Problémák előtt a kisebb lízingcégek?

Idén három százalékkal bővül a magyar lízingpiac, a kihelyezett érték összege meghaladja az ezermilliárd forintot. A lízingnek jelentős szerep jut a gazdaság finanszírozásában, s a környező országokhoz viszonyítva a hazai piac rendkívül fejlett – mondta lapunknak Antall Pál.

Csákó Attila
2004. 12. 17. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Magyar Lízingszövetség elnöke, a Raiffeisen Lízing Rt. vezérigazgatója hozzátette, az eredményekre büszkék, ám a kép némileg torz, ugyanis az összes kihelyezés 75 százaléka még mindig a személygépkocsik finanszírozása, ami Európában 30 százalék. A magas magyar arány oka a tőkehiány.
Az ügyfelek jelenleg döntően svájci frank alapú hitelt vesznek fel. Ezzel kapcsolatban Antall aláhúzta: az alacsony kamat mellé árfolyamkockázat társul, ám a forint és a svájci frank kamatai között akkora a különbség, hogy utóbbiban érdemes eladósodni.
Antall kiemelte: a használt autót vásárlók rosszabbul fizetnek, mint az új járművek tulajdonosai. Ezért a céltartalék képzése előbbiek esetében háromszoros. Használt járművek esetében az is probléma, hogy nehezen meghatározható a jármű valós piaci értéke, hiszen nem mindegy, mire használták az autót. A másik gond, ma már új autót szinte csak használt beszámításával lehet eladni, s a kereskedésekben tengernyi jármű vár gazdára.
A kereskedők rendkívül érdekeltek abban, hogy ezeken a kocsikon túladjanak. Ma már számos „ügyes” technika létezik, hogy azok az ügyfelek is autóhoz jussanak, akik még a tízszázalékos kezdőrészletet sem tudják kifizetni. Arra a kérdésre, hogy miként lehet az önrészt előteremteni, Antall Pál az alábbiakat felelte: például egy kétmilliós autó esetében 2,2 millióról kötik a szerződést, s úgy tekintik, mintha az ügyfél befizetett volna kétszázezret. Arra a felvetésre, hogy a kereskedő könyvelésében miként kerül be a kétszázezer forint, Antall nem kívánt felelni, csupán annyit mondott: „magyar táj, magyar ecsettel”.
A lízingcégeknek kulcsfontosságú üzlet a használtautó-értékesítés. Ezért a cégek csomagokat kínálnak a kereskedőknek, s a nehezebben eladható autókat ezekbe rakják a többi, kapósabb típus mellé. Ma már tetemes mennyiséget képvisel a lízingdíj nem fizetése miatt viszszavett járművek aránya, melyek egy részét szintén ilyen módon értékesítik. A jelentős és növekvő számú járművisszavétel miatt a cégeknek növelni kellett céltartalékaikat.
Antall szerint a hitelkamatok esése miatt csökkennek a lízingcégek eredményei, miközben nő a rizikóköltségük. Egyre nehezebb autót eladni, emiatt pedig apad a kereskedők haszna is. A szakember szerint ezért valószínűsíthető, hogy a kisebb lízingcégek és kereskedések komoly problémák elé néznek a jövőben. Hozzátette: a lízingtársaságok nem abból élnek, amit ma eladnak, hanem azokból a szerződésekből, amelyeket két éve kötöttek. Az elnök szerint az igazi kérdés, mi lesz két év múlva, ezért most kell okosan üzletelni, hogy később ne legyen probléma. A lízingcégek és a kereskedők viszonyáról az elnök kifejtette: „szövevényes házasságban finanszírozza a lízingcég az autókereskedőt, s előbbiek jutalékot fizetnek utóbbinak. Arra a kérdésre, hogy ez meddig tartható fenn, a szakember az alábbiakat felelte: az autókereskedők óriási problémája az importőrök hatalmas készletelvárása. Általában egy-két havi készletet kell raktározniuk. Ez például egy olyan kereskedőnél, aki havonta száz autót ad el, félmilliárd forintot is kitehet. Ezt pedig meg kell finanszíroztatniuk. A lízingcégek között hatalmas verseny van. Az autóhitelekben olyan burkolt támogatások jelennek meg, ami miatt a teljes hiteldíjmutató (THM) messze a németországi alatt van, miközben a lízingtársaságok kockázata jóval felette. Ma már 10-12 éves hitelek is kaphatók, aminek óriási a kockázata, hiszen ki tudja megmondani azt, hogy egy autó értéke nyolc-tíz év múlva mennyi lesz, s így a finanszírozott eszköz fedezeti értéke is bizonytalan.
Antall emlékeztetett rá, hogy az elmúlt tíz év az autóértékesítésben igen kedvező volt. Hozzátette: vélhetően az idei lesz az első esztendő, amikor ez a kedvező bővülés megtorpan. Hogy milyen lesz a jövő, az nagyban a gazdaság általános helyzetétől függ. Elképzelhető, hogy 2005-ben stagnálni fog a piac.
Ugyanakkor Antall szerint van még potenciál a piacban, hiszen az eladósodottság alatta van az uniósnak és az észak-amerikainak. Ráadásul ehhez társul a lakosságra „szakadt” fogyasztói társadalom, s az azáltal kínált javak széles palettája. Az eladósodottság növekedése, a jövedelmekhez viszonyított magas aránya és sokszor a felelőtlenség azonban számtalan egyéni tragédiát fog okozni. A cégek portfólióromlásához pedig az vezet, hogy a piac abba az irányba megy, hogy olcsó legyen, és nagy kockázatot vállaljanak a lízingtársaságok. A cégek további problémáiról a szakember kifejtette: társasági adó szempontjából a lízingcégek sokkal hátrányosabb helyzetben vannak, mint a bankok. Amíg utóbbiak az értékvesztést el tudják számolni, addig a lízingcégek csupán a 365 napon túli lejárt tartozások 25 százalékát tudják érvényesíteni. A friss értékvesztések mindig társaságiadó-alapot növelő tényezők, ezért a lízingcégek adó előtti profitjából sokat elvisz az adó. Mivel az értékvesztést „le kell adózni”, így az adózás utáni eredmény is sokkal szerényebb.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.