Elpazarolt uniós pénzek

Több évet csúsztak a környezetvédelmi beruházások, mert roszszul szabályozták az uniós támogatások felhasználásának rendjét – derült ki az Állami Számvevőszék nemrég nyilvánosságra hozott jelentéséből. A számvevők különösen elmarasztalták a környezetvédelmi tárca eljárását az Észak-Pest megyei központi hulladéklerakó esetében. Ismeretes: a rosszul előkészített és természetvédelmi szempontból is aggályos terv öt helyszínen vallott kudarcot.

2005. 02. 02. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legutóbbi vizsgálatában az ISPA-támogatások magyarországi felhasználását ellenőrizte. Az ISPA, amely környezetvédelmi és közlekedési célokra fordítható uniós támogatási forma volt a csatlakozásra váró országoknak, az EU-tagság tavalyi elnyeréséig évi 88 millió euró (mintegy 21 milliárd forint) lehívható támogatást jelentett az országnak. A támogatást kohéziós alap elnevezéssel, de a csatlakozás után is megkaphatja Magyarország.
A számvevőszék jelentése több ponton is bírálja a pénzek szétosztásának magyarországi szabályozását és gyakorlatát, amelyért a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium volt a felelős. Feltárták: többletköltséget és sok hónapos csúszást okozott, hogy az előírások ellenére nem egyeztettek a környezetvédelmi beruházások előtt az érintettekkel, nem kérdezték meg a helyi lakosságot és a civil szervezeteket sem például a hulladéklerakókról. Ezért fordulhatott elő több esetben, hogy a már hivatalosan támogatott projektek helyszínét meg kellett változtatni a helyiek ellenállása miatt.
A jelentés két ilyen helyszínt emel ki példaként: az Észak-Pest megyei hulladéklerakónál elmaradt a megfelelő egyeztetés a lakossággal és a civilekkel. Ennek eredményeként öt településen kényszerültek népszavazást tartani és egy helyen kezdtek aláírásgyűjtésbe. Az észak-balatoni térség hulladéklerakójának helyszíne pedig négy évig volt bizonytalan, végül Szentgál fogadta be.
Megállapították: mivel utólag kellett helyi népszavazásokat rendezni, újabb, nem tervezett kiadások merültek fel. Ráadásul nem csak a referendum került sokba, de az is, hogy más helyszínt kellett keresni a hulladéklerakóknak. A nem tervezett költségeket pedig az adózóknak kellett kifizetni, mert így kevesebb uniós forrást lehetett felhasználni az utólag felmerült kiadások miatt. A jelentés megjegyzi azt is, hogy a szükséges szakmai felkészültség és tapasztalat, valamint a kapacitás hiánya miatt nem volt kielégítő a projektmenedzsment működése, a közbeszerzési eljárások lebonyolítása, a forráselosztás rendszere és az ellenőrzések gyakorlata.
A Magyar Nemzet több cikkben is beszámolt arról, hogy botránysorozat kísérte az Észak-Pest megyei központi, másfél millió köbméteres hulladéklerakó felépítésének előkészítését. Az érintett önkormányzatok társulása, amely a környezetvédelmi tárca fejlesztési igazgatóságának szakmai felügyelete alatt működött, egy multinacionális vállalat közreműködésével sorra természetvédelmi és lakossági szempontból elfogadhatatlan helyszíneket jelölt meg az óriás-szeméttelep számára. Először Sződ és Galgamácsa határában, később Kosdon, a dunakanyari Naszály-hegy lábánál, természetvédelmi területek ölelésében, majd Kartalon, értékes termőföldeken kívánták felépíteni az objektumot. A lakossági tiltakozás hatására később a Keszeg környéki erdőkben, majd Romhányon próbálkoztak újra. Végül a környezetvédők és a lakosság számára is elfogadható megoldás született: érintetlen tájak beépítése helyett a gödöllői és a nógrádmarcali – ma is működő – hulladéklerakók fejlesztésével oldják meg a problémát.
Az ÁSZ jelentése kitér arra is: a környezetvédelmi hivatalok számára nem volt időkorlát a támogatási szerződések megkötésére. Így legkevesebb 328 nap, de előfordult az is, hogy 758 nap telt el a pénzügyi megállapodás és a támogatási szerződés aláírása között.
Donáth Béla, a környezetvédelmi tárca fejlesztési igazgatóságának vezetője kérdésünkre úgy reagált a jelentésre: a minisztérium már korábban elismerte a hibákat és sokat tett azok kiküszöbölésére. Például 2003-ban létrehozta a fejlesztési igazgatóságot. Donáth igazságtalannak nevezte, hogy az ÁSZ főként a tárcát marasztalta el a lakossági tájékoztatás elmaradása miatt, holott ez a pályázó konzorciumok feladata. Hozzátette: ma ugyanakkor nagy figyelmet fordítanak annak ellenőrzésére, hogy a lakosság tájékoztatása ne maradjon el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.