Gyarló korunk tükörképei

Ludwig Emil
2004. 12. 04. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, a magyar építészet hosszú, tiszteletre méltó történetének legújabb kori fejezetei a bírósági tudósítások és egyéb hatósági ügyek rovatába kerülnek. Nem ok nélkül, hiszen az utóbbi évek legjelentősebb, legnagyobb érdeklődéssel kísért alkotását, az új Nemzeti Színházat sem a szakszerű, tárgyilagos kritika fogadta és értékelte, hanem a pártos, elfogult (kultúr)politikai előítélet, ami végül jogtalanságba torkollott. E fontos középületünk alkotóját, Siklós Máriát 2000 szeptemberében – jó másfél évvel az épület elkészülte előtt – kizárta tagjai sorából a Magyar Építészkamara. Nem könnyű elképzelni annak a „megfontolt és felelős”, nyilván demokratikus döntésnek a megszületését, amelynek következtében a hazai építésztársadalmat képviselő testület tulajdonképpen önmagát rekesztette ki a 2002. március 15-i, tömegzarándoklattal és feledhetetlen népünnepéllyel kísért színházavatásról.
Siklós Mária építész a bíróságon keresett jogorvoslatot az őt sújtó fegyelmi döntés ellen, a négy éve folyó per végére a napokban tett pontot a Legfelsőbb Bíróság. A jogerős döntés szerint az építészkamara szakmai és etikai szabályzataiban egyetlen olyan pontot sem találni, amelynek alapján meghozható lett volna az építész elleni szankció, sőt – hangzik az ítélet indoklásában – a bíróság fokozott figyelmet fordított arra is, hogy a köztestületnek számító kamara nem követett-e el visszaélést, amikor Siklós Máriát korlátozta hivatásának gyakorlásában. Miután a verdikt megállapítja ez utóbbi jogsértést is – aminek nyomán a pernyertes kitűnő eséllyel indíthat egy kártérítési processzust –, teljesen érthetetlen és méltatlan az építészkamara képviselőjének még a Legfelsőbb Bíróság előtt is makacsul hangoztatott véleménye, miszerint Siklós Mária építészmérnöknek nincs helye a kamara tagjai között.
A konfliktust kívülről szemlélő erre röviden azt felelné, hogy egy ilyen szemléletű és hozzáállású társasághoz nem is nagyon szeretne tartozni, azonban a kamarai törvény minden tervezői engedéllyel rendelkező építész számára kötelezővé teszi a köztestületi tagságot, illetve annak meglétéhez köti a működést. Az ilyen elmérgesedett munkajogi helyzetek ismeretében Siklós Máriának a megsemmisített fegyelmi büntetése után sem lesz könnyű újrarendeznie szakmai és emberi kapcsolatát a kamarával, nem szólva a hazai építészvilágban a megbízásokért folyó, közismerten kíméletlen pozícióharcról, amelyben az exponált építész aszszony egy ideig nem sok jóindulatra számíthat.
A Siklós Mária kontra Magyar Építészkamara per mindenesetre jó alkalmat kínál arra, hogy egyszerű, mindennapi szemlélődőként eltöprengjünk e tekintélyes szakmai testület és a jelenkori magyar építőművészet különös viszonyán. Általában igaz, hogy a művészet mindenkori világunk tükörképe, de különösen az építészeti alkotásokra áll, hogy a legnagyobb érzékenységgel és pontossággal képezik le az adott hely és idő anyagi, ideológiai, esztétikai – egyszerűen szólva ízlésbeli – valóságát. Idehaza maradva, akár egyetlen reprezentatív példával illusztrálhatjuk mindezt: a pesti Roosevelt téren egymás mellett álló, nemesen klasszicista Magyar Tudományos Akadémia, az előző századforduló újszerű eleganciáját mutató Gresham-palota, a korai art deco formajegyeit viselő Belügyminisztérium és a napjainkra végre lebontásra ítélt, förtelmes Spenótház mind-mind a keletkezési koruk Magyarországának társadalmi, gazdasági, kulturális, sőt politikai tükörképe. Az 1990-nel kezdődő történelmi korszakot is jól szemléltetik a köztéri, reprezentatív és magánépítmények, szépen leolvasható róluk mindaz a lelkesedés és elbizonytalanodás, csalódás, kiábrándultság, iránytévesztés és zsákutca, zavarosság, nagyot akarás és nagyot tévedés, nihilizmus és múltba révedés, kivagyiság és puszta ízlésficam, ami országunkat, társadalmunkat jellemzi. Természetesen a szóba került Nemzeti Színházról is leolvashatók az útkeresés régi-új tünetei, de emellett a legkevesebb jó, ami elmondható az egészről, hogy igényes és eklektikus gazdagságban tárja a szemlélő elé azt a forma- és hagyományvilágot, amelynek valaha köze volt a nemzethez és színházához.
Az épület már-már megszokottá vált, figyelemkeltő látványához, esténként fénybe boruló, nyugalmas kontúrjához képest érdemes egy óvatos pillantást vetnünk a mögötte hatalmasodó, épülőfélben lévő gigászi betontömbre, ami úgymond a kortárs hazai művészet templomának készül, de egyelőre úgy fest, mint egy túlméretezett szemétégetőmű. Hírek szerint a jóváhagyott tervtől jókora méretbeli eltérések történtek a kivitelezés során, ám kötve hihető, hogy az engedélyező építési hatóság emiatt majd meghiúsítaná az intézmény használatba vételét. Bár ki tudja, hisz láthatunk példát ennek ellenkezőjére is a szomszéd (VIII.) kerületben, ahol már második esztendeje fekszik az illetékes hatóság asztalán a Kálvin téri kettes számú irodaépítmény műszaki átadás-átvételi okirata. A jelek szerint egyelőre senki sem meri aláírni a tervtől mélységi irányban veszélyes mértékben eltért építmény utólagos engedélyét, igaz, ahhoz is kellett egyfajta bátorság, hogy a vizuálisan környezetszenynyező, fekete üveggel bevont, túlméretezett falfelület megépítéséhez hozzájáruljanak.
Se szeri, se száma a pesti Belvárostól a budai hegyvidékig az elmúlt másfél évtized alatt felépült rusnya, túlméretezett, város- és tájcsúfító magán- és középületnek. Ezzel az aggasztó, általánosnak mondható jelenséggel, illetve a konkrétan megnevezett, városképi szempontból kritikus Duna-parti és Kálvin téri esetekkel legalább annyira illenék törődnie a Magyar Építészkamarának, mint az „ellenszegülő” építész aszszony oktalan (és jogtalan) megfegyelmezésével. Talán még a főváros építészeti csődtömegéért felelős, hosszú évek óta kényelmes döntéshozó pozícióban üldögélő építész szakemberek tevékenységére is vethetnének egy-egy kérdő pillantást. A sokezres magyar építésztársadalomnak van szakmai szövetsége, többféle tagozattal, zsűrizési és kritikai jogosultsággal, azonban a hazai építészet irányítói és felügyelői szerepét a törvény által sokkal erősebb jogokkal felruházott kamarának kellene betöltenie. Az elszabadult fantáziájú, bármi áron önmegvalósító, hibás ízlésű és erkölcsű, esetenként a gátlástalanság határát is átlépő tervezők munkája ugyanis nem magánügy: kezük nyomát egy egész ország és korszak viseli magán, a hozzánk látogató világ csúfjára. És amint tudjuk, unokáink is látni fogják.
Nem ilyen kemény szavakkal, de mindenképp bírálat illeti azt a nagyon szem előtt lévő köztéri alkotást, amelynek hibáira még az évszakok változása is rámutat. A budai Szent Gellért téri kútház valóban olyan, mint ama állatorvosi ló, amelyen mindenfajta betegség megmutatható. A közeli Műegyetemről tanulmányi séta keretében lehetne oktatni a hallgatókat, mire ügyeljenek a tervezésnél. Ha például fedél készül a kútház fölé, mint régen, az eső elől menedéket keresők, várakozók számára, akkor nem szabad két méter átmérőjű lyukat hagyni a kupola közepén, mert beesik rajta a víz, s télen a megfagyó csapadék az alatta lévő Zsolnay-kerámiakutat is megrepeszti. Ugyancsak öreg hiba a lábazatnak szánt kőfaragványokra mélye-
dést (!) tervezni, mert a benne felgyülemlő és jéggé váló víz a követ sem fogja kímélni. Ybl Miklós és kortársai ilyen hibát aligha követtek el. Amint a régi idők építész testületei sem kicsinyes, személyes boszszúállásra, majd pereskedésre fecsérelték az idejüket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.