Öreg járgányokat visznek a tolvajok

A jól felszerelt luxuskocsikat nem kedvelik a tolvajok, inkább a már nem gyártott márkákat viszik el, és szedik szét alkatrészekre. A bűnesetek döntő többségét Budapesten követik el: a lízingcsalás üzletággá vált, szorult helyzetben lévő emberek néhány ezer forint fejében a nevüket adják az üzelmekhez. Roncsautók papírjainak felhasználásával új autókat építenek és hoznak forgalomba a szervezett bűnözői csoportok.

Zsilka László
2004. 10. 19. 18:20
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kimutatások szerint Magyarországon a fővárosban lopják el az autók közel nyolcvan százalékát.
– A híres nyugati autógyárak 25-30 millió forintot érő termékeit nemigen kedvelik a budapesti kocsitolvajok. Ezek biztonsági rendszerének feltörése általában kevés sikerrel kecsegtető, időigényes feladat. Minden más négykerekűre azonban szívesen vadásznak a bűnözők, a legkeresettebbek a már nem gyártott típusok, amelyekből nincs üzemi alkatrész-utánpótlás – mondta lapunknak Pásztor Attila, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) gépjárműbűnözés elleni osztályának vezetője. A fővárosban a legveszélyeztetettebb területek közé számítanak a parkolók, a lakótelepek és a bevásárlóközpontok környéke. Amúgy nincs különbség a kerületek között. Rózsadomb vagy külső Ferencváros – a tolvajnak mindegy. Szezonális ingadozás sincs ebben a bűncselekmény-kategóriában, a statisztikai adatok nem mutatnak mérvadó eltérést a nyári vagy a téli hónapok között.
A gépjárművek eltűnése két okkal magyarázható Budapesten. Vagy úgynevezett lízing- és opciós csalás történt, vagy a klasszikus értelemben vett lopás, amikor elkötik a kocsit. Az előbbi üzletággá vált, teljesen egyenrangú a hagyományos eltulajdonítással. Az ellopottnak bejelentett gépjárművek jelentős részét nem viszik el, hanem „eltüntetik” – hangsúlyozta Pásztor Attila. Ma már tőke nélkül is autóhoz lehet jutni: részletre vagy lízingre kötött szerződéssel. Ehhez pedig gyakran hamis iratokat használnak fel a bűnözök. De nem ritka, hogy öt-tízezer forintért vesznek a saját nevükre gépkocsit szorult helyzetben lévő emberek. Az autót persze sose látják, csak a papírokon szerepel a nevük. Egy-egy csalásszervezőnek lehet 20-30 ilyen strómanja is. A gépkocsit aztán szétszerelik, és jó minőségű alkatrészekként értékesítik. Ebből a körből visznek kocsit külföldre is, és ott hamis okmányokkal látják el, majd honosítják őket. Kicsi a lebukás kockázata, hiszen a határon még egy teljesen tiszta, jogilag rendben lévő jármű gördül át.
A klasszikus formában ellopott járművek döntő hányada illegális bontóműhelyekben fejezi be pályafutását. Itt a lehető legrövidebb idő alatt elemeire szerelik szét a kocsikat. Ebben a folyamatban szervezett bűnözői csoportok vesznek részt, jól tagolt munkamegosztásban. Az utcai beszerzőtől nem egyes, kiválasztott darabokat rendelnek meg, hanem márkákat, típusokat. Az így előállított alkatrészek később nemcsak a feketepiacon, hanem a legális kereskedelemben is megjelennek. A lopott, körözés alatt lévő kocsikat nem szívesen viszik külföldre, mert az Európai Unió országaiban nincs rájuk kereslet, az unión kívülre pedig nehéz eljutni velük a szigorú határellenőrzések miatt.
Arra, hogy mi védi mégis az autótulajdonosokat, az osztályvezető elmondta: csak megbízható helyről vásároljanak gépkocsit és alkatrészt. Körültekintéssel kell eljárni, ha valaki újnak látszó kocsit vesz, még akkor is, ha az okmányok szerint minden rendben van. A bűnözők ugyanis totálkáros járművek legális, létező motor- és alvázszámát felhasználva a lopott alkatrészekből új autót építenek. Most folyik egy eljárás azoknak a találékony embereknek az ügyében, akik nagyüzemi módon építették az autókat, ráadásul ezeket lízinges megoldással hozták forgalomba, és ismételten eltüntették a már egyszer ellopott kocsik alkatrészeiből gyártott közlekedési eszközöket. Megfelelő védelem a műholdas járműkövető berendezés, amelynek vannak már százezer forintos, tehát viszonylag kedvező árú változatai is. Célszerű továbbá a márkakereskedőknél megvásárolni a nagy értékű gépjármű-berendezéseket.



Munkában a Gepárd. A BRFK gépjárműbűnözés elleni osztályán belül működik a Gepárd csoport, amely készenléti egység, s legfőbb feladata a forrónyomos üldözés. Természetesen valamennyi rendőri szerv bekapcsolódik a felderítésbe, ha kocsilopást vagy feltörést észlel. Budapesten az elmúlt évben 6380 ismertté vált személygépkocsi-lopás volt. Idén az év első felében 2917 ilyen jellegű bűncselekmény jutott a hatóság tudomására, tehát némi csökkenést mutatnak az adatok.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.