Fából vaskarika

Nemcsak a felvételi rendje változik meg, hanem a felsőoktatás teljes szerkezete is. Az Alkotmánybíróság tavaly megsemmisítette a felsőfokú képzés átalakítására vonatkozó kormányrendeletet, a szöveg azonban kormánypárti képviselők javaslatára bekerült a 2005. évi költségvetésről szóló törvényjavaslatba – módosításként. A parlament megszavazta, annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság korábban többször figyelmeztetett rá: jogállamban nem ez a törvényalkotás elfogadható módja.

Ferch Magda
2005. 02. 05. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Különös országban élünk. Az oktatási miniszter soha nem látott nyitottságról, széles körű társadalmi és szakmai egyeztetésről beszél a felsőoktatási törvényjavaslatról szólva. Az egyetemek szereplői viszont határozottan állítják: érdemi megbeszélés soha nem volt, vagyis a több mint másfél éve tartó huzavona aligha nevezhető demokratikus szakmai egyeztetésnek. „Több éve futunk versenyt a különböző változatokkal. Sose hittem volna, hogy a hivatalnokok gyorsabban tudnak írni, mint én olvasni – írja egy egyetemi oktató. – Remek kompromisszumok vannak születőben, mindenki enged egy kicsit, és mindenki nagyon sokat veszít.” Mármint azok, akik tanulni és tisztességesen dolgozni akarnak.
A névtelenség fátyla mögé bújt „operatív csoport” 2003 nyarán tette közzé először a felsőoktatás átalakítására vonatkozó ötleteit, akkor még csak mint vitaanyagot. Ez a szöveg azután egyszer csak minden változtatás nélkül előlépett törvényjavaslattá, ami fából vaskarika. Azóta a sokadik változatnál tartunk, mindegyikben voltak a lényeget többnyire nem érintő, apró változtatások. (Lásd korábbi cikkünket: Etetés, altatás. Magyar Nemzet Magazin, 2004. október 2.) Egy kivétel: az intézmények szabadabban gazdálkodhatnak.
Az érintetteket, a szakmai testületeket soha nem a javaslat elkészítése előtt kérdezték meg, hanem utólag, kész tények elé állítva őket. Az egyetemek, tudományos testületek vezetői utólag reagálhattak – rendszerint nagyon rövid határidőt kapva – a kacifántos nyelven megfogalmazott, névtelenül közzétett, egyre hosszabb (több mint százoldalas) dolgozatokra. Ha valakinek valami nem tetszett, azonnal kész volt a válasz: „Ez már nincs benne a tervezetben. Miért kritizál, ha nem ismeri a szöveget?” A törvénytervezet legutóbbi változata a 2004. december 20-i dátumot viseli – legalábbis most keddig így tudtuk, akkor derült ki, hogy már az is módosulóban van. Az Oktatási Minisztérium honlapján ma is csak a 2004. szeptember 24-i változat olvasható. A november 25-i variációt kizárólag az akadémikusokat, egyetemi oktatókat összefogó Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért (EFOK) honlapjáról ismerhetjük meg. A december 20-i változat a szakma széles köre számára ismeretlen, ahogy „az újabb viták (?) utáni újabb változat is”, amely állítólag a jövő hétre készül el. Ennyit a széles körű nyilvánosságról.
Az EFOK még tavaly aláírásgyűjtést kezdeményezett a törvényjavaslat ellen. Eddig hatvannégy akadémikus csatlakozott a felhíváshoz, rajtuk kívül több száz oktató és hallgató, egyének és intézmények, köztük a Professzorok Batthyány Köre és a Védegylet. Arra a kérdésre, hogy mekkora az EFOK súlya, a minap az oktatási tárca vezetője az egyik televízióban lényegében azt válaszolta: sok ezer civil szervezet van, ez az egyik közülük.
Sokszor elmondták gyakorló oktatatók, egyetemvezetők, hogy súlyos fenntartásaik vannak a javaslattal kapcsolatban az intézmények vezetésének szabályozását, az állami finanszírozás normáit, a kormányzati jogkörök újrarendezését illetően. (Igaz, némelyikük kritikája enyhült, mióta a javaslat úgy változott meg, hogy az irányító testületek elnöke a rektor vagy a főiskola főigazgatója lehet, és ígéretet kaptak arra, hogy enyhítenek finanszírozási gondjaikon.)
A Magyar Tudományos Akadémia elnöke nyolc szakértőnek küldte meg véleményezésre a törvényjavaslat december 20-i változatát. A válaszok mostanában érkeznek vissza, várható, hogy a közeljövőben hírt kapunk arról, hogyan foglalnak állást a tudósok. Egyiküktől, egy akadémikus professzortól megtudtuk, hogy ő nem tartja alkalmasnak a törvénytervezetet arra, hogy az Országgyűlés elé bocsássák. Változatlanul azt javasolja, hogy a többszintű (alap-, mester- és doktori) képzés feltételeit a meglévő felsőoktatási törvény módosításával tegye lehetővé a kormány. Az új törvényjavaslatot túlságosan merevnek és túlszabályozottnak látja, és megjegyzi: ebből számos olyan probléma következhet, amelyet később csak többszöri törvénymódosítással lehetne orvosolni. Valószínűleg sokak véleményét fogalmazza meg, amikor arról beszél: a javaslatból kirajzolódó irányítási modell azt feltételezi, hogy az egyetemek és főiskolák képtelenek önmaguk megreformálására. Ékes ellenpéldaként hozza fel a Magyar Tudományos Akadémia intézményhálózatának konszolidálását. E munka során bebizonyosodott, hogy autonóm tudományos közösség képes a reform megvalósítására, ha megvan az átalakuláshoz szükséges akarat, szakmai felkészültség és anyagi feltételrendszer.
De hogyan fog megbirkózni a felsőoktatás a megváltozott felvételi rendszerből egyenesen következő további tömegesedéssel? Végiggondolta-e valaki, mi lesz a hároméves alapképzés után diákok tömegeivel? Hol találnak majd munkát, ha kikerülnek az egyetemről? Hova léphetnek tovább, ha folytatni akarják tanulmányaikat? Hogy mi kell a mesterképzéshez, az nagyrészt kidolgozatlan. Teljes képtelenség, és könnyen beláthatóan csak további színvonaleséshez vezethet, hogy ugyanazt a „normatívát” kapja mindenki függetlenül attól, hogy mit milyen színvonalon, milyen eszközökkel oktat. A régi „tervutasításos” rendszert idézik a minisztérium jogosítványai a finanszírozásban és a szakindításban. (A Magyar Akkreditációs Bizottságnak ez utóbbit illetően csak javaslattételi joga lenne, miközben mást se hallunk, mint azt, hogy a minőségbiztosítás elsőrendűen fontos.)
Az Alkotmánybíróság nehezményezte, hogy kormányrendeletben döntöttek olyasmiről, amiről törvénynek kellene szólnia, ezért megsemmisítette a többciklusú képzés bevezetéséről szóló tavaly augusztusi kormányrendeletet. Erre mi történt? Kormánypárti képviselők beletették törvénybe, a költségvetésről szólóba – módosításként, amit aztán gyorsan megszavazott a parlament. A 2005. évi költségvetési törvény 50. paragrafusának 24/a pontjában változtatás nélkül olvasható a szöveg. Indoklásként pedig a következő: „A javaslat megteremti a lehetőségét, hogy a felsőoktatásban a többciklusú képzés mint kísérlet folytatódjon.” (Eddig be sem vezették, akkor mi folytatódik?)
– Sem a hely, sem a tartalom nem felel meg az oktatás szabadsága alkotmányban rögzített elvének. Az oktatási miniszter „engedélyt” adott arra, hogy az egyetemek „egyedi kísérletként” megindítsák a többciklusú képzést. Ezzel gyakorlatilag előírja a rendszert. Kísérletet az autonóm intézmények kezdeményezhetnek, ha akarnak, a miniszter meg vagy rábólint, vagy nem. Az Alkotmánybíróság már többször figyelmeztette a kormányt, hogy jogállamban az ilyesfajta eljárás elfogadhatatlan a törvényalkotásban – hangsúlyozza Zlinszky János jogászprofesszor, volt alkotmánybíró.
– A legfontosabb az, hogy ne találjon ki senki semmit, mert a megoldás ki van találva – írta Kabai Péter, az EFOK titkára a törvényjavaslatról az interneten útra indított palackpostájában. – A felsőoktatás két lábon áll, ahol még áll: belső szakmai autonómia és külső szakmai ellenőrzés. A szakmai autonómia azt jelenti, hogy az egyetem azt oktat, olyan papírt ad ki, amit úri kedve tart. Az egyetemi oktatás színvonalát viszont Angliában nem a miniszter szabályozza rendeletileg, hanem akkreditációs testületek ellenőrzik. A magyar felsőoktatás sajátos magyar utat követ: pontosan e két láb között lavírozik.
Amikor a rendszerváltozás után létrejött az első felsőoktatási törvény, az is a szakmai autonómia és külső szakmai ellenőrzés szellemében fogant. Csakhogy akkor kiváló jogászokból álló törvény-előkészítő bizottság dolgozott rajta. Miért nem lehet azt a munkát folytatni? Tudomásunk szerint a tengerikígyóvá növekedett új törvényjavaslat készítői között egyetlen jogász van, de neki sincs kodifikációs gyakorlata.
Sokakban felmerül a (költői) kérdéssor – ismét Kabai Péter palackpostáját idézzük –: „Nem volna-e a hallgatók, sőt a tárca számára is egyszerűbb, kiszámíthatóbb, ha a rendelet nem kötelezővé, hanem lehetővé tenné a lineáris képzést? Netán olyan szakokon, amelyeket az egyetem jónak lát? Nem lenne egyszerűbb ezeket a szakmai kérdéseket rábízni a saját helyzetüket felmérni képes intézményekre? Nem volna már itt az ideje annak, hogy a tárca a végzős hallgatók személyiségjegyeinek előírása helyett kidolgozza végre a finanszírozás, minőség-ellenőrzés részletes tervét? Készült-e hatástanulmány arról, hogy hány uniós hallgató várható az ingyenes állami felsőoktatásba? Nem a tárca dolga lenne használható pályakövető rendszer kidolgozása, hogy végre adatok és ne a tisztviselők véleménye alapján ítélhessük meg a diplomák hasznosulását? Nem lenne időszerű kidolgozni egy olyan rendszert, amelyben az egyetemek valóban versenyezhetnek?”
A héten jelent meg Kozma Tamás nevelésszociológus – a Debreceni Egyetem professzora – Kié az egyetem? című könyve, amelynek egyik fejezete összefoglalja a felsőoktatási reformvitákat, és helyzetképet ad a terület 1990 és 2000 közötti alakulásáról: a nappali hallgatók száma két és félszeresére, az összes hallgatók száma pedig több mint háromszorosára emelkedett. A hallgatók számát százezer lakosra vetítve Magyarország így „3800 hallgatóval a fejlett országok felső harmadában helyezkedik el”. A felsőoktatásra fordított kiadások azonban nem növekedtek, a nemzeti össztermékhez (GDP) viszonyítva pedig lényegesen csökkentek. Ezt a megrázkódtatást a felsőoktatás csak úgy volt képes túlélni, hogy „átszervezte az intézményhálózatot (integráció), növelte az olcsóbb szakok és tanulmányi programok arányát (gyakorlatok és laboratóriumok nélküli tanulmányok) és a hallgatókra nehezedő tanulmányi terheteket (tandíjak, költségtérítések)”. A bolognai folyamatról szólva Kozma professzor felhívja a figyelmet arra, hogy az angolszász felsőoktatásban fönnmaradt kétfokozatú képzésre (BA/B. Sc. – MA/M. Sc.) való áttérés nem egyszerűen ezt jelenti: „többről és másról van szó”. Többek között a hosszú képzési ciklusok csökkentéséről, aminek viszont messzemenő következményei lehetnek – amint Richard Jonesnak a holland kormány számára készített áttekintéséből kiolvasható. A brit nyelvészprofesszor nem a bolognai folyamatra reagál, tanulmányát az egyetemek Magna Chartájának aláírása előtt készítette Európa keleti régiójának felsőoktatási átalakulásáról. Azt írja, hosszú távú, színvonalas képzések kellenek ahhoz, hogy létrejöjjön: „a befogadó, alkotmányosan szabályozott politikai rendszer jól informált és megbecsült politikusokkal”, „a megfelelően működő jogrendszer… közigazgatás… a helyi és nemzeti médiumok sora… a jól informált, képzett és érdekeit kifejezni képes polgárság”. Kozma Tamás alapkönyvnek számító munkájából azt is megtudjuk, hogy „a felsőoktatás bővülése sem szüntette meg a felsőoktatásba kerülés társadalmi hátrányait, csak magasabb szintre emelte, és rejtettebb formákba terelte őket”. És itt nemcsak anyagi természetű hátrányokról van szó, hanem arról, hogy egyenlőtlenül oszlanak el a nem anyagi jellegű tőkefajták is (a kapcsolati, a kulturális és a szociális tőke). Megállapítja, hogy „ezeknek a »tőkefajtáknak« az újrafelosztására nincs oktatáspolitikai esély. Hogy a hatásukat megszüntethessük – vagy legalábbis csökkenthessük –, ahhoz újfajta társadalompolitikára is szükség van.” Ennek kidolgozását viszont a felsőoktatásra mindenáron ráerőszakolt, túlszabályozott törvény nem segíti, hanem épp ellenkezőleg, hátráltatja.



Kiszámíthatatlan helyzetben

Az Alkotmánybíróság 2004. december 6-án alkotmányellenesnek minősítette és megsemmisítette a felsőoktatási törvény két – 2004-ben hozott – felhatalmazó rendelkezését, valamint a többciklusú, lineáris felsőoktatási [alap-, mester- és doktori] képzés bevezetéséről és az alapképzés megindításának feltételeiről szóló augusztusi kormányrendeletet. Másnap, december 7-én kormánypárti képviselők az alkotmányellenes kormányrendeletben foglalt képzési rend kísérleti bevezetését célzó javaslatot benyújtották mint a 2005. évi költségvetésről szóló törvényjavaslat módosítását. A parlament december 20-i ülésén megszavazta a módosító javaslatot a költségvetési törvénnyel együtt.
Az Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért (EFOK) tiltakozik a törvényalkotás e kétes módszere ellen. A felsőoktatás minden területére kiterjedő átalakítás nem nevezhető kísérletnek. Az egyesület aggályosnak érzi, hogy a törvényjavaslatban szereplő szerkezeti átalakítások következtében a felvételizők kiszámíthatatlan helyzetbe kerülnek. A módosítás csak a képzési ciklus első, hároméves szakaszára (BA/B. Sc.) vonatkozik, a második (MA/M. Sc.) teljességgel kidolgozatlan. Így nem lehet tudni, hogyan fogják folytatni tanulmányaikat azok, akik erre alkalmasak.
Az oktatási kormányzatot 1999 óta súlyos felelősség terheli, amiért nem terjesztette az Országgyűlés elé a felsőoktatási törvény egyszerű módosítását, ami lehetővé tette volna a bolognai folyamat elindítását.
Az egyesület nélkülözhetetlennek tartja az érdemi vitát a felsőoktatás átfogó szabályozási reformjának kérdéseiben. A kodifikációt megelőzően szükség van valódi konszenzus kialakítására a szakmai szervezetekkel. Az EFOK osztja a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének aggályát amiatt, hogy az Oktatási Minisztérium a velük való megállapodás elemeit nem építette be a törvénytervezetbe, sőt olyan új módosításokat hajtott végre az egymást gyorsan követő újabb változatokban, amelyek ellentmondanak az egyeztetés során kialakult változatnak.
Horváth Zalán akadémikus, az EFOK elnöke (Az Egyesület a Felsőoktatásért és Kutatásért tiltakozó nyilatkozata)



Változások a felvételi rendszerben

A 2005–2006-os tanévtől külön felvételi vizsga nélkül lehet bejutni a hároméves felsőoktatási alapképzésbe – a középiskolai osztályzatok és az érettségi vizsga eredménye alapján. Kivételt jelentenek a művészeti egyetemek és a testkultúrával összefüggő területek. A felsőoktatási intézmények többsége beéri a középszintű érettségivel, de az emelt szintű érettségiért többletpontot ad, kivéve a bölcsészkarokat, ahol az öt nagy idegennyelv-szakra jelentkezőktől megkövetelik az emelt szintű érettségit. (Attól is, akinek az adott nyelvből van nyelvvizsga-bizonyítványa.)
Az Országos Felsőoktatási Felvételi Iroda (OFI) tájékoztatása szerint megmarad a 120 pontos rendszer, a fele hozott, a másik fele szerzett pont. De be lehet jutni a szerzett pontok duplázásával is, ha az a jelentkezőnek kedvezőbb. A 120 ponton felül kötelezően többletpont jár az emelt szintű érettségiért és két nyelvvizsgáért – egy jelentkezőnek összesen 24. A hozott pontokat a magyar nyelv és irodalom, matematika, történelem, egy idegen nyelv és a választott tantárgy – a középiskola utolsó két év végi – osztályzatainak összege adja (maximum

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.