Elspórolják a keleti autópálya-szakaszt?

Hétszázhetvenmillió forintot spórolna a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. azon, hogy nem építik meg a Debrecen és Nyíregyháza közötti autópálya-összeköttetést biztosító útelágazásokat Polgárnál. A nem egészen egy kilométernyi lehajtószakaszok eredetileg szerepeltek az Orbán-kormány által elfogadott tervekben, ám tavaly az NA Rt. szabvány alóli mentességet kért, és az önkormányzatoknak már az olcsóbb terveket küldte meg.

2005. 02. 11. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kósa Lajos, Debrecen polgármestere tiltakozik a két kelet-magyarországi várost hátrányos helyzetbe hozó takarékosság ellen, Csabai Lászlóné, Nyíregyháza polgármestere pedig úgy nyilatkozott: ha 2007-ben nem kezdődik meg a két várost összekötő 4-es számú főút négysávosítása, ragaszkodni kell az eredetileg tervezett autópálya-összeköttetéshez. Az ügy kapcsán Kósa Lajos elmondta: csak a napokban fedezték fel, hogy a korábbi elképzelésekhez képest a Nemzeti Autópálya Rt. megváltoztatta a tervet. Az önkormányzat birtokába jutott leírás indoklása szerint nem szükséges a leágazás kiépítése, mert Polgár, illetve Görbeháza érintésével a két város közötti távolság 85 kilométerre nő, szemben a 4-es út 50 kilométerével. Kósa szerint ez nem érv, mert autópályán akkor is gyorsabban és olcsóbban el lehet jutni egyik pontból a másikba, ha a táv hosszabb.
Felméréseik szerint a 4-es úton jelen pillanatban több mint harmincezer gépkocsi közlekedik naponta, és az autópálya-összeköttetés biztosítása jelentősen csökkentené az út terhelését. Gazda László, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közgyűlés elnöke a közvetlen autópálya-összeköttetés sürgősségéről úgy nyilatkozott: a szűkös költségvetési lehetőségek miatt valóban fölösleges lehet a nem egészen egy kilométeres autópálya-leágazás kiépítése, mert van esély rá, hogy 2007-ben megkezdődik a 4-es út Debrecen és Nyíregyháza közötti 50 kilométeres szakaszának négysávosítása, és még az is lehetséges, hogy az útrehabilitáció 2008-ban be is fejeződik.
A Kósa Lajos polgármester által sérelmezett csomópont elhagyásáról Mentes Balázs, az NA Rt. vezérigazgató-helyettese úgy nyilatkozott: a gazdasági minisztériumtól szabvány alóli felmentést kértek, mert csak így tudtak olyan tervet elfogadtatni, ami olcsóbb és megengedi, hogy a szükséges leágazásokat csak később, esetleg csak 2026-ban építsék meg. A szakember szerint az önkormányzatok kifogása miatt célszerű ezt a döntést felülvizsgálni, és ha van rá forrás, praktikus a csomópontot az eredeti tervek szerint kiépíteni.
Arról, hogy a 4-es út négysávosítása a közeljövőben várható-e,
az NA Rt. vezérigazgató-helyettese nem tudott érdemben nyilatkozni.

Letették az M6-os alapkövét. Jövőre adják át az M6-os autópálya Érd és Dunaújváros közötti szakaszát – jelentette be az építő konzorcium képviselője az új sztráda alapkő-letételi ünnepségén. A kétszer két sávos, 26 méter széles autópályán tíz csomópont, 61 híd s műtárgy épül, közöttük a leghosszabb a Dunaújvárost Pusztaszabolccsal összekötő híd. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.