„MI A MAGYAR?”

–
2004. 10. 01. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A járható utak messze elkerülték a Sárrétet. Csupán a pest–debreceni országút érintette Karcagon, Nádudvar alatt és Szoboszlón haladva át. Az idegen, aki egyszer rajta járt (különösen ősszel), az megemlegette egész életében. Márton József Magyar Átlás című munkája, melyet 1811-ben adott ki, tsinálatlan posta út-nak tünteti fel. Valóban az volt; az utasok vágták, csinálni pedig nem csinálta senki. Némely helyen egyik falutól a másikig készítettek ugyan utakat jobbágyi robottal, de ezek zsombékból, kutuból (mocsári növények elkorhadt részeivel vegyített laza feltalajból) voltak hányva, nem pedig eleven földből. Kövezésről ne is beszéljünk, hiszen a sárrétiek talán hírét se hallották ennek. Ezeken az utakon esők évadján istenkísértés volt járni. Hasig járt benne a ló. Megfeneklett benne a szekér. A tél pedig olyan rögökbe fagyasztotta a felvágott hitvány utat, hogy széjjelhullott rajta a vasalatlan fakószekér. Nyáron meg az volt a baj, hogy nagyon kiszáradt, s ha tüzet raktak mellette, kigyulladt a kotu, és az áttüzesedett, feketén füstölgő utat meg sem lehetett közelíteni.
B.-nagybajomban még ma élő öregek is emlékeznek rá, hogy azelőtt, ha Váradra igyekeztek, a sáros úton 6–8 lóval vontatták a szekeret a bakonszegi Vaskapuig; ha Debrecenbe mentek, akkor pedig Földesig. (…) Mikor az őszi esők jártak, a karajánosi csárdában (röviden szólva: a Karajancsiban) verődtek össze az utasok, és összefogott lovaikkal húzatták át a szekereket, egyiket a másik után.
Télen már inkább boldogult az utasember, mert a szán könnyen csúszott a havon. Régi feljegyzések szerint havas, dermesztően hideg telek jártak azelőtt. Hóviharok, csontkaparó szelek uralkodtak. A sárrétiek ma is emlegetik Sisvai hidegét. Az 1816. esztendő telén volt ez. Báránd alatt megölte a hideg a nádudvari postamester Sisvait. A derecskei határban két juhász és 2700 darab juh, a pércsi határban három ember fagyott meg. Debreceni cívis Király Mihálynak 700 darab marhájából huszonhatot hagyott az idő. A ladányi határban esett károkról egész listát állított össze az elöljáróság. (…) Elszánt emberek indultak ilyenkor útnak. Szalmával rakták meg a szán farát, még nagy ponyvával is lekötötték, mert bizony sokszor előfordult, hogy az útfélen tüzet kellett gyújtani, és annak melegében enyhőzött a meggémberedett ember és jószág. Fokost és nagy mordályt szorongattak a bundák alatt, mert a nádi farkasokat a rétből kihozta az éhség, és az utak mentén ólálkodtak. Volt rá eset, hogy holmi gyalogszeres szegény vándornak csak a csizmáját hagyták meg.
Mondhatjuk, hogy szekér helyett inkább a hajó (csolnak) volt a sárrétiek laghasználhatóbb közlekedési eszköze. A rét beláthatatlan nádasaiban hajócsapások (hajóutak) kanyarogtak falutól faluig. Jól ismerték ezeket a rétjárók, mint a mai ember a dűlőutakat. (…)
De nemcsak a határ volt vizes és sáros, hanem a belsőség is. Egyes térségeken olyan víz volt, hogy fürödtek benne a gyerekek. Bajomban a Túri-Berettyó és a Katona-Berettyó utcanevek voltak. Némelyik utcára őszi sarak idején be se lehetett menni. Falábon jártak az emberek, vagy bekötötték a csizmaszárat, nehogy megmerüljön a híg sárban. Szekér helyett lapos fenekű sárhajóba vagy másként csúszóba fogták a lovat, ami aztán a sáron csúszott utána. A faluban ezen hordták-vitték, amire sor került. Ilyenen jártak a túlsó végesi ismerősökhöz, tanyára, ilyenen vitték a búzát a szárazmalomba. A gyerekeket is ilyenen hordták az iskolába, felrakva rá a szomszédbelieket. Ha beteg volt a háznál, ilyenen hozták az orvost. (…) Sokan haltak el úgy, hogy sosem voltak túl a szomszédos falu határán.
(Szűcs Sándor: A puszta utolsó krónikása. Szerkesztette Dankó Imre. Megjelent Túrkevén 2003-ban)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.