Kritika az állami feladatellátásról

Komoly aggályokat fogalmaz meg az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az állami feladatellátás ellenőrzéséről készített jelentésében. A vizsgálat során alapvető szabályozási és működési hiányosságokat találtak a számvevők.

Hunyor Erna
2005. 02. 18. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy alapított szervezeteket, illetve szerzett részesedéseket a költségvetési fejezetek, vagyis a minisztériumok és állami hivatalok több mint egyharmada, hogy azt megelőzően nem végzett előzetes felmérést azok finanszírozására – többek között ez derült ki az ÁSZ napokban elkészült jelentéséből, amelyet az államháztartáson kívüli állami feladatellátás rendszerének ellenőrzéséről készítettek. A 2002–2003-as időszakról szóló, kérdőíves adatfelvétellel készített ellenőrzésekor kiderült: a különböző szervezetek alapítására, finanszírozására az egyes tárcák nem állapítottak meg egységes rendezőelveket, a minisztériumok az érdekeltségükben lévő és érdekeltségükön kívüli szervezeteket is támogatták – fogalmazza meg a kritikát az ÁSZ.
A jelentése alapján az állami támogatások összege 2002-ben 613,1 milliárd forint volt, 2003-ban pedig 578,1 milliárd forint. Ez utóbbi összeg így is elérte a központi költségvetés kiadásainak tíz százalékát. A pénzből a vagyonkezelésekben lévő gazdasági és közhasznú társaságoknak, az alapítók az alapítványoknak 2002-ben megközelítőleg 70 milliárd, 2003-ban pedig már körülbelül 180 milliárd forintnyi állami támogatást és tőkejuttatást nyújtottak. Az állami feladatellátás kapcsán igénybe vett tevékenységekre kötött megbízási, szakértői tanácsadói szerződésekre évente 40-50 milliárd forintot fizettek ki. A működésre fordított összegek aránya csaknem nyolc százalék volt.
A vizsgált intézmények több mint háromnegyedénél alapvető szabályozási és működési hiányosságokat állapítottak meg a számvevők. A tulajdonosi, alapítói joggyakorlást általában a sajátosságok figyelembevétele nélkül, elnagyoltan szabályozták, többnyire a tulajdonosi joggyakorlók, vezető tisztségviselők kinevezésére, az üzleti terv, éves beszámoló, közhasznúsági jelentés jóváhagyására korlátozva – állapította meg az ÁSZ. A közfeladatoknak a szervezetek létrehozásával tervezett hatékonyabb ellátása csak deklarált cél volt, működésük kimutatható megtakarítással nem járt, sőt, a szervezetek harmada a vizsgált időszakban veszteségesen gazdálkodott. Évente 20-28 milliárd forintnyi veszteség jelentkezett a gazdasági társaságoknál. A média-részvénytársaságok folyamatos vagyonvesztés mellett évente 11 milliárd forint körüli veszteséget halmoztak fel, s a (köz) alapítványok 32 százalékánál nem működött ellenőrző szervezet.
Végezetül az ÁSZ javaslatot fogalmazott meg a kormánynak arra, hogy dolgozzon ki egységes követelményrendszert, ezzel is elősegítve az államháztartás egyensúlyi helyzetének javítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.