beruházásában készülő M35 kivitelezője a Strabag Rt., a terveket az Uvaterv Rt. készítette, a mérnöktendert pedig a Főber Rt. nyerte. A kivitelezés költsége 68,7 milliárd forint, vagyis egy kilométer autópálya közel két milliárd forintba kerül a magyar adófizetőknek abban az esetben, ha az állam hitel nélkül tudja finanszírozni az építkezést. Mivel a büdzsé deficites, erre gondolni sem lehet, így meglehetősen drága megoldások merülnek fel. Gaál Gyula tájékoztatása szerint a költségvetés rövid távú kamatterheit csökkentené a koncesszió, így ezt a gondolatot sem szabad elvetni. (Az M5 tapasztalatainak ismeretében viszont nevük elhallgatását kérő szakértőink úgy vélik: a tervezett 25 éves koncesszió olyan óriási terheket róna a költségvetésre, ami drasztikusan továbbnövelné a már most is ijesztő mértékben növekedő deficitet.)
A koncessziós megoldás iránt tapasztalható befektetői érdeklődésről szólva az államtitkár kérdésünkre elmondta: elképzelhető, hogy a kivitelezési tender győztesei alakítanak koncessziós társaságot, s maguk is ringbe szállnak a koncessziós tenderen, de az sem kizárt, hogy tőlük teljesen független konzorcium lesz a tervezett koncessziós tender befutója. Egy viszont biztos: bármilyen formában áll össze a finanszírozási koncesszió, a kivitelezők az aláírt szerződések értelmében nem változhatnak.



Gaál nem csalódott. Nem vagyok csalódott amiatt, hogy nem én lettem a gazdasági miniszter, én ezt a posztot nem ambicionáltam – nyilatkozta Gaál Gyula, akit a kormányváltás előtti időszakban a tárca várományosaként emlegetett a koalícióhoz közel álló jól informált média. Kóka János miniszterről az államtitkár úgy vélekedett: kiváló szakember, ám nem rendelkezik államigazgatási gyakorlattal. Így némi csalódást okozhat neki, ha azzal szembesül, hogy az államigazgatás nem működik olyan olajozottan, mint egy prosperáló magáncég.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.