Az energia zavartalanul elfolyik

Loppert Csaba
2005. 03. 07. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy látszik, a szabad piacgazdaság tizenhatodik évében a kényszervállalkozó után meg kell tanulnunk a kényszerfogyasztó fogalmát is. Az előbbi fogalmat jól ismerjük. Az utóbbit kevésbé. Azokról a szerencsétlen „panelpolgárokról” van szó, akik a lakótelepeken fagyoskodnak, vagy sülnek meg a drága pénzükért. A magyarországi panelépületek túlnyomó többségét ugyanis távhővel fűtik. A meleg víz az épületen belül a legfelső emeletről a legalsó felé halad, így mire a földszintre ér, több fokot veszít hőmérsékletéből. Józan paraszti ésszel könnyen felfogható tehát, hogy a radiátorokon elhelyezett szelepek segítségével szabályozni kell a fűtés intenzitását: a felső emeleteken a melegebb vízből kevesebbet, a lenti emeleteken a langyosabb vízből többet kell a radiátorokba engedni ahhoz, hogy mindenki – aszerint, hogy fázós vagy sem – a kívánt hőmérsékletet élvezhesse. Annál inkább fontos lenne az úgynevezett termosztatikus szelepek és mérőszerkezetek felszerelése azokban a lakótelepi lakásokban, ahol ez még nem történt meg (elsöprő többségük ilyen!), mert az egységes díjszabást a földszinten fagyoskodók – teljes joggal – igazságtalannak érzik. A tizediken izzadók pedig azt mondják: miért fizessek én többet azért, amiért önhibámon kívül túlfűtik a lakásomat?
A lakók komfortérzete és az igazságos díjfizetés elemi követelménye mellett takarékossági szempontok is sürgetnék a lakásonkénti mérést és a szabályozhatóságot. Jelenleg ugyanis – szabályozhatóság hiányában –, hogy a földszinten lakók se fagyoskodjanak, a kívántnál három-négy fokkal magasabbra kell állítani az úgynevezett szolgáltatói hőközpontokban az átlagos fűtési hőmérsékletet. Márpedig ahogy azt egy minisztériumi szakember mondta egy minapi szakmai konferencián, ha csak két fokkal csökkenteni lehetne a távhő átlagos szintjét, az 20 milliárd forintnyi megtakarítást jelentene éves szinten az országnak. Nemcsak a panelpolgár, hanem az egész ország és minden magyar állampolgár jól járna tehát, ha megszűnne az úgynevezett ablakszabályozás a lakótelepeken. Mindezekhez hozzá kell adni a távfűtés egyéb környezetvédelmi, méretgazdaságossági előnyeit, és máris adódik a következtetés: nincs hasznosabb befektetés, mint a lakásonkénti mérés és szabályozás támogatása a központi költségvetésből a távfűtéses lakótelepeken.
Örvendetes tény, hogy több gazdasági szakember is ilyen szellemben szólalt fel a múlt héten a Hőtermelők és Szolgáltatók Országos Szövetségének a Napi Gazdasággal közösen rendezett szakmai konferenciáján. Közülük egy tanácsadó cég vezetője, Dezső György táblázatokkal és grafikonokkal is bizonyította, hogy a fogyasztónál tapasztalható a legnagyobb hőveszteség (a nyugat-európai országok hasonló számaihoz viszonyítva is), és hogy az egyedi szabályozhatóság hiánya óriási mértékben növeli a pazarlást. Senki nem mondott ellent neki. Valaki még azt is megemlítette, hogy a panellakók a „leningrádi típusú, egycsöves” távfűtésért ugyanúgy kártérítést érdemelnének, mint a kohósalakos házak lakói. Igaz, őt hamar leintette Podolák György szocialista politikus: nem gondolhatja komolyan, hogy kártérítést lehetne fizetni ezeknek az embereknek: „a hústermelők is hiába sírják vissza a kilencmillió disznó világát” – mondta.
A lelkesedésünk így hamar lehűl. Nem lett a vevő (vagyis a díjfizető) a király a – napokban ismét a parlament elé kerülő – távhőtörvény előkészítésével foglalkozó fórumon. A szocialista politikus a mindenkinek adjunk egy kicsit hagyományos elvét követve jogosnak ítéli a díjfizetők elégedetlenségét a távfűtés magas ára miatt. Ők díjcsökkentést ugyan nem, de annyit kapnak az új távhőtörvénytől, hogy megszűnik a díjtartozásért viselt egyetemleges felelősség, és nem lehet többé alkalmazni olyan korlátozást, ami bünteti a tisztességesen fizetőt. A számlán külön-külön fel kell majd tüntetni a fűtés és a használati melegvíz-fogyasztást és díját. De megadja az új törvény – és a szocialista politikus – a bürokráciának is, ami a bürokráciáé: növeli az energiahivatal és a fogyasztóvédelem jogosítványait. Podolák igyekszik a szakma szája íze szerint is beszélni: „Tudom én, hogy hatvan-nyolcvan százalékkal magasabb gázárakra lenne szükség, de – magunk között szólva – ki meri ma vállalni az áremelés politikai kockázatát?” – vallja be a vállalatvezetők között magát otthon érző Podolák („valamikor én is vezérigazgató voltam”). És a monopolhelyzetük megőrzésére törekvő távhőszolgáltatók sem elégedetlenek: egy korábbi megengedő alkotmánybírósági döntést korlátozó, új törvénytervezet szerint ahhoz, hogy egy épület leváljon a távfűtési rendszerről, a társasházi közgyűlés tagjai négyötödének igen szavazata szükséges. Ez olyan magas arány, hogy majdnem reménytelen a leválást kezdeményező helyzete. Mint ahogy – ezzel együtt – a versenyhelyzet esélyének megteremtése is. A lakások egyedi leválásához pedig minden tag egyetértését kell megszerezni. A Főtáv örülhet, egyelőre nem kell versenytársaktól tartania.
Úgy látszik, mégsem mindenki szövetségese azonban Podoláknak, aki szerint az önkormányzatoknak nem tetszik a verseny, ezért nem érdekeltek a távhődíjak csökkentésében. Vezetőik, függetlenül attól, hogy kormánypártiak vagy ellenzékiek, ott ülnek a távhőszolgáltatók igazgatótanácsaiban – mondja. Van, aki védelmébe veszi az önkormányzatokat, mondván: a távhőn nyert profitot keresztfinanszírozással más közösségi feladatok ellátására fordítják. Kisebb vita alakul ki arról is, hogy a nyugat-európai országokban miért magasabb a lakossági távhő ára. „Azért, mert ott a lakossággal fizettetik meg a nemzeti ipar támogatását” – mondják az egyik oldalon. „Nálunk viszont az alacsony bérekkel keresztfinanszírozzák a nemzeti ipart” – hangzik meglepetésre az ellenvetés.
A Főtáv embere kedvezőbb gázárakat kér a nagyfogyasztóknak, a fogyasztóvédő korábbi tájékoztatást az ártárgyalásokról és több szakembert az önkormányzati szférába. Egészében véve jól elbeszélgetnek egymással a szakma képviselői. Ha össze kellene foglalni az elhangzottakat, úgy fogalmaznék: a szakma képviselői a feltétel nélküli versenyelkötelezettség nevében kedvezőbb versenyfeltételekért lobbiznak – egymás között. Szó esik tonnányi dokumentációról, több ezer oldalas uniós szabályozásról, a kogeneráció előnyeiről, és közben röpködnek az adatok a hazai és a külföldi távhőről.
A lényeg azonban – úgy tetszik – nem változott. A bürokratikus szocializmusból itt maradt kényszerfogyasztó helyzetén az új távhőtörvény sem fog változtatni: továbbra is annyit kap és annyit fizet, amennyit fönt előírnak. Ha akarja, ha nem. Ha fúj, ha nem fúj. Ha hideg van kint, ha meleg. Így működik a bürokratikus kapitalizmus.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.