Mi a parasztcipő?

S z i g e t v i l á g

Végh Attila
2005. 02. 19. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Christoph Willibald Gluck Orpheusz és Eurüdiké című operájában az alvilágba induló dalnok, amikor a fúriák és szörnyek útját állják, bebocsáttatásra várva valahogy így érvel: „Ahogy benneteket, gyötrődő árnyak, úgy engem is ezernyi bánat kínoz! Csakhogy én magamban cipelem poklom, mely bennem, szívem mélyén lángol!” És Orpheusz szavai meglágyítják a szörnyeket, akik – bár maguk sem értik, miféle gyöngédség szállta meg szívüket – félreállnak az útból, és megnyitják Hádész kapuját.
Az árnyéklények, akik a poklot, a mélységet külvilágként élik meg, félreállnak egy nagyobb erő, egy nagyobb érzés közeledtére. Orpheusz – akinek lantjátéka képes megszelídíteni a vadállatokat – az alvilág kapujához érve ismét megpendíti hangszerét. És a kapuőrzők félreállnak, mert megérzik, hogy most olyan lény közeledik feléjük, aki az ő környezetüket belülről érzi. Aki a forrásánál lakozik annak, amiben ők maguk csak részesednek. Az árnyéklények megérzik, hogy Orpheusz dalában maga a lét szólal meg. Megnyitják hát a nagy kaput, és Orpheusz belép, hogy alászálljon önmaga borzalmas mélységeibe, ahol meg kell keresnie Eurüdikét.
A filozófiai hagyományban az árnyék fogalma a képmással, a látszattal áll kapcsolatban. A híres platóni barlanghasonlatban a barlang falára vetődő árnyéklobogás a látszatok birodalmát rajzolja ki, amelyhez képest a barlangon kívüli táj napvilága a valóság. Ahogy valóság az ideák birodalma a világ dolgaihoz képest. Ha ebből indulunk ki, akkor az alvilág kapuját őrző lények nem a tompa semmi, hanem a látszat világának lakói, és a kedvesét kereső dalnok, amikor leereszkedik önmaga mélyére, voltaképp önmaga látszatteréből kell hogy felhozza önmaga valóságterébe Eurüdikét. Akkor lesznek igazán együtt, akkor jutnak el – egymáson át – önmagukhoz.
Mert mi más volna az élet értelme – azon túl, hogy természetesen semmi értelme nincs –, mint a belekeveredésből, a látszatok sodrából kiverekedni magunkat, beteljesítve a delphoi jósda parancsát?
E soha véget nem érő tettre kíváncsi ez az esszé, amely a művészet, a műalkotás problematikája felől közelíti a látszat és a lét birodalmát, azzal a nem titkolt szándékkal, hogy közben – filozófiatörténeti példákon keresztül – megvilágítsa a művészet egyedülálló ontológiai státusát.

Botticelli 1480-ban festett egy freskót a firenzei Ognissanti, a humiliáták rendjének temploma falára, a szerzetesek kórusának bejáratához. A képpel szemközti falra Ghirlandaio festett másik képet úgy, hogy a két kép mintegy egymást nézze. Botticelli festménye a cellájában üldögélő Szent Ágostont ábrázolja, Ghirlandaio képén Szent Jeromos látható. Ágoston fölött egy falióra van, amely éppen a 24. órát, a napnyugta idejét jelzi. Ez a momentum fontos szöveghelyre utal. Ágoston egyik levelében arról ír, hogy egyszer napnyugtakor a cellájában a szentek boldogságáról elmélkedett. S abban a pillanatban, amikor tolláért nyúlt, hogy megírja, mire jutott, megjelent előtte látomásban a nemrég meghalt Jeromos, és tudatta vele, hogy az elragadtatásnak erről a boldogságáról – amelyet ő maga halálának órájában élt át – semmit nem tudhat az, aki meg nem tapasztalta.
Botticelli képe a látomás alanyát ábrázolja, míg Ghirlandaio festménye a látomás tárgyát. A két szemben álló kép olyan transzcendens aurát, látomásteret hoz létre, amelyen – mint valami lelki fürdőn – rögtön a bejáratnál át kell haladniuk a kórus karzatára igyekvő szerzeteseknek. A látomás Szent Ágostont alázatra tanította. (Ezzel mellesleg az is nyilvánvalóvá vált, hogy a látomás nem az álom, a látszat világához tartozik. Épp ellenkezőleg: a látomás Ágostont hozzásegítette ahhoz, hogy közelebb kerüljön a valósághoz.) Az Alázatosak rendjének kórustagjait minden templomi éneklés előtt lefürdeti a látomászuhany, az énekelni igyekvő szerzeteseket eltölti azzal az alázattal, amely nélkül a szakrális zene létterébe nem engednék be őket a szellemi kapuőrárnyak.

Félreértés ne essék: nem a hitről akarok beszélni. Az teljesen mindegy, hogy a műalkotás milyen tudatformákból teremti meg világát. Említhettem volna akár a nemrég meghalt Gyarmathy Tihamér kozmikus-nonfiguratív festményeit is. Mert az igazi műalkotásban, képviseljen az bármilyen kort vagy stílusirányzatot, mindig ugyanaz történik meg: a képet szemlélő ember maga mögött hagyja az árnyakat és belép.
A műalkotásban a dolgok mélyén nyugvó lét formákat, színeket feszít egymásnak. Egy festmény előtt úgy állunk meg, mint Orpheusz a hatalmas kapu előtt. Mert a képhatáron őrt állnak a fúriák és szörnyek. Ha benső érzékenységgel közeledünk feléjük, megérzik az erőt és félreállnak. Beengednek a képbe.

Némileg bonyolítja a helyzetet, hogy ugyanaz a mű, amely valaki számára létkapu, valaki más számára létfal lehet. Mondok egy példát. Nemrég hozzájutottam Kárpáti Tamás Getsemáne című festményéhez. Az őszi/alkonyi tájat késő aranykori fény permetezi. A V alakban szétnyíló kompozícióban balra, a kert fáinak lombjai közt elmosódó emberalak húzódik ki a kép teréből, jobbra jelzésszerű koponyát látunk. Ezt az élet-halál linearitást szakítja ketté a felülről beáradó aranypára. Párolgó kép ez, a fény emanációjának meglátása. (És még mi mindennek, ami le nem írható!) Néhány barátom, ismerősöm eljött megnézni a képet. Legnagyobb megdöbbenésemre volt köztük olyan, aki állt a kép előtt – szemlátomást rezzenetlenül –, majd a képkeretről kezdett beszélni. Hogy szerinte nem ilyen keret illene hozzá, miegymás. Elképedtem. Ez az ember nézte a festményt, és nem látott semmit. A kép nem nyílt meg előtte, a fúriák és szörnyek útját állták. Könnyűnek találtatott, túl érzéketlennek ahhoz, hogy belépjen. A kapu nem nyílt meg, mert ő nem nyílt meg.
A mű tehát olykor kapu, máskor fal. Holott maga a mű nem változik. Ez pedig csak annyit jelenthet, hogy az út mindig befelé vezet. Hogy ezt belássuk, nem kell feltétlenül az esztétika gondolatkörén belül maradni. Hétköznapibb példák is adódnak. Kirándulunk a hegyekben. Körülnézünk, és amit látunk, arra azt mondjuk: táj. A táj mindig több, mint fák, folyó, hegy. Kívül is van, meg belül is: érzelmi objektum. Fákat, folyót, hegyet sosem látunk. Hangoltságunk, előzetes megértésünk, világunk már eleve tájat láttat velünk, mondaná Martin Heidegger. Egy közmondás ezt így adja tudtunkra: a szem a lélek tükre. Ez nemcsak azt jelenti, hogy az ember lelki minőségét bemérhetjük, ha belenézünk tekintetébe, hanem azt is – sőt inkább azt –, hogy a kifelé irányuló tekintet, az intenció által a lélek a látottban mint tükörben nézegeti magát. Mert a szemlélet egyedi, saját. Szemünk nem ablaka a léleknek, hanem tükre. A környezet, a külvilág a foncsor. És csak akkor lesz ablak, ha már eleget tettünk az „ismerd meg tenmagad” parancsának. (Hogy végül, a bölcsesség magas fokán – alapvonásait megtartva –, összeolvadjon ablak és tükör.)
Aki nem lát, azt világtalannak mondjuk. Aki a megnyíló műalkotásba nem tud belépni, az néz, de nem lát. Világtalan. Ezen a ponton belénk csap a sejtelem, hogy az, ami a műben felnyílik, esetleg maga a világ. Ez a sejtelem igazolódik.

Platón Szókratésze az Állam tizedik könyvében a mimétiké tekhnét, az utánzó művészetet kárhoztatja. Elítéli a puszta másolást, a valóság felszínének olyan követését, amely érzéketlen a mélység iránt. Ha a műalkotás megtorpan az eidólonnál, a felszínen, és nem éri el az eidoszt, a lényeget, alatta marad lehetőségeinek, a puszta látszat birodalmában ragad. Nem világít meg semmit az igazságból, a létből. Ezzel a felfogással nem is volna semmi baj, csakhogy az ideák szemléletét Platón nem aiszthésziszként, valódi szemléletként, hanem noésziszként, gondolkodásként érti. (Ez az egyik oka annak, hogy Nietzsche a szókratizmus, a művészet szellemétől teljességgel idegen felfogás ellen harcosan kikel.) Ezzel a felfogással ugyanis az a nézet jár együtt, hogy a művészet szükségképpen megtorpan az eidólonnál, a hasonmásnál, a képzetnél, és az ideákig (azaz a valóságig) soha nem hatolhat, mert nem ad alkalmat a noésziszre. Csakis a filozófus, a megismerés mestere képes arra, hogy a dialektiké tekhné, a tulajdonképpeni filozofálás segítségével megismerje a végső valóságot, olyan tökéletesen, amennyire ember azt ismerheti.
Platón „esztétikája” parmenidészi tanokból táplálkozik. A nyugodt, moccanatlan lét nem ismerhető meg érzékelés által, csakis igaz gondolkodással. A gondolkodó, ha a kutatás ösvényén Alétheiát, az igazság istennőjét követi, az egyre világosodó úton végül a legnagyobb fényességbe ér, s megtörténik vele a csoda: az isten beavatja a végső bölcsességbe. Ehhez semmi mást nem kell tenni, mint helyesen gondolkodni. Az érzékelés félrevisz. A parmenidészi ismeretelmélet – amely Platón filozófiáját alapjaiban határozza meg – hosszú időkig nem engedte levegőhöz jutni a művészetet. Hiszen ha csak a belső dialektika, lelkünk önbeszélgetése vihet bennünket közelebb a moccanatlan, örök, egyetlen lét megértéséhez, akkor semmi értelme annak, hogy – szemléletünktől a változás felszíni világába vettetve – képeket nézegessünk.

Ez a felfogás alapjaiban meghatározza az európai metafizikát és születése pillanatától az esztétikát. Kant A tiszta ész kritikájában a megismerés „két törzsét” ismertetve szemléletek és fogalmak, érzékiség és értelem dualizmusáról ír. A szemléletek által „tárgyak adatnak”, a fogalmak által „tárgyak gondoltatnak”. Kant tisztában van vele, hogy a megismerés egyik törzse sem élhet a másik nélkül, de hogy miképpen kapcsolódnak, azt saját bevallása szerint sem tudja megmondani. Heidegger szerint ennek oka az, hogy Kant a két törzset eleve elszakítva vizsgálta, dogmatikusan kapcsolódva a filozófiai hagyományhoz, és nem volt kedve abban a mélységben fölszántani a talajt, ahol a kettős törzs még nem ágazik el. Amikor – a lét és idő lapjain – az egzisztencialista filozófus a kettő szántási mélységét eléri, eljut a hangoltság fenoménjéhez. Az eredendően hangolt megértésből mint származékot vezeti le azután a szemléletet és a fogalmi gondolkodást. Ezzel Heidegger eljut a megértés forrásvidékére. Erről a tájról mindenféle filozófiánál tisztább képet ad a művészet, a mű megértése.
Ennek legszebb példájára Heideggernek másik könyvében bukkanhatunk. A műalkotás születésében a mű dologszerűségének megértése során – miután a dologszerűség fogalmai kimerültek – Heidegger eljut az eszköz eszközlétének kérdéséhez, melyet a szokásos dologmeghatározás alapjának lát. Az eszköz eszközléte az eszköz alkalmasságában áll, mondja. Innen – miután a mű eszközjellegének kérdése is ránk alkonyul – a megbízhatóság kérdéséhez jutunk, majd mielőtt ez a fenomén is elsötétülne, megállunk Van Gogh parasztcipőt ábrázoló festménye előtt.
Van Gogh műve választ ad a „mi az eszköz?”, „mi a parasztcipő?”, „mi a műalkotás?” kérdésekre. A parasztcipőt, ezt a létezőt a mű, amelyen jelen van, hirtelen kiragadja abból az elrejtettségből, amelyből a dologfogalmak boncolgatása nem tudta kiragadni. Alétheia történt, a létező igazsága felnyílt. „A művészet lényege: a létező igazságának működésbe lépése” – mondja Heidegger. Csakhogy, mondja, ez idáig a művészetet nem az igazsággal, hanem a széppel hozták kapcsolatba.
Ezzel Heidegger megnyitja az utat olyan művészetértelmezés felé, amelynek legcsiszoltabb kidolgozását majd Hans-Georg Gadamer adja fő művében, az Igazság és módszerben. E művészetértelmezés célja, hogy visszaadja a művészetnek – s általában a szellemtudományoknak – az esztétika kezei közt elsikkadt identitását. A művészetnek vissza kell szereznie megismerésjellegét, mondja Gadamer. S az esztétikának végül fel kell oldódnia a hermeneutikában. De ez már másik esszé tárgya.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.