„Apartheid-oktatáspolitika”

Több mint tizenegyezren vettek részt a református iskolák szombati fővárosi találkozóján a Papp László Sportarénában. Szabó István püspök „apartheidpolitikának” nevezte a kormány egyházellenes intézkedéscsomagját.

Joó István
2004. 11. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Eredetileg örömteli, hálaadó alkalomra gondoltunk, de örömünket elhomályosították azok a tervezett intézményfinanszírozási rendelkezések, amelyek, lám, nem az egyházakkal találják szembe magukat, hanem gyermekekkel, szülőkkel és pedagógusokkal – mutatott rá Bölcskei Gusztáv tiszántúli püspök, a Magyarországi Református Egyház (MRE) zsinatának lelkészi elnöke a református iskolák szombati nagyszabású, határon túliakat is felvonultató találkozójának szünetében. A tájékoztatón a tervezett normatívaelvonások kapcsán felemelte szavát a kistelepülési oktató-nevelő intézményekért is; ezeket a falvak gyújtópontjaiként láttatta az egyházfő. Bírálta a salátatörvénynek szánt költségvetési tervezetet, amelyben – már csak áttekinthetetlensége miatt is – szerinte aligha érvényesülhet a parlamenti demokrácia szelleme.
Papp Kornél, a zsinat oktatási irodájának vezetője úgy fogalmazott: nem mond igazat, sőt hazudik, aki azt állítja, hogy az egyházi oktatási intézmények jóval az önkormányzati intézményeket meghaladóan kapnak támogatást. Szerinte éppen ellenkező értelemben nem azonos elvű a finanszírozás. Részletes számításokat követően arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a 2005-re szóló tervezet így emelkedik törvényerőre, a református egyház intézményeinek finanszírozási vesztesége legalább 885 millió, de akár 1,1 milliárd forint is lehet. Az egyházi közoktatási rendszerben legmostohább kormányzati elbánásban a – főleg a leszakadó vidékeken létesített – művészeti iskolák járnának, ezeket követnék az óvodák és az általános iskolák, majd a középiskolák. Ugyancsak nagy veszélynek látja Papp Kornél, hogy az intézményalapítást is gátolni fogják egyes jogszabályok.
„Amikor ma a XVI. századihoz annyira hasonló végzetes leépülési folyamatok miatt aggódunk, emlékezzünk hálás szívvel a reformátorok, hitvalló őseink tanúságtételére” – olvasható a négy hazai református püspök által jegyzett zárónyilatkozatban, arra utalva, hogy az elődök beindították a magyar nyelvű igehirdetést, kiépítették „a legigényesebb, demokratikus, protestáns iskolarendszert”. Éppen ezért „bár az ország költségvetési tervezete nem támogatja a magyar társadalom és a magyar nemzet építésének szolgálatát s az egyházi oktatás fejlesztését, a református intézmények mégsem térnek le a megkezdett útról”.
A színvonalas műsorral fűszerezett találkozón Ábrám Tibor Tiszán inneni főgondnok a házépítés hasonlatán keresztül világította meg a keresztyén nevelés feladatát. Például, hogy segítsen megfelelő „alapot” – hitet, értékrendet – kialakítani a diák életében, szolgáltasson jó „építőköveket” szelleme, személyisége fejlődéséhez.



Diszkriminált diákok. „Az a szülő, aki egyházi iskolába íratja gyermekét, úgy kell érezze magát, mint egy néger Dél-Afrikában húsz évvel ezelőtt” – állapította meg Szabó István Duna melléki püspök a reformáció emlékünnepén vasárnap a budapesti Kálvin téri templomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.