Olcsvaapáti, az oroszok, a híd meg Európa

Olcsvaapáti alig több mint négyszáz lakosú kisközség a Szamosháton. A táj varázslatos, az emberek vendégszeretők, a község határában összefutó Tisza és Szamos meg a néhány kilométerre folyó Túr a köztük elterülő galériaerdővel vadregényt kínál a város zajából elvágyakozónak. Az idilli falucska azonban mégsem tud igazán hasznot húzni a természeti adottságokból. Nem mintha a helybeliek nem ismerték volna fel a mesés tájban rejlő lehetőségeket, ám jó húsz éve hiába lobbiznak azért, hogy megépüljön a Szamoson átvezető híd, ami összekötné a falucskát a külvilággal.

2005. 02. 14. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Vásárosnaménytól csak egy ugrás a Szamoshát csücskében lévő falucska, nem sokkal van nagyobb távolság a két település között, mint a Szamos ártere. A folyón nyaranta komp jár, telente viszont gyalogosan kelnek át az emberek rajta. Már ha van egybefüggő jég, ami megbírja a rámerészkedőt.
– Néhány ével ezelőtt, amikor még villanyszerelő mesterként dolgoztam, magam is nekivágtam a befagyott Szamosnak – mondja Halász Csaba polgármester. Most már százszor meggondolom, hiszen én sem vagyok már húszéves: két év múlva nyugdíjba megyek. Inkább kocsival csúszkálok el Fehérgyarmatig, onnan meg Vásárosnaményba, ha mindenképpen intéznivalóm akad. Ha nem, inkább maradok. A hivatal szerencsére nem a Szamos túlpartján van.
Persze nem mindenki ilyen szerencsés, mint a polgármester, sőt, a munkaképes lakosság túlnyomó része nem az. Ők kénytelenek vagy ebbe, vagy abba az irányba kockáztatni, ha dolgozni akarnak. Dávid Attila és kollégái például akár naponta többször is megteszik az utat a befagyott Szamoson keresztül. – Mit tudunk tenni: kőművesek vagyunk, a vállalkozónk meg a túlparton lakik. Ha van munka, a lakásánál gyülekezünk, onnan visz bennünket kocsival az építkezésekhez. Most is dolgoznánk, egy bútorboltot alakítunk ki belülről Naményban. De valami történhetett, mert hiába jártunk, nem találtuk otthon Sanyit.
Amióta a tejgazdaságoknak befellegzett, egyáltalán nem ritka, hogy az emberek hiába járnak munka után. Bezzeg addig, 1994–95-ig nem volt itt gond. Igaz, hogy a megközelítés akkor sem volt könnyű, de a 200 állatos faluban a tehenészet jól ment, a gazdáknál is volt 280 jószág, és olyan nem volt, hogy a tejbegyűjtést meg ne szervezzék. Szépen gyarapodtak az emberek, nem viselte meg őket annyira az elzártság. Még tréfálkoztak is vele: ide se az orosz, se a német nem tette be a lábát. Nem kellettünk nekik, mert tudták, be még csak bejönnek valahogy, de ha itt tavasszal megindul a víz, csak a madár megy ki, ember száraz lábbal nemigen.
– Most összesen két tehén van a faluban, mert bejött a dán meg a holland tejpor, nem kellett a jó magyar tej a feldolgozóknak – summázza a történteket a polgármester. – Tönkrementek a tejesek mind. De ugyanúgy jártak az almások, a szilvások is: nem kell a gyümölcs, csak fillérekért. Tavaly megkezdődött a vég: az emberek szinte mind kivágták a gyümölcsfákat. Azt mondják, inkább tűzifa legyen belőle, minthogy nézni kelljen, hogy vevő híján rajta rohad a gyümölcs a vesszőn.
Ilyen helyzetben mit tehet a polgármester: ha nem megy a hagyományos mezőgazdálkodás, meg kell próbálkozni valami mással. Sikerült is találnia egy kárpitos és egy készruhás vállalkozót, akiknek felkeltette az érdeklődését a szorgalmas emberek lakta kis falu. Ám amikor szembesültek a szállítási nehézségekkel, mindketten elálltak az üzlettől.
– Hosszú évek óta mondogatjuk: híd kellene a Szamosra, és megváltozna az életünk. Mégsem tekinthető XXI. századi megoldásnak, hogy akinek a fővárosban van dolga, annak két napot kell az utazásra szánnia. Mire Fehérgyarmatig eljut az ember, már az maga egy óra, és akkor még csak húsz kilométert tett meg a háromszázból, előtte áll még a többórás zötykölődés az egyre rosszabbul közlekedő vonatokon. Bárki beláthatja: így a térség teljesen ellehetetlenül. Nem véletlen, hogy legutóbbi, Kóka János miniszternek írt levelemet 56 polgármester és 18 szövetkezet támogatta aláírásával. Én magam hat éve küzdök keményen a hídért, de eddig azon kívül, hogy Torgyán József 2002-ben megígérte: 2004-ben elkezdik építeni, semmi nem történt, csak a nagy hallgatás.
Hegedűs Csaba, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közútkezelő Kht. igazgatója, megerősíti az olcsvaapáti polgármester szavait, ám óvakodik attól, hogy a híd szükségessége kérdésében állást foglaljon. – Azt többször is megnéztük, a várható forgalom mennyire indokolja, hogy 2-3 milliárd forintos költséggel híd épüljön a Szamoson, ám mindig arra jutottunk, a Szamoshát folyók által körbezárt négy településén lakó mintegy 2500 ember nem jelent akkora forgalmat, ami indokolja ezt a fejlesztést. Magánemberként azért hozzáfűzi: teljesen érthető, hogy az olcsvaapátiak hidat akarnak, hiszen elemi érdekük, hogy javuljon a község megközelítése. Még halvány reménysugarat is lát arra, hogy tíz éven belül hídügyben lesz előremozdulás
a Felső-Tisza vidékén, ám hogy konkrétan hol épülhetnek hidak – ha egyáltalán épülhetnek – azt egyelőre nem tudni. Talán a Tisza partján fekvő Balsa község reménykedhet leginkább, mert ott a második világháborúig, amíg le nem bombázták, volt híd.
– Ahogy most a dolgok állnak, úgy látom, hogy csak abban az esetben lehet esélyük a folyók által elzárt községeknek a közúti csatlakozás kiépítésére, ha az Európai Unió forrásokat tervez ilyen típusú térségfeltárásra 2007 és 2013 között – mondja a közlekedési szakember. – A magyar költségvetésben ugyanis biztosan nem mutatkozik erre anyagi lehetőség. Ismeri ezeket az érveket Halász Csaba meg a többi szatmári polgármester, ám nem tudják azokat elfogadni. Halász Csaba azt vallja: az, hogy egy ország keleti felének polgárai ne legyenek kénytelenek sokkal rosszabb feltételek között élni, mint a nyugati országrészben lakók, nem az EU, hanem elsősorban az adott ország kormányának a felelőssége. Hallott ugyan ő is arról, hogy lehetnek európai uniós források, ám meglehetősen hitetlen azzal szemben, hogy ilyen pénz juthat a szamosi hídra is. – A kormánynak kellene először a zsebébe nyúlnia. Nem hiszem, hogy a két év alatt, ami alatt megépülhetne a híd, annyira leterhelné az évi másfél milliárd forint a költségvetést, hogy amiatt tétlenül kellene nézni egy ilyen gyönyörű vidék lassú haldoklását.
A polgármester elkeseredését még érthetőbbé teszi, hogy a felzárkózás vágya, az előbb-utóbb Barabásig, vagyis az országhatárig kiépülő M3-as által felcsillantott gazdasági fellendülés reménye mellett más nyomós érv is alátámasztja, hogy legyen valami megoldás a Szamoshát problémájára. Az elzártság ugyanis akkor a legriasztóbb, amikor megáradnak a folyók, és valóban nem lehet elhagyni a területet. Osztja Halász Csaba nézetét Istenes Sándor, a megyei katasztrófavédelem parancsnoka is, aki nagyon is indokoltnak tartaná a híd megépítést. Szakvéleménye szerint megengedhetetlen, hogy árvíz esetén a lakosság kimenekítésének egyetlen módja a helikopteres szállítás legyen. Ahhoz ugyanis sok a négy falu 2500 lakója, hogy ilyen módon biztonságosan meg lehessen szervezni a mentésüket. Márpedig ez a gond nagyon hamar megmutatkozhat, mert hosszas előkészítést követően elnapolták a Vásárhelyi-tervben szereplő, Olcsvaapátit is érintő felső-tiszai árvíztározó megépítését, és a gátak erősítése is lassabban haladt a kelleténél. Így könynyedén szembesülhet egy-két hónapon belül a kormányzat azzal, hogy megint elönti a Felső-Tisza vidékét a tavaszi ár. Joggal teszik fel hát a kérdést újra és újra a szatmáriak: Mi valóban másodrendű állampolgárok vagyunk? A mi életünk, jólétünk másodlagos a dunántúliakéhoz vagy fővárosiakéhoz képest?



Leépítés. A MÁV költségtakarékossági megfontolásokra hivatkozva megszüntette a Fehérgyarmatról Debrecenbe közlekedő interpicijáratot. Illetékese a város polgármesterének tiltakozó levelére kifejtette, hiába százszázalékos vasárnaponként a vonatok kihasználtsága, nem éri meg futtatni őket sem hét közben, sem hét végén. Egyúttal tájékoztatta a polgármestert, hogy adminisztratív hiba miatt április 3-ig a Debrecen és Mátészalka közötti, illetve Mátészalka és Zajta közötti vonalon nincs csatlakozás. Ez többórás várakozást jelent az utazni szándékozóknak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.