Talán visszajönnek a tankok?

Tankbiztos vasúti átjáró építésére kötelezte a Honvédelmi Minisztérium (HM) Debrecent a város területéhez tartozó Dombostanyán. Az 2001-ben kiadott utasítást a HM 2004-ben megerősítette, így az önkormányzat kénytelen volt azt végrehajtani, „lenyelve” a több millió forintos többletköltséget. Az átjárón azonban mégsem közlekednek lánctalpasok, az oroszok kivonulása óta senki nem látott ilyen harci járművet a környéken. Nem is láthatott, ugyanis a Tiszától keletre ilyen nem állomásozik.

2004. 11. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dombostanya néhány kilométerre van Debrecen határától, közigazgatásilag viszont a cívis város szerves része. A városi létre nem sok minden utal a néhány száz embernek otthont adó tanyaközpontban, amit még a busz is csak földúton tudott megközelíteni eddig. Az apró település egyetlen éke a Klebelsberg Kunó idejéből való klinkertéglás iskola, ahová – hasonlóan a híres kultuszminiszter jó nyolcvan éve letűnt idejéhez – a XXI. század elején is csak térdig sárban tudnak elvergődni a gyerekek esős időben. Posta nincs, bolt se nagyon. Van viszont jó levegő, és akad alkalmi mezőgazdasági munka a faluról városba került, majd az ipari üzemek tönkremenetele miatt újra vidékre kényszerülő kétkezi dolgozó embereknek. Így a lélekszám egy ideje növekszik, s ennek hatására az infrastruktúra siralmas helyzete is javulni látszik valamit. A Szőlő utca aszfaltozását például, lakossági önerőt is felhasználva, nemrégiben befejezte az önkormányzat, ezt érthető örömmel fogadták a helybéliek. Kész van a busz körfordulós végállomása is, és rövidesen a tankátjáróval megerősített bekötőút építésével is végeznek. Így rövidesen az iskola megközelítése is könnyebbé válik. Az itteniek mégis nagyon elégedetlenek.
Béres József, a Dombostanya Fejlesztését Segítő Alapítvány vezetője például kifejezetten haragszik a környéken csak tankcsapdának emlegetett út miatt.
– Hogy gondolta azt az önkormányzat, hogy tankátjárót építtet, mikor tucatnyi ennél sokkal fontosabb dologra nem jut pénz? – kérdezi meglehetősen felháborodva. – Ott van mindjárt az iskola, aminek csak alsó tagozata van, mert nincs pénz a felsősöket tanító pedagógusok fizetésére. Így aztán a gyerekek kénytelenek busszal bejárni Debrecenbe. Azokból a milliókból, amit a tankútra költöttek, igazán meg lehetett volna oldani a tanárok foglalkoztatását – mondja, és megerősíti, amit mindenki mondogat: erre bizony nem járt tank több mint 15 éve. Majd nem minden irónia nélkül megkérdezi: – Talán attól kell tartani, hogy visszajönnek az oroszok?
Kósa Lajos, Debrecen polgármestere egyáltalán nem vitatja a dombostanyaiak igazságát. – Mi sem értettük, hogy miért akar tankbiztos utat építtetni velünk a HM, ezért többször is megkérdeztük őket: szükség van-e erre a beruházásra – mondja. – A válasz számunkra is érthetetlen, de egyértelmű volt, így kénytelenek voltunk a különlegesen megerősített 80 méteres szakaszt megépíttetni. Ez a 40 millió forintos építési költséget további öt és fél millió forinttal növelte meg, amit a helybéliekkel egyetértésben szívesebben költöttünk volna békésebb célokra.
Hogy miért nem történhetett így, arról szerettük volna megkérdezni Vass Mihályt, a tankút építését előíró szállításvezető főtisztet, ám ő parancsnoki utasításra hivatkozva elzárkózott a nyilatkozattételtől. A lapunk birtokába került iratokból viszont kiderül, a bekötőút „tankosítása” már 2000-ben sem tetszett az önkormányzatnak, és igyekeztek kibújni a felesleges kiadásokkal járó feladat alól. A Vígh Barnabás alezredes által aláírt levél azonban egyértelművé teszi: a honvédség nem kíván lemondani az egyébként használaton kívüli hadi útról. Hivatkozik arra, hogy a földút harci célú használatáról 1992-ben megállapodott az önkormányzattal, és előírja, hogy az útberuházás terhére lánctalpasok átbocsátására alkalmas burkolattal lássa el az útszakaszt az önkormányzat. A honvédségi álláspontot 2002-ben Vass Mihály és Zilahi Sándor tervező egy feljegyzéssel megerősítette, és a 7 méter széles tankátjáró építésére vonatkozó utasítást 2004-ben is helyben- hagyták. Ebben csak az a meghökkentő, hogy a Vígh alezredes által hivatkozott 1992-es megállapodásban szó nincs arról, hogy az önkormányzatnak kellene finanszírozni a hadi célú beruházásokat, sőt. Abban a Magyar Honvédség arra vállal kötelezettséget, hogy a teljes vasúti kereszteződést felújítja, a sárrázó utakat kiépíti. Lehetőséget kap viszont arra, hogy a megállapodásban szereplő utakat „részlegesen és térítésmentesen” használja.
– Az oroszok itt jártak át évtizedekig, de nem épített utat itt eddig más, csak a két téesz – mondja Nagy Sándor helybéli lakos, akiről rövidesen kiderül, hogy feleségével együtt a vasút helybéli szakaszán dolgozott a nyugdíjig. – Azok is csak azért áldoztak rá, mert tönkrementek a személyautóik a sárban, azt meg már mégsem nézhették. Most jó, hogy legalább a Szőlő utcát leburkolták végre, de gázunk még mindig nincsen. Érthető ugye, hogy bosszant bennünket ez a tankosdi? Mert itt csak gumikerekű harckocsik közlekednek, azoknak meg nem kell acélszerkezetű út. Azt mondják, leszerelik a sorkatonáinkat. Akkor meg kik fognak itt harckocsival flangálni?

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.