Megmozdulást szervez holnap nemrég alakult Egészséges Palotáért Egyesület a népszavazási kezdeményezésről döntő képviselő-testületi ülés idejére a városháza elé. Ők azt az álláspontot képviselik: népszavazásnak kellene döntenie az inotai szemétégetőről és az ugyanott lévő meddőhányó veszélyeshulladék-lerakóvá alakításáról. A Közép-Duna-vidéki Hulladékgazdálkodási Társaság beruházása a helyi egészség- és környezetvédők szerint veszélyezteti a 22 ezres település lakosságát.
Mint Fakász Tamás építészmérnök, városi képviselő, a környezetvédő szervezet megalapításának a kezdeményezője lapunknak elmondta, a Dunaföldvártól Esztergomig terjedő területen 160 település által alapított konzorcium az említett társaság. A tömörülés több mint másfél száz falu és város hulladékát kezelné. Az évi mintegy 270 ezer tonna szemétből várhatóan 50-70 ezer tonnát újrahasznosítanának, 100-120 ezer tonnát több helyen lerakóban helyeznének el, 100 ezer tonnát Várpalotán égetnének el, s a körülbelül 30 ezer tonna veszélyes hulladéknak számító salak pedig az ugyanott lévő meddőhányóba kerülne.
– Elegük van a várpalotaiaknak abból a környezetterhelésből, amely az elmúlt negyven-ötven évben a várost és lakóit sújtotta, és sújtja ma is. Nincs szükség erre az újabb környezeti terhelésre – fogalmazott a képviselő. A népszavazási kezdeményezés csak áttételesen szól a szemétégetőről, ugyanis építéséről a város nem határozhat, ám a területnek a városrendezési tervben való átminősítése, zöldövezetbe sorolása megakadályozhatná a beruházást. Az égetőműpártiak érvei élén az a 800 millió forint áll, amelyet a beruházótól kapna Palota „egyszeri ellentételezésként”, kártérítésként, s a város utcáira, ligeteire, közműveire költhetnék.
– A testület egyszer már elutasította a kezdeményezést, s azóta lényegi változás nem történt – magyarázta érdeklődésünkre Várpalota polgármestere, Leszkovszki Tibor. – A civil szervezet céljaival egyetértek. Azt viszont nem értem, hogy lehet összekötni első demonstrációjukat a népszavazással, amely csak indirekt módon foglalkozhat a beruházással – mondta.

Mindkét irányban le kellett zárni az M5-öst, akkora a baj